تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵

متعاقب عضویت ایران در بریکس مطرح شد؛

دور زدن تحریم‌ها از مزیت‌های عضویت ایران در بریکس است

دور زدن تحریم‌ها از مزیت‌های عضویت ایران در بریکس است
تهران- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یکی از مزیت‌های عضویت ایران در بریکس و توسعه تعاملات تجاری ما با اعضای این گروه می‌تواند دور زدن تحریم‌های یک جانبه آمریکا و غرب علیه ایران باشد.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ما در خصوص اهمیت و مزیت‌های عضویت ایران در بریکس متعاقب سفر رئیس جمهور کشورمان به آفریقای جنوبی و حضور در نشست سران آن گروه، اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل گروه بریکس مقابله با یک جانبه‌گرایی غرب و به طور خاص آمریکا در ابعاد سیاسی و اقتصادی در نظام بین‌الملل بوده است.

وی گفت: کشورهای عضو بریکس عضو گروه ۲۰ یا همان جی ۲۰ که از اقتصادهای پیشرفته در جهان به حساب می‌آیند نیز هستند و از این جهت و با در نظر گرفتن توان و ظرفیت بالای سیاسی و اقتصادی هر یک از ۵ عضو ابتدایی این گروه می‌توان به جایگاه با اهمیت بریکس در نظام بین‌الملل پی برد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان در کشورهای عضو بریکس هستند که این نیز از دیگر مولفه‌های قدرت در گروه بریکس به حساب می‌آید که می‌تواند وزن و اهمیت این گروه را در سطح بین المللی نشان دهد.

مومنی با اشاره به تقاضای تعداد زیادی از کشورها جهت عضویت در بریکس تصریح کرد: باتوجه به شرایط در حال گذار نظام بین‌الملل و عزم و اراده جدی قدرت‌های نوظهور سیاسی و اقتصادی و ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بریکس می‌توان امیدوار بود که مقابله با یک جانبه‌گرایی بیش از پیش تقویت شود.

وی بیان کرد: عضویت ایران در بریکس از ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی برای کشورمان دارای اهمیت است، جمهوری اسلامی ایران با عضویت در بریکس توان و جایگاه بالاتری را در معادلات و مناسبات سیاسی و اقتصادی جهانی خواهد داشت و به تحقق اهداف توسعه تعاملات تجاری خود نزدیکتر می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عضویت در بریکس به نوعی شکست طرح منزوی ساختن ایران در عرصه بین‌المللی نیز محسوب می‌شود، افزود: این اتفاق دستاورد دیگری در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی برای دولت سیزدهم به حساب می‌آید که از ابتدای روی کار آمدن این دولت شاهد توجه و بیشتر ایران به قدرت‌های نوظهور در اقصی نقاط دنیا از جمله شرق و تقویت مناسبات دوجانبه با چین، روسیه، هند و برخی کشورهای آفریقایی بوده‌ایم.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: حتماً یکی از مزیت‌های عضویت ایران در بریکس و توسعه تعاملات تجاری ما با اعضای این گروه می‌تواند دور زدن تحریم‌های یک جانبه آمریکا و غرب علیه ایران باشد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.