تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۳

برپایی موکب هنرمندان ایلام و ایران “شین”

برپایی موکب هنرمندان ایلام و ایران “شین”
نگاه اقتصاد - موکب هنرمندان ایلام و ایران"شین" امروز شنبه ۴ شهریور با حضور جمعی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های مختلف و هنرمندان استان در جنب موکب بزرگ بنیاد مستضعفان واقع در سه راهی کارزان منطقه کارخانه سیمان ایلام افتتاح شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، این موکب که کاری مشترک از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی و بسیج هنرمندان استان ایلام است با حضور شریفی فرماندار سیروان، فلاحی رییس اطلاعات شهرستان سیروان، سرهنگ نوری فرمانده نیروی انتظامی سیروان، مدیر عامل کارخانه سیمان ایلام، رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، مدیران کل سایر دستگاه‌های فرهنگی و زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) عصر امروز فعالیت خود را آغاز کرد.

 

حسن اسدی‌نیا معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در آیین افتتاحیه این موکب گفت: این ایستگاه فرهنگی برای دومین سال پیاپی با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بسیج هنرمندان از عصر امروز فعالیت خود را آغاز کرد.

 

وی یاداور شد: این موکب دارای چهار غرفه شامل قدمگاه کتاب، حجاب و عفاف، عکاسخانه و کودکان و نوجوانان است که در این غرفه‌ها خدمات متنوعی به زائران ارائه می‌دهد.

 

اسدی‌نیا ادامه داد: استقرار موکب شین در سه راهی کارَزان (محل تلاقی مسیر خودروهای عبوری از سه شهرستان ایلام، سیروان و چرداول) و در کنار موکب بزرگ بنیاد مستضعفان است و زائران هنگام تردد قبل یا بعد از عزیمت به مهران در این موکب بزرگ برای استراحت توقف می‌کنند و فعالیت ایستگاه فرهنگی شین جامعه هدف بیشتری از زائران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

معاون امورهنری اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان ایلام افزود: در این موکب فعالیت‌های گوناگونی چون اشعار آیینی، نمایش، نمایش خیابانی، عاشورایی، مقاومت و ایثار و شهادت، سرودهای سه زبانه، نوشتن اذکار و ادعیه روی ماشین، پارچه نوشته، اهدای پوستر نفیس خوشنویسی به زائران، موسیقی محلی آیینی، نمایشگاه آثار تجسمی، عکس‌های اربعین و سینما سیار جهت نمایش فیلم‌هایی با موضوع عاشورایی انجام می‌گیرد.

 

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین اهداف‌ موکب فرهنگی هنری شین استفاده از ظرفیت هنرمندان کل کشور و معرفی این موکب به ادارات و دستگاه‌های فرهنگی در اقصی نقاط کشور است.

 

اسدی‌نیا با بیان اینکه موکب شین باید به یک جریان فرهنگی در کشور تبدیل شود، یادآور شد: یکی از برنامه‌های آتی موکب شین برای سال‌های آتی این است که هر روز هنرمندان یک استان با حضور در این ایستگاه فرهنگی به ارائه برنامه‌های آیینی خود با موضوع عاشورا و اربعین خواهند پرداخت.

 

خیرالهی مدیر کل حوزه هنری استان ایلام نیز در آیین افتتاح موکب فرهنگی هنری شین واقع در سه راهی کارزان گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر خلأ کار فرهنگی در حوزه اربعین احساس می شد، سال گذشته توسط هنرمندان استان ایلام این موکب‌ پایه گذاری شد.

 

وی با اشاره به اینکه، برپایی این موکب توانست در حوزه فرهنگی تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد، افزود: امیدواریم که این اقدامات فرهنگی ارتقا پیدا کرده و شاهد رشد فرهنگی بیشتری در حوزه اربعین باشیم.

 

این مقام مسئول گفت: موکب شین با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل کتابخانه های استان، بسیج هنرمندان و حوزه هنری استان ایلام از ۴ تا ۱۵ شهریور ماه درتعداد ۴ موکب شامل یک موکب اصلی در سه راهی کارزان و تعداد ۳موکب در شهرستان های مهران، ایوان و دهلران با اجرای برنامه های مختلف لحظاتی معنوی را برای زائران گرامی رقم خواهد زد.

 

خیرالهی گفت: این مواکب در بخش‌های مختلفی چون هنرهای تجسمی و خوش‌نویسی، نمایش خیابانی، اجرای سرود با مضامین اربعین و شعر خوانی به ارائه برنامه‌های فرهنگی خواهد پرداخت.

 

دمام و سنج زنی، اجرای سرود و شعرخوانی کردی و فارسی از برنامه‌های جانبی این آیین بود.

 

مهران به واسطه مسافت کوتاه به عتبات عالیات و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق مهمترین و اصلی ترین گذرگاه زمینی کشور است و بیش از ۶۰ درصد زائران اربعین از مرز مهران تردد می‌کنند.

 

گفتنی است بزرگترین موکب در غرب کشور، موکب محبان اهل بیت در سه راهی کارزان آماده پذیرایی از زوار اربعین حسینی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.