تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶

روحیه جهادی صف اولی‌ها و گام‌های میدانی دولتمردان برای شیرین کردن کام زائران

روحیه جهادی صف اولی‌ها و گام‌های میدانی دولتمردان برای شیرین کردن کام زائران
تهران- رئیس جمهور و اعضای کابینه با روحیه جهادی و برای بازآفرینی اعتماد اجتماعی، با حضور مستقیم و میدانی و با پیگیری و احصای موضوعات مختلف تاکنون در مناسبت های مختلف زمینه رفع و کاهش مشکلات مردم را فراهم آورده اند؛ رویکردی که برگرفته از رهنمود و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی برای داشتن روحیه جهادی میان دولتمردان است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، تحقق شعار مردمی بودن در کارنامه دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مصداق‌های متعددی را در خود گنجانده که از مشخصه‌های بارز آن می‌توان به حضور میدانی شخص رئیس جمهور و دولتمردان در صحنه‌های مهم و بحرانی کشور اشاره کرد؛ رویکردی که در راستای همان جمله معروف آیت الله رئیسی مبنی بر تفاوت مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی مندرج است.

دولت سیزدهم در صف اول میدان

رئیس جمهور در حوادث، اتفاقات و مناسبت‌های مختلف با اعضای کابینه خود در صف اول به صورت میدانی و مستقیم آن موضوع را مدیریت کرده اند و با در میان مردم بودن، همراه کردن مردم و باز آفرینی اعتماد اجتماعی و احصای مسائل کشور از نمای نزدیک موجب کاهش درد و رنج مردم شده‌اند که این رویکرد برگرفته از رهنمود و توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر داشتن روحیه جهادی است که در دستور کار مدیران دولت سیزدهم قرار گرفته و گواهی بر آن است که این دولت در تحقق رهنمودها و خط مشی ترسیم شده توسط رهبری پیشتاز است.

رهبر معظم انقلاب بارها در کلام و بیانات خود خطاب به مدیران اجرایی و دولتمردان در دولت‌های مختلف، از لزوم روحیه جهادی برای حل مشکلات و عبور از تنگناها سخن گفته‌اند که براساس بیانات رهبر معظم انقلاب کار جهادی را باید عبور از موانع و وفاداری به آرمان‌ها، هدفمندی، هوشیاری و شوق به کار و تلاش برای حل مشکلات دانست.

با تغییر دولت قبل و روی کار آمدن دولت انقلابی، مردم امیدوارانه منتظر بودند که اعضای کابینه با در نظر گرفتن سبک و الگوی مدیریت جهادی به تاسی از رییس جمهوری انقلابی، میزها و صندلی‌ها را رها کنند و با حضور در میان مردم، مشکلات را از نزدیک ببینند و راه‌حل‌های دقیق و کارشناسی برای رفع آن‌ها در نظر گیرند؛ دولت در این دوسال توانست این توقع مردم را به منصه ظهور برساند.

یکی از جلوه‌های مدیریت میدانی و جهادی، مدیریت صحیح دولت سیزدهم در برگزاری آیین اربعین حسینی امسال بود که دولت آیت‌الله رییسی توانست برخلاف سال‌های قبل جلوه‌های قابل قبولی را برای مردم رقم بزند تا رضایت خاطر ۷۰ درصدی زائران اربعین حسینی را به دست آورد و در کارنامه خود نمره قبولی را به ثبت رساند. اصلاح شیوه توزیع ارز، سرعت عمل بالا در صدور گذرنامه اربعین، گسترش زیرساخت‌هایی همچون پارکینگ‌های عمومی، تقویت ناوگان عمومی و در نهایت بهبود شرایط ارتباطات و دسترسی به اینترنت، اربعین بی‌سابقه امسال را تبدیل به یکی از عرصه‌های مدیریت قابل تقدیر کرد.

آزمون دیگر پیش روی دولت سیزدهم ایام شهادت امام رضا(ع) بود، با توجه به اینکه امسال دهه پایانی ماه صفر و تراکم سفرهای زیارتی به مشهد مقدس با تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاه‌ها مصادف شده بود، پیش بینی می‌شد که جمعیت زوار امام رضا(ع) نسبت به چند سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته باشد.

در همین راستا بخش‌های مختلف دولت با دستور آیت‌الله رئیسی در جهت ارتقای خدمت به زائران امام رضا(ع) تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای پذیرایی و میزبانی از زائران حرم رضوی بسیج کردند. همچنین بدین منظور با دستور رئیس‌جمهور کارگروه ملی زیارت به ریاست معاون اول از چندی قبل تشکیل جلسه داد تا برنامه ریزی و مدیریت ایام پایانی ماه صفر به نحوی باشد که کاستی‌ها و نواقص سال‌های گذشته به حداقل ممکن برسد و خدماتی نظیر حمل و نقل، اسکان زوار، بهداشت و درمان و برنامه‌های فرهنگی نسبت به گذشته ارتقا پیدا کند.

