تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۰۴

زیستگاه های آبی ایلام مهیای پذیرایی از پرندگان مهاجر است

زیستگاه های آبی ایلام مهیای پذیرایی از پرندگان مهاجر است
ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با بیان اینکه استان ایلام دارای ۱۹ تالاب و دریاچه و ۱۵ رودخانه دائمی است، گفت:

زیستگاه های آبی این استان مهیای پذیرایی از پرندگان مهاجر کنار آبزی است.

“علیرضا محمدی” در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: تالاب ها، آبگیرها و دریاچه پشت سدهای استان که همه ساله با آغاز ماه های سرد سال، به زیستگاه پرندگان مهاجر کنارآبزی تبدیل می شوند.

وی افزود: از ۱۹ تالاب استان پنج مورد دریاچه پشت سدها، هفت مورد آبگیر و هفت مورد نیز سراب است که سه تالاب ” چَکَر ” در چوار، “سیاه درویش” در ملکشاهی و ” زِمزِم” در بدره فصلی و مابقی دائمی هستند.

محمدی یادآور شد: عمده پرندگان مهاجر، زمستان خود را در کنار رودخانه های دائمی و دریاچه پشت سدها که آب زیادی دارند، می گذرانند.

وی ادامه داد: معمولا وفور آب در تالاب ها و آبگیرهای استان برای حضور انبوه پرندگان مهاجر مشاهده نمی شود و این پرندگان، اتراق در کنار دریاچه پشت سدهای استان را به علت منابع آبی زیاد ترجیح می دهند.

به گزارش ایرنا، زیستگاه های آبی استان در ماه های فصل سرد سال از اوایل آذر تا اواخر فروردین محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است.

تالاب های “سیاه گاو” و “گَلهی یک و ۲ ” آبدانان، سراب های “سیکان و مورت”، رودخانه های “چنگوله”، “کُنجانچَم” و “سیمره” و دریاچه پشت سدهای “کنگیر”، “دوریرج”، “ایلام”، “سیمره” و “کرخه” از جمله منابع آبی دائمی استان هستند.

استان ایلام همه ساله پذیرای ۳۰ گونه پرنده مهاجر است که طی ماه های آبان تا فروردین در زیستگاه های استان ایلام فصول پاییز و زمستان را سپری می کنند.

سبزقبا، چنگر، حواصیل، باکلان و انواع غاز، اردک و گونه مهم و در معرض انقراض هوبره از جمله این پرندگان مهاجر هستند که از مناطق سرد نیمکره شمالی به استان ایلام مهاجرت می کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.