تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

وزیر راه و شهرسازی: اجرای پروژه راه آهن ایلام بزودی از ۲ مسیر آغاز می‌شود

وزیر راه و شهرسازی: اجرای پروژه راه آهن ایلام بزودی از ۲ مسیر آغاز می‌شود
ایلام - وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه مهم راه آهن ایلام بزودی و از ۲ مسیر اسلام آباد - ایلام و دهلران - اندیمشک وارد فاز اجرایی خواهد شد.

مهرداد بذرپاش روز پنجشنبه در جلسه بررسی چالش های حوزه راه های ایلام در پایانه مرزی مهران اظهار کرد: متناسب با نیازهای استان و کنگره بزرگ اربعین به زیرساخت های ایلام از جمله راهسازی توجه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه ایلام – مهران به عنوان اصلی ترین مسیر تردد زائران اربعین است، افزود: مهم ترین نیاز استان ایلام تکمیل و توسعه راه های مواصلاتی از جمله مسیر ایلام – مهران است که علاوه بر بحث اربعین، برای توسعه اقتصادی کل استان هم این پروژه اهمیت دارد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ۲ تونل در مسیر ایلام – مهران در حال ساخت است، تونل اول تا سه ماه آینده تکمیل می شود و تونل دوم مشکلی ندارد، دیگر پروژه های راهسازی این مسیر تا اربعین تکمیل می شوند.

بذرپاش تاکید کرد: ظرفیت های خوبی در بحث پارکینگ ها در مرز مهران ایحاد شده است، به دلیل حضور بیشتر خودروهای شخصی باید زیرساخت های لازم برای پارک خودروهای زائران را فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه علاوه بر افزایش ۴۰ درصدی پارکینگ های مهران، پایانه برکت محل تردد اتوبوس ها نیز ساماندهی شده است، افزود: زیرساخت های لازم در پایانه برکت از جمله مه پاش، آسفالت، اسکان و … به خوبی فراهم است.

بذرپاش گفت: با توجه به حجم عظیم تردد زوار از پایانه برکت، باید زیرساخت های لازم در این پایانه برای سهولت و جابجایی زوار فراهم شود، چراکه در یک بازه زمانی کوتاه زوار زیادی وارد و خارج می شوند.

وی یادآور شد: برای تامین اتوبوس تمهیدات لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی از روش های مختلف برای اربعین اندیشیده شده، برای روزهایی که اوج تردد است نیز باید از هم اکنون تمهیدات لازم صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پویش راه نجات باید برای اربعین با همکاری رسانه ها به منظور سهولت در تردد زوار انجام شود، تصریح کرد: یک سری پروژه های راهسازی در استان ایلام اجرایی شده ولی هنوز عقب ماندگی در حوزه زیرساخت ها در استان وجود دارد و باید تلاش کنیم به حدی از استانداردها در استان برسیم.

بذرپاش با اشاره به آخرین وضعیت راه آهن ایلام، گفت: پروژه ریلی اسلام آباد – ایلام به طول ۹۰ کیلومتر و پروژه ریلی اندیمشک – دهلران به طول ۱۱۰ کیلومتر بزودی منابع لازم از طریق ماده ۵۶ تزریق می شود.

وی تصریح کرد: امسال از یک سری منابع دیگر اعتبارات لازم برای تسریع در روند پروژه های ریلی استان ایلام از ۲ سمت تزریق خواهد شد و در مجموع ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در استان ایجاد می شود.

بذرپاش به سیاست دولت برای توسعه راه آهن در استان ها برای خروج از بن بست ریلی اشاره و اضافه کرد: امسال پروژه ریلی همدان – سنندج به بهره برداری خواهد رسید و استان کردستان به شبکه ریلی متصل می شود.

وی گفت: همچنین در استان اردبیل نیز در تلاش هستیم امسال پروژه راه آهن به بهره برداری برسد.

بذرپاش با اشاره به اینکه توسعه استان ها نیازمند گسترش راه های زمینی، ریلی و هوایی است، عنوان کرد: متصل کردن همه استان ها به شبکه ریلی جزو سیاست های اصلی دولت است.

وی گفت: تکمیل کریدورهای ارتباطی در کشور جزو اصلی ترین اهداف دولت است، تکمیل این کریدورها به اندازه نفت می تواند برای کشور ما ثروت تولید کند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همه پروژه ها و توسعه شبکه ریلی در راستای تکمیل شبکه کریدورهای کشور و استفاده از ظرفیت های جغرافیای سیاسی است، یکی از این پروژه ها احیای راه ابریشم است.