رئیس جمهور همچینین معاون اجرایی خود را مامور کرد تا در سفری سه روزه ضمن نظارت بر روند خدمت رسانی، تمهیدات لازم را برای میزبانی از زائران حرم رضوی در نظر گیرد. محسن منصوری در بازدید خود از موکب‌های مستقر در مسیر پیاده روی زائران از یک برنامه ریزی منسجم در دولت خبر داد که براساس آن در حوزه زیرساخت نزدیک ۱۲۰۰ کیلومتر در استان خراسان رضوی، آسفالت ریزی و بهسازی و بهبود جاده‌ها صورت گرفته تا مسیر زیارت برای زائران حرم رضوی تسهیل شود.

دولت همچنین در زمینه حمل و نقل به عنوان پاشنه آشیل این حجم از مسافر و زائر، عملیات حمل ونقل و ترابری سنگینی را اجرایی کرد و مجموعه وزارت راه و شهرسازی و همه دستگاهها پای کار آمدند تا به بهترین شکل این اقدام انجام شود، همچنین در حوزه هوایی، ریلی و هم در حوزه اتوبوسرانی و مجموعه حمل ونقل عمومی بسیج خوبی صورت گرفت.

معاون اجرائی رئیس جمهور در جلسه فوق العاده قرارگاه مرکزی زائرین که در راستای امتداد خدمت‌رسانی اربعین در مشهد مقدس صورت گرفته بود از اضافه شدن ۶ رام قطار در مسیر مشهد و هواپیما خبر داد. با این تفاسیر دولت در دهه پایانی ماه صفر سعی کرد با بسیج کردن تمام امکانات خود و استفاده گسترده از ظرفیت تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاهها کاستی‌های سال قبل را جبران کند.

با حمایت و پشتیبانی دولت در حوزه خدمت‌رسانی به زائران رضوی، ۱۵۰ موکب پذیرایی برپا شد که بخشی از موکب‌ها امدادرسانی به خدام، کفشداران و دربانان را و بخشی دیگر نیز امکانات زیرساختی به موکب‌دارانی که از شهرهای مختلف به مشهد سفر کرده بودند را برعهده داشت. همچنین در جهت ایجاد اسکان ارزان قیمت برای زائرین در داخل حرم مطهر امکان اسکان برای ۷۰ هزار نفر را ایجاد شد و پارکینگ‌های حرم و مسیرهای زیرگذر حرم تبدیل به محل اسکان شد و ۶ هزار نفر را در هر شب اسکان داده‌ شدند. همزمان ۳۰ هزار نفر در ۲۷ موکبی که در اطراف حرم پیش‌بینی شده بود مستقر شدند.

مشهد در چند روز اخیر هم میزبان بیش‌ از ۵ میلیون زائر رضوی بود که از این تعداد بیش از ۳۱۵ هزار زائر پیاده از ساکنان روستاهای اطراف شهر از ۶ مسیر منتهی به مشهد وارد حرم رضوی شده و در مراسم سوگواری شهادت امام هشتم(ع) حضور پیدا کردند.

آیت الله رئیسی که تمام اعضای کابینه خود را برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی و زائران رضوی مامور کرده بود، شخصا عصر پنجشنبه به منظور بررسی وضعیت خدمت‌رسانی‌ به زائران دهه آخر صفر و زیارت امام هشتم(ع) وارد مشهد مقدس شد و با حضور در چای‌خانه حرم حضرت رضا(ع) و مواکب مردمی اطراف حرم مطهر از تلاش‌های آستان قدس رضوی بویژه خادمان بارگاه منور رضوی و مجموعه‌های مردمی در میزبانی شایسته از زائران تقدیر کرد.

رئیس جمهور همچنین در دیدار خود با مدیران دستگاه‌های خدمت رسان به زائران در حرم مطهر رضوی از ساخت آزادراه حرم تا حرم سخن گفت و آن را از اولویت‌های مهم دولت برشمرد و ماموریت ویژه ای را به معاون اجرایی برای پیگیری این طرح ملی موکول کرد.

آیت‌الله رییسی با بیان اینکه «قطار سریع السیر مشهد-تهران و آزادراه حرم تا حرم اولویت های کشور هستند» تاکید کرد: ما به عنوان مسئول وظیفه داریم تدارک لازم برای انجام یک زیارت ارزان، آسان، دلنشین و سازنده را ببینیم و فراهم آوردن چنین زیارتی وظیفه ماست.

دولت با مدیریت در برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و ایام زیارتی امام رضا(ع) نشان داد که در مدیریت اجرایی الگوی مناسبی ایجاد کرده است و با اقداماتی که در حوزه‌های گوناگون با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، نیروی انتظامی، بانک مرکزی و معاونت اجرائی، انجام داده توانست رضایتمندی میلیونها زائر ایرانی را در کارنامه خود ثبت کند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.