تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

۳ پیروزی بزرگ در روز شنبه * محمدعلی صنوبری مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی نگاه نو

۳ پیروزی بزرگ در روز شنبه    * محمدعلی صنوبری مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی نگاه نو
تهران- عملیات طوفان الاقصی دوست را قبل از دشمن شوکه و غافلگیر کرد. این بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات نظامی از سال ۱۹۴۸ تاکنون است. در این عملیات مقاومت فلسطین از تمام امکانات موجود در جنگ‌های کلاسیک و پیشرفته استفاده کرد و از این ابزارها برای رسیدن به عنصر غافلگیری استفاده کرد.

اغراق نمی‌کنیم که می‌گوییم ذهن‌هایی که این عملیات را گسترده را طراحی کرده اند باید تحلیل شوند تا از آن در بهبود کار ذهن انسان بهره‌مند شوند، زیرا رزمندگان مقاومت غزه تعطیلات رژیم‌صهیونیستی و روز عملیات را دقیقا بعد از سالگرد جنگ اکتبر ۱۹۷۳ انتخاب کردند.

در حالی که ‌صهیونیست‌ها در تعطیلات خود در حال استراحت بودند، مقاومت فلسطین ده‌ها موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد تا دشمن را متقاعد کند که این دور فقط به شلیک موشک‌ها محدود می‌شود. این انفجارها برای سرپوش‌گذاشتن بر رویداد بزرگ‌تری که مسیر مناقشه فلسطین و رژیم‌صهیونیستی را تغییر خواهد داد، رخ داد.

مقاومت فلسطین دروازه‌های جهنم را به روی رژیم‌صهیونیستی باز کرده است. به شهرک‌ها حمله کرد، بسیاری از شهرک‌نشینان را اسیر کرد، به پایگاه‌های نظامی‌حمله کرد، خودروهای نظامی را از آنها گرفت، هر چیزی را که نمی‌توانست با خود به غزه بیاورد نابود کرد و همچنین ده‌ها نفر از نیروهای ارتش رژیم‌صهیونیستی را اسیر کرد. در کنار همه اینها، عملیات مستقیمی را علیه سایت های نظامی رژیم‌صهیونیستی، چه با هواپیماهای بدون‌سرنشین و چه توسط چتربازان انجام داد.

مقاومت فلسطین در ۳محور به پیروزی های بسیار مهمی دست یافت:

محور اطلاعاتی: رژیم‌صهیونیستی طی سال‌های گذشته میلیاردها دلار در حوزه اطلاعاتی سرمایه‌گذاری کرده و نوار غزه را از طریق پهپادهای مستقر در آسمان این نوار رصد کرده است. این علاوه بر برخی جاسوسان رژیم‌صهیونیستی است که در داخل نوار غزه مستقر شده اند. با وجود این سرمایه‌گذاری عظیم، این رژیم حتی موفق به کشف کوچک‌ترین اطلاعاتی در مورد حمله بزرگی که توسط مقاومت در فلسطین برنامه‌ریزی شده بود، نشد. اعتقاد بر این است که آموزش برای این عملیات بسیار بزرگ در تونل ها انجام شده و مقاومت بر نفوذ در شبکه های ارتباطی سیمی و سیار غلبه کرده است.

مقاومت همچنین با همکاری متحدان خود در محور مقاومت، چه در لبنان و چه در ایران، سرمایه گذاری کرد، آموخت و توسعه یافت، به ویژه اینکه ایران طی ماه‌های گذشته توانسته است به صفوف داخلی رژیم‌صهیونیستی نفوذ و از اختلافات آنها ‌استفاده کند و اطلاعات و تصاویر بسیار سری به دست آورد. این کمک ها ممکن است به غلبه بر پیشرفت‌ها در جنبه اطلاعاتی مقاومت فلسطین کمک کرده باشد.

یکی از برجسته‌ترین اقدامات حماس در سطح اطلاعاتی در ماه‌های گذشته، عدم‌مداخله آن در نبردهای جهاد اسلامی و رژیم‌صهیونیستی است. به نظر می‌رسد که حماس آنچه را که در علوم سیاسی «فریب استراتژیک» نامیده می‌شود، انجام داده است. به نظر می رسد اگر در آن زمان مداخله می‌کرد، بسیاری از جزئیات عملیات نظامی و عنصر غافلگیری که امروز شاهد آثار آن هستیم، فاش می‌شد.

