تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵

در سفر سه روزه امیرعبداللهیان به ژنو چه گذشت؟

در سفر سه روزه امیرعبداللهیان به ژنو چه گذشت؟
تهران- وزیر امور خارجه کشورمان که برای تبادل نظر با مسئولان نهادهای جهانی حقوق بشری

 با موضوع توقف کشتار غیر نظامیان در غزه به ژنو رفته بود توانست در مذاکرات متعدد فشرده، توانست افراد اثرگذار در سازمان ملل را از وضعیت اسفناک انسانی غزه مطلع کند.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان سفری ۳ روزه به سوئیس و شهر ژنو داشت که با هدف مذاکره با مسئولان نهادهای حقوق بشری ذیل سازمان ملل متحد در راستای توقف حملات وحشیانه و کشتار بی رحمانه مردم، زنان، کودکان و غیر نظامیان غزه و همچنین آغاز فوری امدادرسانی به اهالی این منطقه از فلسطین اشغالی انجام شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین روز سفر و در نخستین گام، با مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در اور بشردوستانه دیدار و گفت وگو داشت؛ جلسه ای که در آن رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، ناصر کنعانی سخنگوی این وزارت خانه، مرضیه افخم مدیرکل امور زنان و حقوق بشر و اسماعیل بقایی هامانه مشاور وزیر امور خارجه نیز امیرعبداللهیان رئیس هیأت ایرانی مذاکره کننده را همراهی می کردند،

وزیر امور خارجه در پایان این نشست، گفت وگویی با نمیاندگان رسانه های ایرانی اعزامی به ژنو داشت که در آن بر توقف فوری حملات صهیونیست ها به غزه و بازگشایی مرزهای این منطقه خصوصا گذرگاه رفح با مصر برای انتقال سریع و گسترده کمک های انسانی به مردم و آسیب دیدگان تأکید کرد.

وی حملات صهیونیست‌ها به شهروندان غزه را انتقام‌جویانه خواند و گفت رژیم صهیونیسیتی هیچ شانسی برای پیروزی در جنگ اخیر غزه ندارد و صرفا هزینه‌های دولت آمریکا به عنوان بزرگترین حامی این رژیم و مسئول تداوم جنگ را افزایش می‌دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل: آنچه در غزه می گذرد، تراژدی است

امیرعبداللهیان در نشست با مقامات ارشد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، شهادت بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کودک و چند هزار زن فلسطینی را یادآور شده بود؛ به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز در این دیدار، وضعیت مردم غزه را نگران کننده و یک تراژدی دانسته و نسبت به کشته شدن غیر نظامیان در این منطقه، ابراز تأسف شدید کرده بود.

کپی برداری ذلیلانه صهیونیست ها برای خنثی کردن تلاش های دیپلماتیک امیرعبداللهیان

الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از آنکه از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوئیس مطلع می شود، وی نیز برای مذاکره با مسئولان سازمان ملل، خود را ژنو می رساند.

امیرعبداللهیان درباره این اقدام صهیونیست ها گفت: پس از آنکه مسئولان این رژیم از سفر بنده به سوئیس مطلع می شوند، وزیر خارجه رژیم جعلی اسرائیل خود را شتابان به ژنو می رساند و برای مظلوم نمایی، خانواده های تعدادی از اسرای اسرائیلی را نیز با هم خود همراه می آورد. این در حالی است که بیش از ۶ هزار اسیر فلسطینی شامل تعداد زیادی زن و کودک در زندان های رژیم اشغالگر هستند.

وی ادامه داد: ما ۳ هفته قبل دیداری با رهبر سیاسی حماس در دوحه قطر داشتیم، آقای هنیه موافقت خود را برای آزادی فوری غیرنظامیانی که نزد حماس هستند اعلام کرد اما در گفت‌وگوها، تبادل پیام‌ها و تلاش‌هایی که برای توقف جنگ در منطقه جریان دارد، طرف اسرائیلی تا کنون شرایطی را که به آزادی این اسرا و غیرنظامیانی که در غزه هستند، سرعت ببخشد را نه تنها نپذیرفته، بلکه برعکس این رژیم تلاش دارد که به این بهانه جنگ، کشتار و نسل کشی در غزه را ادامه دهد.

امیرعبداللهیان خطاب به فعالان امور بشردوستانه: تا کنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در غزه کشته شده اند

یکی دیگر از دیدارهای مهم وزیر امور خارجه در ژنو، جلسه پرسش و پاسخ با حضور بیش از ۱۵ نفر بود که در آن سفرای برخی کشورها، استادان دانشگاه، نهادهای مذهبی، نهادهای بشردوستانه و … حضور داشتند که وزیر امور خارجه کشورمان به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ عزه و حمایت از مردم این منطقه را بیان کرد.

