تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷

مهندس باهنر در سیزدهمین نشست کمیته بین‌الملل خانه احزاب عنوان کرد:

برخی سیاسیون منافع حزبی راقبول دارنداما هزینه‌های آن را بر نمی تابند

برخی سیاسیون منافع حزبی راقبول دارنداما هزینه‌های آن را بر نمی تابند
نگاه اقتصاد - سیزدهمین نشست کمیته بین الملل خانه احزاب با حضور اکثریت اعضا و به میزبانی جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد.
مهندس محمد رضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به تنوع سلیقه‌ها و افکار مختلف در قالب کمیته بین الملل خانه احزاب خاطرنشان ساخت: با توجه به ارائه گزارش اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در کمیته بین المللی خانه احزاب توسط آقای شهاب این موضوع حاکی از آن است که کارهای خوبی صورت گرفته و اهداف مهمی دربلند مدت تعریف شده است.
وی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اصولی فکر کردن در کارها و اقدامات، افزود: بهترین راه این است شرایطی انتخاب شود بین آرمانگرایی و واقع‌گرایی نقطه بهینه ای انتخاب کنیم به صورتی که با آرمانگرایی افراطی از واقعیات فاصله نگیریم و با واقع گرایی از آرمانها عقب نیفتیم.
مهندس باهنر در ادامه خاطرنشان ساخت: طی مدت چهل سال گذشته اقدامات مثبت و کارهای افتخارآمیزی چه در دوران دفاع مقدس، چه در دوران سازندگی و .‌‌.. در زمینه‌های مختلف اعم از علمی، عمرانی، بهداشتی ،درمانی و غیره در کشورمان اتفاق افتاده است، البته‌ یک سری مشکلات هم وجود دارد که می‌توان در حوزه‌های اقتصادی، معیشت خانواده، بودجه عمومی دولت، اشتغال و رفاه به آنها اشاره کرد، ضمناً در ساحت سیاسی کشور هم مشکلات پیچیده‌ای داریم و به صراحت باید گفت ساختار سیاسی کشورمان از نظر تحزب آنچنان نرمال و قابل قبول نیست.
وی در ادامه افزود: متاسفانه یک سری از احزاب سیاسی فقط در موقع انتخابات وارد عرصه می‌شوند و فقط در این ایام برای خودشان عناوین و القاب تعریف می‌کنند.
وی تأکید کرد: ساحت سیاسی کشور در حال حاضر خیلی مقبول نیست لذا انتظار این است که دوستان علاقمند به تحزب به گونه‌ای حرکت کنند که تکلیف کشورمان با احزاب سیاسی روشن شود.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه گفت: حکومت‌ها به دو شکل جامعه را اداره می‌کنند، یک دسته حکومت‌هایی که به زور سرنیزه متوسل هستند و یک دسته حکومت‌هایی که با اتکا  بر رای مردم در قدرت می  می‌باشند، از این رو حکومت‌هایی که با رای مردم به مدار حکومت می‌رسند ابزار اصلی آنها حزب است و بدون حزب مردمسالاری معنا پیدا نمی‌کند.
ایشان اضافه کرد: در موضوع سیاست هنوز تکلیفمان روشن نیست ومن این مسئله را یکی از عوامل ذوب شدن سرمایه‌های اجتماعی می‌دانم.
وی اظهار داشت: ما باید به دنبال احزاب فراگیر حرکت کنیم که در این مورد نیز مشکل داریم چرا که برخی از سیاسیون منافع حزبی را قبول دارند اما هزینه‌های آن را بر نمی تابند.
وی گفت: حزب دو وظیفه اصلی بر عهده دارد یکی کادرسازی و آماده کردن افراد برای حکمرانی است و وظیفه دوم دسته بندی مطالبات مردم و برنامه ریزی برای اجرای آنهاست. دانشگاه‌ها دانشمندان مختلفی را  تربیت می کنند، اما حکمران تربیت نمی‌کنند، ولی ما حکمران قوی می‌خواهیم، چه بسا افرادی که به مجلس راه پیدا می‌کنند انسان‌های شریف و خوبی باشند، متخصص قلب باشند، جراح باشند، مهندس باشند، مجلس پزشک و مهندس و جامعه شناسی می خواهد که حکمرانی را فراگرفته باشند.