محور نظامی-میدانی: گردان‌های قسام تا لحظه نگارش این سطور بیش از ۷۰۰۰راکت شلیک کرده‌اند و برخلاف عملیات‌های قبلی، آمارها نشان می‌دهد که تعداد زیادی راکت مقاومت توانسته‌اند به گنبد آهنین نفوذ کنند و این امر باعث ایجاد تلفات انسانی و مادی فراوان در میان صفوف رژیم‌صهیونیستی شد. آنچه که عملیات طوفان الاقصی را متمایز می‌کند این است که حماس شروع به مستندسازی عملیات تک تیراندازی علیه تانک‌ها، خودروهای زرهی نظامی و سربازان رژیم‌صهیونیستی کرد. این یک پیشرفت بسیار مهم است، زیرا این فیلم ها بمب‌هایی را نشان می دهد که از کوادکوپتر به سمت خودروهای زرهی و پرسنل نظامی پرتاب می شوند.

استفاده از این نوع هواپیماها و به کارگیری آن در نبرد، چهره درگیری های آینده با دشمن صهیونیستی را تغییر می دهد، زیرا مقاومت ثابت کرده است که قادر است مستقیماً و بدون خنثی‌شدن کوادکوپترها توسط دشمن به اهداف خود دست یابد. این نبرد همچنین نشان می‌دهد که مقاومت چگونه از پهپادها برای پوشش هوایی رزمندگان مقاومت در زمین استفاده می‌کند. تحول مهم دیگر استفاده از چتربازان توسط گردان‌های قسام در نبرد و نحوه استفاده از این پیشرفت برای کنترل پایگاه های نظامی رژیم صهیونیستی است.

محور راهبردی: عملیات گسترده نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی تا چند هفته از شوک خود خارج نخواهد شد و این عملیات قواعد درگیری آینده را تغییر داده است. رژیم صهیونیستی با وجود تهدید به آغاز جنگ علیه نوار غزه، کاملا آگاهند که هرکس چنین عملیاتی را آغاز کند، انتظار بدترین‌ها را خواهد داشت، بنابراین، اگر رژیم صهیونیستی بخواهد جنگ علنی را آغاز کند، مقاومت و متحدانش برای این نبرد آماده هستند.

نباید نتایج راهبردی مقاومت در سطح سیاسی را فراموش کرد، زیرا آنها شکست و ضعف دشمن را به همه کسانی که خواهان عادی‌سازی‌ روابط با آن بودند، نشان دادند. این روند مواضع واقعی کشورها را نیز روشن کرد؛ کشورهای غربی در برخورد با مسئله فلسطین، بار دیگر معیارهای غلط خود را برای استانداردهای دوگانه بارها نشان داده‌اند. این عملیات همچنین نشان داد که چگونه قوی‌ترین و وفادارترین دوستان آرمان فلسطین، مردم و رهبری حکیم ایران هستند. ایران و همه مقامات آن از این روند حمایت کردند. این حمایت ایران ناشی از پیش‌بینی راهبردی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله است که آینده را پیش‌بینی کرده و چند روز پیش فرمودند رژیم صهیونیستی از بین خواهد رفت و در حالت احتضار است. از سوی دیگر، ما معتقدیم که رزمندگان مقاومت حماس نباید تسلیم هیچ فشاری برای توقف عملیات نظامی شوند. زیرا این تلاش‌ها با هدف خارج‌کردن رژیم صهیونیستی از این بن‌بست انجام می‌شود. این تلاش‌ها همچنین یادآور آتش‌بس کوتاه‌مدت در جنگ ۱۹۷۳ است که رژیم صهیونیستی از این آتش‌بس برای تقویت موقعیت خود در زمین و به‌دست‌آوردن هزاران سلاح از کشورهای غربی و آمریکا استفاده کرد و بر همین اساس، گردان‌های قسام به‌خوبی از این موضوع آگاه هستند و بر همین اساس زخم‌های دشمن را عمیق‌تر می‌کنند.

در نهایت باید گفت که عملیات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در همه محورها برجسته‌ترین رویداد از سال‌۱۹۴۸ است و به همگان ثابت می‌کند که فلسطین و فلسطینیان صاحب سرزمین، قادر به بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی خود هستند. مقاومت فلسطین از همه عرصه‌های همکاری با محور مقاومت بهره‌مند شده و برای بهره‌برداری از این موفقیت‌ها در میدان نبرد تلاش کرده است و این دقیقا همان چیزی است که به پیروزی در ابعاد راهبردی، نظامی و اطلاعاتی کمک کرد. قهرمانان مقاومت با اصرار بر بازپس‌گیری سرزمین و احیای حقوق، دوباره تاریخ واقعی را می‌نویسند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.