امیرعبداللهیان در این نشست خطاب به فعالان حقوق بشر اظهار داشت: به موجب پروتکل شماره یک ۱۹۷۷ نبرد مسلحانه مردمان تحت اشغال خارجی یا مردمان تحت سلطه آپارتاید برای کسب حق تعیین سرنوشت به مثابه منازعه مسلحانه بین المللی مشمول قواعد و اصول حقوق جنگ شده است. از این منظر مقاومت فلسطین یک حرکت آزادی‌بخش و مشروع است نه گروه تروریستی؛ نکته دیگر اینکه هیچ منطق و مبنایی برای حق دفاع مشروع قائل شدن برای رژیم اشغالگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر به اضافه ۳ هزار نفری که زیر آوارند، (در مجموع ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر) کشته شده اند که نزدیک به ۱۵ درصد از آنها کودک و زن هستند. ۴ برابر این تعداد مجروح شده اند. این آمار هر لحظه در حال افزایش است، در حالی که بیمارستان ها و پرسنل پزشکی که باید به مجروحان و بیماران کمک رسانی کنند خود هدف اصلی حملات هستند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: شرایط انسانی در غزه، نگران‌کننده است

امیرعبداللهیان در ادامه دیداری با با «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با تقدیر از سفر اخیر آقای ولکر تورک به منطقه و بازدیدش از مرز رفح، گفت هدف از سفر من به ژنو و این گفتگوها، بررسی راه های پایان بخشیدن به تراژدی انسانی در غزه است. در حال حاضر علاوه بر حمله به مناطق مسکونی غزه، حمله به بیمارستان‌ها نیز در اولویت رژیم صهیونیستی قرار دارد و شورای امنیت سازمان ملل نیز در سایه نفوذ برخی اعضا در حمایت از رژیم صهیونیستی، نتوانست به نقش خود در توقف جنگ و پایان بخشیدن به این تراژدی عمل کند.

وی با تاکید بر اهمیت نقش کمسیر عالی حقوق بشر در کمک به پایان دادن به تراژدی جاری در غزه و با اشاره به ناتوانی شورای امنیت در ایفای نقش خود، پیشنهاد کرد شورای حقوق بشر جلسه فوق العاده ای را برای گفتگو و تبادل نظر کشورهای عضو سازمان ملل برای کمک به یافتن یک راه‌حل برگزار کند. وی همچنین پیشنهاد کرد شورای حقوق بشر تیمی از متخصصان را تشکیل دهد تا آنچه را که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داده و می دهد، مستندسازی کنند.

آقای ولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با اشاره به سفر اخیر خود به منطقه و مرز رفح، شرایط انسانی در غزه و حتی کرانه غربی را بسیار نگران کننده توصیف کرد و با تبیین تلاش های خود و دبیرکل سازمان ملل در جهت کمک به خروج از وضعیت جاری گفت: روشن است که اقدام برای توقف جنگ بسیار ضروری است. ما باید حداکثر تلاش را داشته باشیم تا راه حلی برای این شرایط پیچیده و اسفناک بیابیم و مانع گسترده شدن جنگ و پیچیده تر شدن شرایط شویم.

مسئول ارشد صلیب سرخ جهانی: ایران صلیب سرخ را در انجام وظایف بشردوستانه‌اش کمک کند

دیدار دیگر امیرعبداللهیان در ژنو، با خانم «میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس کمیته بین الملل صلیب سرخ جهانی بود.

وی در این دیدار یادآور شد: حماس حسن‌نیت خود را در خصوص موضوع اسرای غیرنظامی نشان داده و آماده تبادل اسرای غیرنظامی است، اما رژیم صهیونیستی با زمان بازی می‌کند و وزیر خارجه این رژیم با آوردن خانواده‌های برخی اسرای اسرائیلی به ژنو، در حال مظلوم‌نمایی است.

امیرعبداللهیان صلیب سرخ بین‌المللی را در منازعات، بخشی از راه حل دانست و افزود: صلیب سرخ بین‌المللی با ظرفیت‌های خود می‌تواند در زمینه اسرا، کمک رسانی به غزه و سایر موضوعات انسان‌دوستانه در این منطقه از فلسطین اشغالی نقش مؤثری ایفا کند.

رئیس کمیته بین‌الملل صلیب سرخ جهانی نیز در این نشست با پیچیده دانستن اوضاع غزه، خواستار کمک ایران و سایر کشورها به موفقیت انجام وظایف انسان‌دوستانه صلیب سرخ شد و افزود: ما با درک حساسیت اوضاع، حداکثر تلاش خود را برای کاهش آلام انسان‌ها به کار خواهیم بست.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه: تلاش ها برای ثبات در سوریه ادامه دارد

وزیر امور خارجه عصر چهارشنبه دیداری نیز با «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه داشت.

وی بر تداوم کمک جمهوری‌ اسلامی ایران به مأموریت نماینده ویژه دبیرکل برای کمک به حل مشکلات سوریه و لزوم حمایت از دولت سوریه در تداوم مبارزه با تروریسم تأکید و اظهار کرد: وضعیت سوریه به دلیل دخالت‌های آمریکا پیچیده شده و ده‌ها گروه تروریستی تحت تاثیر این مداخلات، همچنان امنیت سوریه را تهدید می کنند؛ تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده توسط آمریکا بر سوریه، اقدامی علیه ملت سوریه است؛ از شما و همچنین آقای گریفیتس می خواهیم برای رفع تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه تلاش کنید.

