تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲

همه چیز درباره آتش بس در غزه

همه چیز درباره آتش بس در غزه
تهران- مقاومت مردم فلسطین پس از ۴۷ روز نتیجه داد و رژیم صهیونیستی پس از جنایات فراوان امروز (چهارشنبه) با برقراری آتش بس در غزه و شروط حماس موافقت کرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد امروز با تائید توافق اجرای آتش‌بس با رژیم صهیونیستی مفاد این توافق را منتشر کرد.

در بیانیه حماس آمده است: پس از مذاکرات سخت و پیچیده و طولانی، اعلام می‌کنیم که با یاری خداوند متعال و تلاش‌های زیاد طرف قطری و مصری به توافق آتش بس انسان دوستانه (آتش بس موقت) به مدت ۴ روز دست پیدا کردیم.

حماس در ادامه بیانیه خود مفاد این توافق را اعلام کرد که بر اساس آن، درگیری‌ها از سوی دو طرف، فعالیت‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در همه مناطق غزه و نیز جابه جایی خودروهای زرهی این رژیم در این منطقه متوقف خواهد شد.

بر اساس این توافق، صدها کامیون ویژه حامل کمک‌های بشر دوستانه، درمانی و سوخت بدون استثنا وارد همه مناطق غزه خواهد شد.

حماس افزوده است: ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آزاد خواهند شد.

در ادامه این توافق آمده است: حملات و پرواز جنگنده‌ – بمب افکن های رژیم صهیونیستی طی چهار روز آتش بس در جنوب غزه و در شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدظهر متوقف خواهد شد.

حماس تأکید کرده است که طی دوره آتش بس رژیم اشغالگر متعهد شده که به هیچ فردی در تمامی مناطق نوار غزه تعرض و حمله نکند و شهروندان فلسطینی آزادی عبور از شمال غزه به سمت جنوب در امتداد خیابان صلاح الدین را خواهند داشت.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزوده است: مفاد این توافقنامه بر اساس دیدگاه مقاومت و ملاحظات آن تدوین شد که هدف آن خدمت به مردم غزه و تقویت پایداری آنان در برابر تجاوزات بود و مقاومت همواره به فداکاری‌ها، رنج‌ها و دغدغه‌های آنان توجه داشته است و این مذاکرات را با وجود تلاش‌های اشغالگران برای طولانی کردن و به تعویق انداختن آن، از موضع قدرت میدانی انجام داد.

در پایان بیانیه حماس آمده است: در حالی که ما رسیدن به یک توافق آتش بس را اعلام می‌کنیم، تأکید می‌کنیم که دستان ما روی ماشه باقی خواهد ماند و گردان‌های پیروز ما آماده دفاع از ملت ما و شکست اشغالگران هستند.

پیش تر منابع خبری گزارش داده بودند، کابینه رژیم صهیونیستی به صورت رسمی توافق مبادله اسرا با جنبش حماس را پذیرفته و تائید کرده است.

وزارت خارجه قطر نیز بامداد امروز در واکنش به توافق تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس و برقراری آتش‌بس چهار روزه اعلام کرد که زمان آغاز این آتش‌بس را اعلام خواهد کرد.

وزارت خارجه قطر اعلام کرد، زمان شروع آتش بس بشردوستانه ظرف ۲۴ ساعت اعلام می‌شود و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت که قابل تمدید است.

وزارت خارجه قطر می افزاید، موفقیت میانجیگری مشترک با مصر و آمریکا بین (رژیم) اسرائیل و حماس را که منجر به توافق برای آتش بس بشردوستانه شد، اعلام می‌کنیم.

بنا بر اعلام وزارت خارجه قطر، برقراری آتش بس اجازه ورود تعداد بیشتری از کاروان‌های بشردوستانه و کمک‌های امدادی از جمله سوخت تعیین‌شده برای نیازهای بشردوستانه را می‌دهد.

بر اساس این گزارش، مرحله اول شامل تبادل ۵۰ زندانی زن و کودک غیر نظامی در غزه در ازای آزادی زنان و کودکان از زندان‌های (رژیم) اسرائیل است و تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت.

درحالی که هنوز زمان دقیق آغاز آتش بس مشخص نشده است، یک مسئول در دولت آمریکا اعلام کرد که آتش بس ۲۴ ساعت از اعلام توافق رسمی آغاز می شود و احتمال می رود که زمان دقیق آن صبح پنجشنبه باشد.

رسانه های صهیونیستی نیز اعلام کردند که آتش بس از ظهر پنجشنبه وارد مرحله اجرا می شود و براساس آن، نخستین گروه از اسیران دو طرف آزاد می شوند.

کابینه رژیم صهیونیستی نیز بامداد چهارشنبه پس از تائید توافق مبادله اسرا با حماس با صدور بیانیه‌ای خواستار وقفه‌های بیشتر در جنگ شد و اعلام کرد: آزادی هر ۱۰ گروگان بیشتر به یک روز وقفه بیشتر در جنگ منجر شود.

در بیانیه کابینه نتانیاهو آمده است: امشب با کلیات مرحله نخست از توافق مبادله اسرا موافقت کردیم که به موجب آن حداقل ۵۰ نفر شامل زن و کودک آزاد و برای مدت ۴ روز نبرد متوقف خواهد شد.

کابینه صهیونیستی افزوده است: دولت (رژیم) اسرائیل، ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیلی به جنگ برای بازگرداندن همه اسرا ادامه خواهند داد.

اسماعیل هنیه رهبر حماس نیز پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «توافق آتش‌بس موقت» با اسرائیل نزدیک است.

به گزارش ایرنا، افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نه تنها کابینه نتانیاهو را مسئول شکست از مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر می‌دانند، بلکه کابینه نتانیاهو را مسئول کشته شدن اسرای اسرائیلی در غزه می‌دانند.

در عین حال مقاومت فلسطین با اشاره به حضور اسرای اسرائیلی در غزه، درباره احتمال کشته شدن آنها در حملات هوایی این رژیم به نوار غزه هشدار داده بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.