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بیان داشت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا ساحت سیاست کشور را از طریق کار تطبیقی به خوبی طراحی نماییم.
وی با اشاره به پیشنهادات و برنامه‌های خوبی که از سوی رئیس کمیته بین الملل خانه احزاب ارائه شد، گفت: پیگیری و اجرای این گونه برنامه‌ها برای ترقی و پیشرفت احزاب در کشور نیاز است.
باهنر با اشاره به این موضوع که برخی افراد در اظهار نظرهای خویش می‌گویند نظام حزبی و ولایی با هم جور در نمی‌آیند بیان داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا یک سری سیاست‌های کلی و یک سری سیاست‌ها ی ثابت وجود دارد که همه احزاب و جریان‌ها مجبورند براساس آن سیاست‌ها کار کنند، یعنی یک حزب نمی‌تواند برنده شود و سپس در مقابل سیاست‌های نظام باشند، از طرفی اصل ۱۱۰ قانون اساسی به صراحت می‌گوید رهبری سیاست‌های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت تعیین و ابلاغ میکند و تمامی نهاد‌های کشور باید در چهارچوب این سیاست‌ها فعالیت کنند.
وی با اشاره به سیاست های ۵۰ ساله شیطان بزرگ در حمایت از رژیم جنایتکار اسرائیل به رغم جنایات بی‌شمار این کشور در کشتار زنان و کودکان بی‌پناه فلسطینی، این امر را نوعی از سیاست‌های ثابت این کشور عنوان کرد.
وی در ادامه گفت:هر کس رئیس جمهور یا نمایند مجلس بشود باید سیاست‌های کلی را رعایت کند، بنابراین این نظام ولایی با نظام حزبی هیچگونه تضاد و منافاتی ندارد.
باهنر در بخش دیگری از سخنان خویش خاطرنشان ساخت: ما باید ۳ تا ۴ حزب بزرگ و قدرتمند داشته باشیم تا بتوانیم به نحو شایسته از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم، البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که احزاب پس از رای آوری نباید در مقابل سیاست‌های کلی نظام قرار گیرند، بلکه حرکت همسو با این سیاست هاست که موجب پیشرفت کشور خواهد شد.
باهنر در خصوص چگونگی تشکیل خانه احزاب در کشور نیز گفت هنگامی که خانه‌ احزاب را راه اندازی کردیم مقصود این بود تا تمامی حزب‌های کشور در کنار هم قرار بگیرند که در آن مقطع با برخی از دوستان که می‌خواستند با رأی اکثریت کل خانه احزاب را تصرف کنندصحبت هایی نیز شد و به همین خاطر تصمیم براین شد، ریاست خانه احزاب دوره‌ای باشد، یکدوره اصولگرایان، دوره دیگر اصلاح طلبان و یک دوره نیز مستقلین رئیس باشند و این خانه احزاب در انحصار هیچ جناحی قرار نگیرد.
ایشان در پایان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تصمیمات مجلس غیر جناحی است، مثل تعیین بودجه و… که همه باید دست به دست هم بدهند تا بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند، ۱۰ درصد دیگر ممکن است به دلیل انتخاب وزرا و روسای کمیسیون‌ها جناحی باشد که این مورد نیز طبیعی به نظر می‌رسد لذا نباید همه چیز را سیاسی کرد از طرفی از همه مسئولان و نمایندگان مجلس انتظار می‌رود مطالبات غیر ممکن را مطرح نکنند، چرا که طرح این گونه مسائل در واقع به عنوان مطالبات ممنوعه تلقی می‌شود.
شایان ذکر است در پایان این نشست نیز آقای مهندس باهنر به سوالات حاضرین پاسخ گفتند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.