پدرسون نیز اقدامات و برنامه‌های خود در راستای کمک به حل بحران سوریه را تشریح و دیدگاه‌های خود را در خصوص ادامه روند سیاسی این کشور و کمیته قانون اساسی تبیین کرد؛ وی تأکید کرد تلاش خواهد کرد تنش‌ها در سوریه کاهش یابد و ابراز امیدواری کرد تا تحولات جاری در فلسطین بر اوضاع سوریه تاثیر منفی نگذارد.

مصاحبه وزیر امور خارجه با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا

حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا داشت و با اشاره به درگیری‌های جاری بین رژیم صهیونیستی و حماس اعلام کرد: ما واقعاً نمی‌خواستیم این بحران گسترش یابد؛ اما ایالات متحده با حمایت از اسرائیل جنگ در غزه را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: ما واقعاً نمی‌خواستیم این بحران گسترش یابد؛ اما ایالات متحده با حمایت از اسرائیل جنگ در غزه را تشدید کرده است.

دیدار با وزیر خارجه فرانسه

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین روز سفر به ژنو، دیداری با خانم کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه با موضوع پیگیری توقف حملات صهیونیست ها به غزه و پایان دادن به کشتار کودکان و زنان و غیر نظامیان فلسطینی داشت.

در این دیدار علاوه بر اینکه در خصوص تحولات جاری در غزه تبادل نظر شد، طرفین به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص ابعاد بحران و راه‌های پایان دادن به آن‌ پرداختند.

از دیگر مذاکرات صورت گرفته در این دیدار، برخی موضوعات کنسولی و تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه بود که در آن طرفین بر استمرار رایزنی‌های مشترک در سطوح مختلف توافق کردند.

امیرعبداللهیان: همه طرف‌های مذاکره در این سفر، از وضعیت اسفناک انسانی در غزه متأثر بودند

وزیر امور خارجه پنج شنبه شب در پایان سفر ۳ روزه به ژنو در جمع خبرنگاران حاضر شد و به مرور برنامه‌های خود در این چند روز پرداخت و گفت: در سفر به ژنو با معاون بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل و همچنین با دبیر کمیته بین الملل صلیب سرخ جهانی و کمیساریای حقوق بشر گفت‌وگوهایی مهم و همچنین برای فاصله گرفتن از وضعیت نسل کشی در غزه بررسی‌هایی داشتیم. همه طرف ها از اقدامات و جنایات صهیونیست ها که در ۴۰ روز گذشته در غزه و کرانه باختری مرتکب شده اند، متأثر بودند.

وی ادامه داد: با حضور حدود ۲۰ سازمان و موسسه بین المللی بشردوستانه نشست بسته ای برگزار شد همه اتفاق نظر داشتند که فجایعی که این ایام در غزه رخ می دهد در تعارض با حقوق بین الملل است؛ کشتار جمعی نسل کشی و جنایات جنگی در غزه غیر قابل اغماض است؛ همچنین اتفاق نظر داشتیم که باید سریعا این جنایات علیه غیر نظامیان در غزه متوقف و مرز رفح بازگشایی و کمک های گسترده انسانی وارد غزه شود؛ موضوع کوچ اجباری فلسطینیان به اردن یا مصر که یک مسأله نگران کننده برای جامعه جهانی است، مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه افزود: درخواست ما از مقامات بین‌المللی سازمان ملل و صلیب سرخ حهانی و سازمان های بشردوستانه این بود که باید از حالت انفعال خارج شد و اقدامات جدی و اساسی آنها را جهانیان شاهد باشند.

وی با بیان اینکه گفتگوهایی صریح، روشن و مهم با خانم کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در ژنو داشتیم گفت: دراین جلسه به خوبی روشن کردیم که شما نمی توانید در کنار آمریکا فقط از اقدام حماس سخن بگویید؛ حماس از نظر ما یک جریان و حرکت فلسطینی آزادی بخش در برابر اشغالگری است؛ ما کشتار زنان و کودکان را در هر جای جهان همواره محکوم کرده ایم اما سکوت آمریکا و برخی کشورهای غربی نسبت به کشتار بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کودک و چند هزار زن که معنایی جز نسل کشی در فسلطین ندارد، قابل تحمل نیست.

به گفته امیرعبداللهیان، ما و خانم کولونا اتفاق نظر داشتیم که دامنه جنگ نباید ادامه پیدا کند و بایستی بر ابتکارات سیاسی که برای توقف جنایات جنگی، تبادل اسرا و ارسال کمک های انسان دوستانه تمرکز دارد، همه طرف ها اهتمام و جدیت لازم را به خرج دهند؛ ضمن اینکه هشدار دادیم که در صورت تداوم این وضعیت، هر احتمالی از جمله گسترش بیشتر دامنه جنگ متصور است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.