تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

وزیر اقتصاد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اراک: دولت سیزدهم موتور خاموش تولید و رشد اقتصادی را روشن کرد

وزیر اقتصاد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اراک: دولت سیزدهم موتور خاموش تولید و رشد اقتصادی را روشن کرد
نگاه اقتصاد

 

 

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اقدامات دولت برای روشن کردن موتور خاموش تولید و رشد اقتصادی تاکید کرد: اولویت ما این است که در سال آینده تورم کمتر و رونق بیشتری داشته باشیم؛ ایران از انزوا در آمده و پیام عضویت ایران در مهمترین مجامع بین المللی اعلام شود.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی،  در سفر به استان مرکزی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد امروز (جمعه ۳ شهریور)  با حضور در مصلای شهرستان اراک در سخنرانی نماز جمعه در مرکز استان اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در سرزمین رشد فرهنگی و سیاسی و مهد مفاخر تاریخی این کشور حضور یافته ام. خاندوزی ادامه داد:  امروز فرصتی شد که برای پروژه هایی در حوزه های مختلف مانند مدارس خیرین مدرسه ساز،  بیمارستانی،  اورژانسی، صنعت برق و…  کلید افتتاح و راه اندازی را بزنیم و امیدواریم با رمز همدلی بین مسئولان مسیر توسعه و پیشرفت شتاب بهتر از گذشته بگیرد.
وی با اشاره به مسیر پرفرازونشیب دولت سیزدهم به ویژه در حوزه اقتصادی عنوان کرد: در دهه ۱۳۹٠ به تعبیر رهبر معظم انقلاب بسیاری از فرصتها از دست رفت و اقتصاد در شرایط تعطیلی به سر میبرد به ویژه از سال ۱۳۹۷ به بعد کم شدن تولید ودرآمد و افزایش تورم و قیمتها فشار زیادی را بر سفره مردم وارد کرد و دولت کسری بودجه قابل توجهی داشت.
وزیر اقتصاد توضیح داد:  مجلس شورای اسلامی ۸ میلیارد دلار برای جبران بدهی های دولت در سال ۱۴٠٠ تخصیص داده بود که در همان نیمه اول ۱۴٠٠خرج شد و زمانی که کابینه دولت سیزدهم تشکیل شد،  بیش از ۵۰  هزار میلیارد تومان بدهی خزانه کشور و استقراض از بانک مرکزی وجود داشت.
خاندوزی گفت:  برخی همکاران از همان ابتدای تشکیل دولت به رییس جمهور هشدار تورم سه رقمی می دادند و می گفتند که دولت از پس این تورم برنمی‌آید،  در کنار آن سال گذشته ناآرامی های داخلی هم اضافه شد و با وجود تلاشهای بانک مرکزی برای بازگشت طلبها،  سنگ اندازی می کردند و توافق‌ها را به هم میزدند تا مانع تعاملات با دولت سیزدهم شوند و در صورت توافق دولت با ارگان یا نهادی در منطقه و کشورهای دیگر،  بلافاصله خزانه داری آمریکا از مسئولان مربوطه که میخواستند تعامل کنند را تحت فشار قرار می دادند یا برکنار می‌کردند.
 وی گفت:  می‌خواستند نشان دهند که دولت سیزدهم ناتوان است اما به فضل خدا و صبر شما مردم، دولت موفق شد بر این موارد در سال جاری غلبه کند و با وجود مشکلات تورمی در قیمت مسکن و کالاهای خوراکی که به مردم فشار می آورد،   موتور خاموش تولید و رشد اقتصادی روشن شد و بعد از چند سال رشد و اشتغال ایجاد شد و ۴ فصل پیاپی است که نرخ بیکاری کشور به تدریج کاهش می یابد و به ۸.۲ درصد رسیده است.
وزیر اقتصاد متذکر شد: مساله سرمایه گذاری که معطل شده بود و کسانی منتظر بودند تا افرادی یا دولتهایی از بیرون برای مردم سرمایه گذاری کنند،  حل شد و شاهد رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی بودیم و صادرات تولیدکنندگان غیرنفتی بیش از تمام دولتهای گذشته بوده است. خاندوزی بیان کرد:  در حوزه خارجی هم با پایبندی مردم و ایستادگی در مسیری که همت نیروهای کشور به هدر نرود،  هم در شانگهای و هم بریکس با سفر رییس جمهور به آفریقای جنوبی،  این اتفاق رخ داد.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: بهبود چشم انداز تولید و سرمایه گذاری و…  و مساله تورم از اولویتهای دولت است و با وجود بی‌انضباطی های مالی که رواج یافته بود،
افسار رشد نقدینگی با سختگیریهای دولت کشیده شد. وی اضافه کرد:  امیدوارم در ماههای آینده فشار اقتصادی بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه کمتر و کمتر شود و سفره شان رونق بگیرد.  اولویت ما این است که در سال آینده تورم کمتر و رونق بیشتری داشته باشیم.  ایران از انزوا در آمده و پیام عضویت ایران در مهمترین مجامع بین المللی اعلام شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.