بذرپاش گفت: تنها در طول دولت سیزدهم ۲۳ هزار میلیارد ریال در حوزه راهداری استان ایلام هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال یک رقم قابل توجهی برای توسعه راه های ارتباطی استان از طریق وزارت راه و شهرسازی اختصاص پیدا می کند، اظهار کرد: پیمانکاران پروژه های راهسازی از جمله در مسیر ایلام – مهران مطالباتی دارند که بزودی اعتبار لازم از طریق خزانه به این پیمانکاران اختصاص خواهد پیدا کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: تونل کبیرکوه یکی از مهمترین تونل های ارتباطی در کشور است که تا دهه فجر تکمیل می شود.

بذرپاش گفت: سالن فرودگاه ایلام نیز در مراحل پایانی است و بزودی با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد، تعداد پروازهای فرودگاه ایلام نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه نظر وزارت راه و شهرسازی در مورد فرودگاه آبدانان مثبت است، افزود: مجوز لازم برای این فرودگاه صادر می شود.

وی در مورد ساخت آزادراه در استان ایلام، افزود: باید ساخت آزادراه در استان با مشارکت بانک ها صورت گیرد./ایرنا

 

***

 

توجیه اقتصادی احداث خط ریلی ایلام – دهلران – اندیمشک بسیار بالاست

 

ایلام –  نماینده مردم حوزه جنوب ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: امکان اتصال استان از طریق مسیر ایلام – دهلران – اندیمشک به خط ریلی سراسری با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها در این مسیر وجود دارد و از توجیه اقتصادی بسیار بالایی نیز برخوردار است.

بهزاد علیزاده روز پنجشنبه در نشست بررسی چالش ها ، امکانات و تسهیلات ویژه اربعین در پایانه مرزی مهران با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه ریلی ایلام – اندیمشک در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ لحاظ و بخشی از کار هم انجام شد اما به خاطر ماده ۲۳ از یکسال گذشته تاکنون کار متوقف شده است.

وی افزود: با اجرای مجدد احداث آن، ایلام به شبکه ریلی سراسری متصل می شود ، این مسیر ریلی با توجه به وجود پتروشیمی بزرگ دهلران و تولید محصولاتی چون الفین و صدور تولیدات پتروشیمی به جنوب کشور، ایجاد خط ریلی از مسیر ایلام – دهلران – اندیمشک توجیه اقتصادی دارد.

وی در خصوص تونل کبیرکوه هم توضیح داد:‌ کل پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دهه فجر امسال‌ به بهره برداری خواهد رسید ، ۷۰۰ متر لاینینگ باقیمانده تونل اصلی تا پایان مهرماه تمام می شود.

علیزاده بابیان اینکه طول کل تونل ۶.۸ کیلومتر و اندازه تونل اصلی ۴.۸ کیلومتر است، یادآور شد: از سال ۸۹ تا ۹۹ مبلغ ۲ هزار ۳۲۰ میلیارد ریال و از سال ۹۹ تاکنون ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این تونل تزریق شده است و با بهره برداری از آن ۴۰ کیلومتر از طول مسیر و ۸۰ گردنه خطرناک حذف می شود.

وی ادامه داد: مسیر ایلام – بدره – دره شهر – پل دختر به طول ۱۵۰ کیلومتر که از دهه های گدشته تاکنون بهسازی و مرمت نشده و پل گاومیشان نیز در سیلاب سال ۹۸ از بین رفت و اکنون مردم از طریق یک پل اضطراری تردد می کنند.

نماینده مردم دهلران ، دره شهر ، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مسیر چم سرخ که میمه – زرین آباد – دهلران به طول ۶۱ کیلومتر را به هم متصل می کند ، ۳۷ کیلومتر آن باقیمانده که برای ادامه پروژه پنج هزار میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ موافقتنامه اخذ شده است.

علیزاده افزود: برای اجرای پروژه های عمرانی در حوزه انتخابیه جنوبی استان تاکنون ۲۲ هزار ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۵۶ اخذ شده که پنج هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال مربوط به پروژه های حوزه تامین آب و ۱۷ هزار میلیارد ریال متعلق به طرح های حوزه راه است.

وی ادامه داد: بهسازی مسیر اندیمشک – دهلران – مهران به طول ۲۵۰ کیلومتر به عنوان یکی از راه های مواصلاتی اربعین نیاز به منابع مالی بیشتری بوده و به علت حادثه خیزی این مسیر، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته نماینده مردم حوزه جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، ۲۹ کیلومتر از این جاده سال ۱۴۰۰ در حال انجام است که هنوز به اتمام نرسیده و اجرای فاز دوم به طول ۱۵ کیلومتر ضروری است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.