تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

سخنرانی رئیس جمهور در ریاض بیانگر استمرار حمایت ایران از فلسطین است

سخنرانی رئیس جمهور در ریاض بیانگر استمرار حمایت ایران از فلسطین است
تهران- کارشناس مسائل منطقه گفت:

سخنرانی قاطع، هوشمندانه و برگرفته از سیاست اصولی ایران که از سوی رئیس جمهور در نشست سران همکاری اسلامی مطرح شد، بیانگر جدیت و استمرار حمایت همه جانبه ایران از فلسطین است.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل منطقه در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای نشست سران سازمان همکاری اسلامی در عربستان با موضوع حمایت از غزه که با پیشنهاد و پیگیری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهارداشت: این نشست که بررسی وضعیت اسفبار مردم غزه که تحت شدیدترین حملات و محاصره رژیم صهیونیستی در بیش از یک ماه گذشته قرار دارند را مورد بررسی قرار داد، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک نتایج موثر و مفیدی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی از بدو ورود به عربستان توجهات زیادی را به خود جلب کرد، گفت: اقدام فرهنگی که آیت الله رئیسی در انداختن چفیه منتسب به مقاومت فلسطین انجام دادند، اقدامی تاثیرگذار بود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، فعالیت‌های زیادی را در قالب تماس‌ها، دیدارها و سفرهای متعدد رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان با سران و وزرای خارجه کشورهای مختلف منطقه‌ای و حتی غربی انجام داده است، همچنین دستگاه دیپلماسی ایران مکاتباتی را با دبیرکل سازمان ملل و دیگر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی داشته و کماکان هم « ایران اقدامات بین المللی و حقوقی خود را ادامه می‌دهد».

مومنی تصریح کرد: «سخنرانی قاطع، هوشمندانه و برگرفته از سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت فلسطین» که از سوی رئیس جمهور کشورمان در نشست روز گذشته مطرح شد بیانگر جدیت و استمرار پیگیری‌ها و اقدامات همه جانبه ایران در راستای احقاق حقوق مردم فلسطین است.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهایی که رئیس جمهور در حاشیه نشست روز گذشته با برخی سران کشورهای مختلف از جمله با ولیعهد عربستان داشتند را می‌توان در استمرار فعالیت‌های گسترده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و «در جهت تقویت جبهه حامیان مردم فلسطین و مقاومت و البته تضعیف جبهه حامیان رژیم صهیونیستی» قلمداد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: دیدار رئیس جمهور با السیسی به عنوان رئیس جمهور مصر پس از چندین سال قطع روابط دو کشور حائز اهمیت است چرا که نشان می دهد طرف مصری متوجه این مساله شده که نادیده گرفتن منافع ایران می‌تواند خسارت‌های زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد و به همین جهت «مصر تمایل به ایجاد ارتباط و همکاری مجدد با ایران پیدا کرده است» که این هم موفقیت دیپلماتیک دیگری برای کشورمان و دولت سیزدهم به حساب می‌آید.

مومنی در پایان با بیان اینکه ایران با تمام توان خود تلاش کرده تا رویکردی منسجم میان کشورهای اسلامی و منطقه‌ای در جهت حمایت از فلسطین ایجاد کند، خاطرنشان کرد: برگزاری نشست روز گذشته در عربستان و گرد هم آمدن سران کشورهای اسلامی و عرب منطقه با دستور کار حمایت از مردم فلسطین، گفت‌وگوهای دوجانبه رئیس جمهور با سران کشورهای مختلف در حاشیه آن و طرح راهکارها و پیشنهادات عملیاتی ایران از سوی رئیس جمهور را می‌توان یک دستاورد و موفقیت بزرگ دیپلماسی کشور به حساب آورد.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت ۳۵ روز از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و متعاقب پیگیری های دیپلماتیک فراوانی که جمهوری اسلامی ایران انجام داد، نهایتا روز گذشته (شنبه) ریاض عربستان میزبان نشست مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با محوریت ویژه بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بود.

در این نشست که هیات ایرانی به ریاست آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در آن شرکت کرد، سران کشورهای اسلامی و عرب منطقه گردهم آمدند تا در خصوص «چگونگی حمایت عملیاتی از مردم غزه و مقابله منسجم با جنایات رژیم صهیونیستی» به یک رویکرد واحد برسند.

همچنین، در نشست روز گذشته «رئیس جمهور پیشنهادات مهم، کاربردی و متناسب با وضعیت فعلی غزه مطرح کردند» که از جمله مهمترین آنها، لزوم توقف جنگ و آش بس فوری، بازگشایی گذرگاه رفح، ارسال کمک های بشردوستانه، ایجاد صندوقی ویژه برای بازسازی غزه و تروریستی خواندن ارتش رژیم صهیونیستی بود و این امید می رود کشورهای اسلامی با تحقق آنها بتوانند گامی عملیاتی در راستای احقاق حقوق مردم فلسطین و دفاع از مقاومت آن کشور بردارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.