تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶

انتخاب دوازدهم در ایلام؛ ثبت نام ۲۲۹ نفر نوید دهنده مشارکت حداکثری

انتخاب دوازدهم در ایلام؛ ثبت نام ۲۲۹ نفر نوید دهنده مشارکت حداکثری
ایلام - ۲۲۹ نفر در استان ایلام با مراجعه به سامانه وزارت کشور ثبت نام خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قطعی کرده اند

که افزایش ۷۴ درصدی ثبت نام کنندگان نسبت دور یازدهم، برگزاری انتخاباتی پرشور را با مشارکت حداکثری مردم را نوید می دهد.

استان ایلام همواره یکی از استان های برتر کشور در حوزه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا از ابتدای انقلاب تا کنون بوده است.

استان ایلام در حال حاضر دارای ۳ کرسی نمایندگی( یک نماینده حوزه جنوب و ۲ نماینده حوزه شمال استان) در مجلس شورای اسلامی است، جمعیت کنونی استان ایلام بر اساس آخرین آمار نزدیک به ۶۱۰ هزار نفر تخمین زده می شود.

این استان دارای ۲ حوزه انتخابیه شامل حوزه انتخابیه ایلام(شمال استان) و دهلران(جنوب استان) بوده که حوزه انتخابیه دهلران شامل شهرستان های “آبدانان”، “دره شهر”، “بدره” و “دهلران” و حوزه انتخابیه ایلام شامل شهرستان “ایلام”، “ایوان”، “ملکشاهی”، “مهران”، “سیروان”، “چرداول”، “ملکشاهی”، “هلیلان” و “چوار” است.

تعداد کل متقاضیان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در مرحله پیش ثبت نام در این استان ۴۴۲ نفر بود که از این تعداد ۱۰۱ نفر مربوط به حوزه انتخابیه دهلران و ۳۴۱ نفر مربوط به حوزه انتخابیه ایلام بوده است.

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام قطعی داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور در ساعت ۱۸ روز چهارشنبه سوم آبانماه، ۲۲۹ نفر در استان ایلام ثبت نام خود را نهایی کردند.

از این تعداد ۲۱۴ نفر مرد با ۹۳ درصد و ۱۵ نفر زن با هفت درصد، ترکیب جنسیتی تعداد کل داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور دوازدهم را در این استان تشکیل می دهد.

در حوزه انتخابیه “ایلام” ۱۷۵ نفر شامل ۱۶۲ نفر مرد و ۱۳ نفر زن و در حوزه انتخابیه “دهلران” ۵۴ نفر مرد و ۲ نفر زن در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام خود را قطعی کردند.

از کل افراد ثبت نامی، ۳۹ نفر دارای مدرک “دکتری” معادل ۱۷ درصد، ۱۷۴ نفر معادل ۷۶ درصد دارای مدرک “کارشناسی ارشد”، ۱۳ نفر دارای مدرک” کارشناسی” معادل ۶ درصد و سه نفر معادل یک درصد دارای مدرک حوزوی هستند.

تعداد کل ثبت نام کنندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان ایلام( ۲۲۹ نفر) بوده که نسبت به دور گذشته( یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی) که ۱۳۲ نفر بوده است با افزایش ۷۴ درصدی، رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

مشارکت زنان با اعلام داوطلبی ۱۵ نفر در این دوره نسبت به دوره گذشته ۱۵۰ درصد، رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است، این در حالی است که بیشترین مشارکت با لحاظ “ترکیب سنی” با ۱۰۰ نفر در بین سنین ۴۶ تا ۵۵ سال و همچنین بیشترین مشارکت به لحاظ شغلی مربوط به ثبت نام شوندگان گروه شغلی” کارمند” با ۹۵ نفر است.

تعداد افرادی که دارای سابقه نمایندگی مردم استان ایلام در دوره های قبل مجلس شورای اسلامی بوده و در این دوره نیز ثبت نام کرده اند، ۱۰ نفر است.

بیشترین مشارکت مربوط به رده های سنی ۵۱ تا ۵۵ سال به تعداد ۵۰ نفر با ۲۲ درصد و همچنین رده سنی ۴۶ تا ۵۰ سال با تعداد ۵۰ نفر با ۲۲ درصد بوده است، اما رده سنی ۳۶ تا ۴۰ سال با ۳۸ نفر و ۱۷ درصد، رده سنی ۴۱ تا ۴۵ سال با ۳۵ نفر با ۱۵ درصد، رده سنی ۵۶ تا ۶۰ سال با تعداد ۲۸ نفر و ۱۲ درصد، رده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال با تعداد ۲۰ نفر با ۹ درصد، رده سنی ۶۰ تا ۷۵ سال با پنج درصد ترکیب سنی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی(دور دوازدهم) را تشکیل می دهد.

همچنین تعداد ۷۱ درصد از ثبت نام شوندگان در مرحله قطعی ثبت نام داوزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی( ۳۱ درصد) ایثارگر هستند.

اما در مورد تعداد داوطلبان دوره های قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان باید گفت که در دوره نهم ۵۷ نفر، در دوره دهم ۱۰۷ نفر، در دوره یازدهم ۱۳۲ نفر، داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی بوده اند.

و نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که ترکیب جنسیتی داوطلبان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان شامل ۹۵ درصد مرد و ۵ درصد زن، در انتخابات مجلس دهم ۹۳ درصد مرد و ۷ درصد زن و در انتخابات مجلس نهم نیز ۹۳ درصد مرد و ۷ درصد زن بوده است.

بر اساس گفته “فرشید زرگوش” دبیر ستاد انتخابات استان ایلام هیئت های اجرایی در ۱۲ مرکز فرمانداری و ۱۸ بخشداری مستقل در سطح استان و در مجموعه ۳۰ هیئت اجرایی در استان تشکیل شده است.

بعد از پایان مهلت قانونی ثبت نام قطعی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، در حال حاضر فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت های اجرایی مراکز استان طی می شود و امید است که در اسفندماه سال جاری شاهد حضور باشکوه و گسترده مردم دیار آلامتو در پای صندوق های رای باشیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.