تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایوان:

چراغ کتاب و کتابخوانی هم‌چنان در ایوان روشن است

چراغ کتاب و کتابخوانی هم‌چنان در ایوان روشن است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایوان گفت: با وجود 4 باب کتابخانه و یک واحد کتابفروشی، چراغ کتاب و کتابخوانی همچنان در ایوان روشن است.

علی هَلَشی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام گفت: با وجود تلاش‌های فراوان، متاسفانه سرانه مطالعه در سطح کشور پایین است و شهرستان ایوان نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایوان دارای ۴ باب کتابخانه عمومی فعال در شهر ایوان، دهستان سراب، شهرک اسماعیلی و بخش زَرنِه و یک کتابفروشی فعال در مرکز شهر است و خوشبختانه چراغ کتاب و کتابخوانی در ایوان روشن است.

وی با توصیف فضای فرهنگی، ادبی و هنری این شهرستان گفت: ایوان از دیرباز به عنوان شهرستانی فرهنگی شناخته شده و دارای شاعران و ادیبان فراوانی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ادبی، هنری و دینی و… است که تعدادی بدرود حیات گفته‌اند. شخصیتی چون مصطفی شرفی که بیش از ۱۰ هزار بیت شعر سروده و یا شاکه و خان‌منصور به عنوان دو شاعر پیشکسوت در ادبیات کردی از سرآمدان شعر و ادبیات کردی در شهرستان و منطقه هستند.

وی ادامه داد: در عرصه‌های قرآنی، مریم شفیعی، حافظ کل قرآن دارای مقام‌های متعدد ملی و بین‌المللی است. در عرصه ادبیات شعری، ایوان به عنوان قطب شعر و شاعری مطرح است. در حوزه‌های خوشنویسی، موسیقی، نقاشی،گرافیک، هنرهای تجسمی و… شخصیت‌ها و چهره‌های زیادی هستند که سهم فراوانی در بالندگی فرهنگی و هنری و ادبی این شهر دارند.

وی ادامه داد: نسل جدید علاقه کمتری به مطالعه دارند و این مشکل بزرگی است که برای رفع آن عزم ملی می‌طلبد. شاید یکی از معضلات این عرصه و کتاب‌گریزی و فرار از کتاب و مطالعه، قیمت بالای این کالای فرهنگی است که متاسفانه به عنوان یک ضرورت در سبد کالای خانواده‌ها نیست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایوان درخصوص اقدامات اداره‌کل استان در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با برگزاری مسابقات کتابخوانی و اهدا کتاب در طول سال و در مناسبت‌های مختلف به ادارات و نمایندگی‌های فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها در کنار فعالیت‌ها و رسالت‌های فرهنگی، هنری ، دینی و رسانه‌ای به این بحث اهتمام جدی و نگاهی خوب و حمایتی در حوزه اختصاص کتاب به شهرستان‌ها و مناطق کمتر برخوردار دارد.

وی درخصوص شرایط و موقعیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی و کتابفروشی در میان مردم این شهرستان گفت: نمی‌توان به طور دقیق در این مورد سخن گفت، چون آمار دقیقی و مستندی از جامعه هدف وجود ندارد، اما فعالیت جدی کتابفروشی «فرهنگ» در ایوان قابل قبول است و مدیر این مجموعه فرهنگی در راستای عرضه و توزیع و فروش کتاب‌های بروز و مناسب برای جامعه هدف، اقدامات خوبی را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: بالابودن قیمت کتاب و وضعیت فعلی معیشتی مردم بر تهیه و خرید کتاب، بی تاثیر نیست، اما همچنان کتاب علاقه‌مندان و مخاطبان خاص خودش دارد.

هَلَشی در ادامه به راه‌های علاقه‌مند کردن مردم به کتاب و مطالعه اشاره کرد و گفت: اعتقاد راسخ دارم که برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی، لازم است که یارانه مناسب خرید کتاب لحاظ شود، چون هزینه‌های اقتصادی مجالی برای تهیه این کالای فرهنگی باقی نگذاشته و امکان خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در راستای علاقه‌مند کردن مردم به کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی صورت گرفته، ولی کافی و مناسب نیست، از طرفی کتاب‌های موجود در اغلب کتابخانه‌ها به علت اینکه قدیمی هستند و بروز نشده‌اند موجب شده تا خوانندگان کمتر به این اماکان فرهنگی مراجعه کنند و یکی از دلایل پائین آمدن سرانه مطالعه، وجود کتاب‌های قدیمی در برخی کتابخانه‌هاست.

وی ادامه داد: برخی از کتابخانه‌ها از استانداردهای لازم برای یک کتابخانه مناسب از نظر سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار نیستند و باید برای کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانان فکری نو و ایده‌ای تازه در انداخت.

وی با اشاره به نقش آموزش در بالابردن فرهنگ کتابخوانی، گفت:آموزش به عنوان بحثی زیربنایی، کمتر به آن توجه شده. خانواده‌ها از کتاب و کتابخوانی و جذابیت کتاب غافل شده‌اند.خانواده، اولین و تاثیرگذارترین حلقه، در امر آموزش کتابخوانی است، اگر فرهنگ کتابخوانی از خانواده شروع شود، بی‌شک این رفتار در میان جامعه منتشر می‌شود و فرهنگ کتابخوانی گسترش پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم روزی شاهد گسترش حداکثری کتابخانه‌ها باشیم و شرایطی فراهم شود که مطالعه مانند آب که مایه حیات است، دارای اهمیت فراوان‌تری شود، تا دانایی بر نادانی و نور بر تاریکی و علم بر نادانی و صلح بر جنگ و مهربانی بر کینه و دشمنی برتری پیدا کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.