تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۲۴

رئیسی از روابط ایران و همسایگان تنش‌زدایی کرد/سیاست خارجی به تجارت خارجی تبدیل شد

رئیسی از روابط ایران و همسایگان تنش‌زدایی کرد/سیاست خارجی به تجارت خارجی تبدیل شد
تهران- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اقدام دولت برای عضویت در نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی مانند شانگهای، اوراسیا و بریکس موجب تمجید رهبری شد.

حسن عابدینی در ارزیابی خود از تمجید رهبر انقلاب از دولت سیزدهم گفت: رهبر انقلاب اسلامی براساس سنت پیشین معمولاً در هفته دولت با رئیس جمهور و هیات وزیران دیدار می‌کند و امسال هم دیداری با آیت‌الله رئیسی و اعضای هیات دولت داشتند. اما تفاوتی در دیدار امسال با سال‌های قبل وجود داشت و آن هم این بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که از همه دولت‌ها طی دو سه دهه گذشته حمایت کردم از این دولت هم حمایت می‌کنم اما از دولت سیزدهم تمجید می‌کنم.

عابدینی در تشریح تحولات این دولت در حوزه‌های داخلی و بین‌الملل اظهار داشت: در حوزه داخلی مهمترین ویژگی دولت تقویت سرمایه اجتماعی از طریق سفرهای استانی است. ارتباط چهره به چهره رئیس جمهور و وزرا با ولی‌نعمتان انقلاب در چهار گوشه کشور از خراسان جنوبی تا خوزستان از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم است.

کارشناس مسائل بین‌الملل اقدام دیگر دولت سیزدهم را تکمیل طرح‌های نیمه تمام خواند و افزود: بیش از ۳۰ هزار طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، دولت سیزدهم کمتر در این مدت کلنگی را به زمین زده بلکه تلاش کرده است تا طرح‌های نیمه تمام که هر کدام می‌تواند برای یک منطقه آورده‌های خوبی داشته و برای مردم آن منطقه اشتغالزا باشد و مشکلات آنها را حل کند،به اتمام برساند، دولت احیای کارخانجاتی تعطیل، اتمام طرح‌های عمرانی نیمه کاره و یا مراکز بهداشتی که می‌تواند زمینه آسایش مردم را فراهم کند را در دستور کار خود قرار داده است.

عابدینی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه کلان خاطرنشان کرد: در حوزه کلان، اجرای برخی قوانین مهم از جمله آزادسازی سواحل، شفاف‌سازی، افزایش شمار دانشجویان پزشکی، تغییر ساز و کار جذب وکلا از اقدامات مهم دولت بوده است.

وی بیان کرد: اجرای پروژه‌های دولت الکترونیک، نسخه‌های الکترونیکی و برخی اقدامات دیگر از جمله بیمه سلامت از اقدامات فوری دولت برای خدمت رسانی به مردم است، پرداخت بدهی‌های دولت به دستگاه‌های مختلف، نظارت بر بانک‌ها برای جلوگیری از خلق پول و افزایش تورم از اقدامات مهم دولت است. این اقدامات روند شتابان تورم را آرام‌تر کرده است و اگر این موارد ادامه یابد می‌توان به زمانی که تورم متوقف شود و بعد کاهش پیدا کند، امیدوار بود.

تلاش دولت سیزدهم برای تنش‌زدایی از روابط ایران و همسایگان

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: دولت سیزدهم در حوزه خارجی در همین مدت تلاش کرده است تا از روابط با همسایگان و رفت و آمدهای مقامات ارشد کشورهای همسایه تنش‌زدایی کند که یکی از موضوعات مهم است و می‌تواند در بلندمدت یا میان مدت به نفع اقتصاد کشور تمام شود.

دولت سیاست خارجی را به تجارت خارجی تبدیل کرد

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: دولت سیزدهم در حال تبدیل کردن سیاست خارجی کشور به سمت به تجارت خارجی است. اگر جمهوری اسلامی با کشوری روابط دیپلماتیک دارد حتماً باید منجر به استفاده در حوزه تجارت خارجی باشد و به‌تدریج سر سفره مردم پیدا شود.

عابدینی اظهار کرد: دشمن در این سال‌ها تلاش کرده است تا جمهوری اسلامی ایران را در انزوا قرار دهد اما اقدامی است که دولت سیزدهم در زمینه عضویت در نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی مانند شانگهای، اوراسیا، بریکس انجام داده، ایران را به کشوری فعال در روابط بین الملل تبدیل کرده است.

جمهوری اسلامی شرکای جدیدی را در حوزه تجارت خارجی دارد

وی ادامه داد: مسیر فروش نفت ایران امروز تسهیل شده است و جمهوری اسلامی شرکای جدیدی را در حوزه تجارت خارجی برای خود پیدا کرده و توازن در سیاست خارجی را مدنظر قرار داده است به گونه‌ای که روابط خارجی را صرفاً در کشورهای اروپایی نمی‌بیند بلکه از آمریکای لاتین تا آسیای مرکزی از جنوب تا شرق آسیا و آفریقا را عرصه سیاست خارجی خود می بیند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: جمهوری اسلامی با برخورداری از ظرفیت‌های خوب سیاست خارجی توانسته دارایی‌های ملت ایران را که غیرقانونی در برخی از کشورها از جمله در کره‌جنوبی به دستور ایالات متحده بلوکه شده بود را آزاد کند و این‌ها جزو موفقیت‌های دولت سیزدهم است که البته باید این اقدامات را به اطلاع افکار عمومی رساند.

عابدینی درباره چگونگی تشریح اقدامات دولت نزد افکار عمومی گفت: به نظر می‌رسد رسانه‌ها از ابزارهای اصلی در دوران جنگ ترکیبی و جنگ نرم هستند. دشمن کوشش می‌کند که با سانسور کردن برخی از خبرهای امیدآفرین به اهداف خود نزدیک شود. بنابراین رسانه‌ها این وظیفه را بر عهده دارند تا بیان این خبرها و موفقیت‌های دولت، گفت‌وگو با صاحبنظران و تحلیلگران این موضوعات را در اختیار افکار عمومی قرار دهند و این هم مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و اقدامی است که دولت باید آن را پیگیری کند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.