تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵

فضاسازی رسانه آمریکایی علیه ایران درباره عملیات طوفان الاقصی؛ آموزش و تجهیز حماس

فضاسازی رسانه آمریکایی علیه ایران درباره عملیات طوفان الاقصی؛ آموزش و تجهیز حماس
.

 

نیویورک – رسانه های آمریکایی در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده “طوفان الاقصی” از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس که نه تنها این رژیم بلکه آمریکا را شوکه کرده، درجنگی روانی – تبلیغاتی درصدد فضاسازی برای کشیدن پای جمهوری اسلامی ایران به این جنگ هستند در حالیکه مقامات آمریکایی بصراحت این موضوع را رد کرده اند.

به گزارش ایرنا از نیویورک، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۸ مهر ماه جاری در گزارشی ادعا کرد: مقامات اطلاعاتی اعلام کردند گروه حماس که حمله غافلگیرکننده روز شنبه به اسرائیل را انجام داد حداقل در طول یک سال گذشته از سوی ایران آموزش نظامی و کمک لجستیکی و همچنین ده‌ها میلیون دلار برای خرید تسلیحات دریافت کرده است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مقامات گفتند در حالی که نقش دقیق ایران در حملات روز شنبه نامشخص است اما این حمله منعکس کننده اهداف بلند پروازانه چندین ساله تهران برای محاصره اسرائیل با ارتشی از جنگجویان شبه نظامی مجهز به سیستم های تسلیحاتی پیشرفته است که قادر به حمله به عمق اسرائیل هستند.

واشنگتن پست ادامه داد: مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که تاکنون هیچ مدرک محکمی مبنی بر موافقت یا مشارکت مستقیم ایران در این حمله که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۹۰۰ اسرائیلی و زخمی شدن هزاران نفر شده است، در اختیار ندارند. اما مقامات اطلاعاتی کنونی و سابق گفتند که این حمله نشانه‌هایی از حمایت ایران را دارد و مقامات برجسته در تهران در سال های اخیر مبالغ هنگفتی برای کمک نظامی به حماس ارائه کرده‌اند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: یک مقام اطلاعاتی غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «اگر به افراد در مورد نحوه استفاده از سلاح آموزش دهید، انتظار دارید که در نهایت از آنها استفاده کنند.» این مقام و دومین تحلیلگر غربی که به اطلاعات حساس دسترسی دارد، گفت که تحلیل انجام شده در پی این حمله به چندین ماه آماده سازی حماس اشاره دارد که حداقل از اواسط سال ۲۰۲۲ آغاز شده است.

جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس گفت: «آنچه که می توانم بدون شک بگویم این است که ایران به طور گسترده در این حملات شریک است. ایران برای چندین دهه حامی اصلی حماس بوده است. برای آنها اسلحه تهیه کرده است. به آنها آموزش داده است. از آنها حمایت مالی کرده است و بنابراین، از نظر همدستی گسترده، ما آگاهی کاملی در مورد نقش ایران داریم.»

واشنگتن پست اضافه کرد: مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق ادعا کردند که ایران در ساخت بیش از ۴ حاضر موشک و پهپاد مسلح که از روز شنبه به اسرائیل حمله کردند، به حماس کمک فنی کرده است. این مقامات گفتند که حداقل برخی از نیروهای حماس نیز در زمینه تاکتیک های نظامی پیشرفته، در اردوگاه های لبنانی که مستشاران فنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب الله در آنها حضور دارند، آموزش دیده اند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مایکل نایتز، کارشناس گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران و موسس وبلاگ میلیشیا اسپات لایت، گفت که شبه نظامیان حماس که در این اردوگاه ها آموزش دیده اند احتمالاً افسران نخبه ای بوده اند که مهارت های خود را به نیروهای دیگر در داخل غزه منتقل کرده اند.

پیش از این نیز روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد که تهران دوشنبه هفته گذشته دستور نهایی حمله حماس به اسرائیل را صادر کرده است.

این در حالی است که یک مقام ارشد کاخ سفید که نامش فاش نشده است، به رسانه های آمریکایی اعلام کرد: «خیلی زود» است بگوییم آیا ایران «مستقیما» در حمله گسترده حماس به اسرائیل دست داشته است.

به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد دولت جو بایدن شنبه شب به وقت محلی برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۵ مهرماه جاری در واشنگتن در گفتگو با خبرنگاران رسانه های آمریکایی و بین المللی اعلام کرد: هنوز «خیلی زود» است که بگوییم آیا ایران «مستقیما» در حمله گسترده حماس به اسرائیل دست داشته است.

یک مقام ارشد کاخ سفید در پی گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال و ادعای نقش داشتن ایران در عملیات حماس علیه اسرائیل تاکید کرد: ایالات متحده آمریکاهیچ اطلاعات مستقیمی در مورد ارتباط ایران با حملات حماس به اسرائیل ندارد.

به گزارش ایرنا از نیویورک، جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۹ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۷ مهرماه جاری گفت: «ما کاملا می دانیم که ایران در دهه های گذشته به از حماس حمایت کرده و به صورت کلی در این حملات شریک است. اما ما اطلاعات مستقیمی که نشان دهد ایران در هدایت یا برنامه ریزی حملاتی که در چند روز گذشته رخ داده است، دخالت دارد، نداریم. این امری است که ما به دقت آن را بررسی خواهیم کرد.»

به گزارش ایرنا از نیویورک، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۹ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۷ مهر ماه جاری با انتشار بیانیه ای گفت: تصمیمات و اقدامات اخیر مقاومت فلسطین ریشه محکمی در اصل اساسی تعیین سرنوشت دارد که نشان‌دهنده پاسخی کاملاً مشروع به هفت دهه اشغال ظالمانه و جنایات متعدد رژیم اسرائیل است. ایران بی‌دریغ در همبستگی با فلسطین می‌ایستد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ایران در واکنش فلسطین دخالتی ندارد، زیرا این اقدامات تنها توسط خود فلسطینی‌ها تعیین می‌شود. فلسطینی‌ها این آزادی را دارند که انتخاب‌هایی داشته باشند که معتقدند به نفع آن‌ها است و در تعیین مسیر اقدام خود قضاوت خود را اعمال کنند.

در این بیانیه آمده است: وضعیت جاری در فلسطین اشغالی نتیجه انکار طولانی‌مدت حق مشروع مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت، تجاوزات مداوم اسرائیل به مردم فلسطین و سرزمین آن‌ها، تداوم هتک حرمت به اماکن مقدس مسلمانان از جمله مسجد الاقصی و ادامه تروریسم توسط رژیم اسرائیل است.

در این بیانیه آمده است: ۷۵ سال است که مردم فلسطین قربانی تجاوزات بی‌امان، خشونت، تبعیض نژادی و سیاست‌های آپارتاید رژیم اسرائیل بوده‌اند. اشغال زمین‌های آن‌ها با محاصره شهرها، تخریب و مصادره اموال و زمین‌های کشاورزی و تخلیه اجباری مردم از خانه‌هایشان ادامه دارد. چنین جنایات مستمری نشان‌دهنده نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه و اصول و هنجارهای حقوق بشری است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.