تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

قالیباف: قدرت و ثروت مانع رسیدگی به پرونده‌های افراد در قوه قضائیه نمی‌شود

قالیباف: قدرت و ثروت مانع رسیدگی به پرونده‌های افراد در قوه قضائیه نمی‌شود
تهران- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:

قوه قضائیه به نحوی عمل کرده که هیچ‌گاه قدرت و ثروت افراد مانع بررسی پرونده‌های آنان نشده است.

محمدباقر قالیباف روز دوشنبه (۱۳ آذرماه) پس از برگزاری نشست مشترک قوه قضاییه و قوه مقننه که به صورت غیر علنی برگزار شد، در جایگاه سخنگاه مجلس حاضر شد و اظهار داشت: شهید مدرس در تراز انقلاب اسلامی در دوران خفقان رضا شاهی، به بهترین شکل عمل کرد از این رو باید او را الگوی خود قرار دهیم.

وی افزود: به عنوان یک شهروند و فردی که در نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی توفیق خدمت داشتم، امروز از همه عزیزان در این قوه تشکر می‌کنم که با شناخت دقیق و وقت گذاری زیاد و اشراف به موضوعات کاری اهتمام دارند و قوه قضائیه به نحوی عمل کرده که هیچ گاه قدرت و ثروت افراد، مانع بررسی پرونده‌هایشان نشده است و فلسفه حضور در این جلسات، حل مشکلات مردم است.

رئیس قوه مقننه، مجلس یازدهم را مجلسی فعال عنوان کرد و یادآور شد: ما در این مجلس اجازه ندادیم موضوعاتی در دستور کار قرار گیرد که به نفع مردم نباشد. به ویژه اینکه در لوایح بودجه و برنامه هفتم توسعه، به حل مشکلات مردم توجه ویژه شده است.

قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم در جریانات و گروه‌های سیاسی قرار نگرفت، اظهار داشت: این رویکرد موجب شده رهبر معظم انقلاب مهر تائیدی بر عملکرد این مجلس بزنند.

وی با اشاره به قوانینی نظیر جهش تولید مسکن، خودرو، معیشت، رتبه بندی معلمان و متناسب سازی حقوق بازنشستگان که در مجلس یازدهم به نتیجه رسید، تصریح کرد: وقتی می‌گوییم مجلس یازدهم مجلسی فعال بوده است به این معناست که تصمیم بگیریم با تصویب قانون پنجره واحد مجوزها، واگذاری شغل و تایید شغل را بدون دویدن مردم در ادارات به جایی برسانیم.

رئیس مجلس تصویب قانون اسناد غیر رسمی را گامی بسیار مهم و اساسی به نفع مردم، نظام و اقتصاد دانست و افزود: این قانون از قوانینی است که سرشار از فرصت و تحول است و رهبری نیز در دیدار مسئولان قوه بر آن تاکید کردند.

قالیباف با اشاره به اینکه البته ریشه ۳۰ تا ۴۰ درصد از پرونده‌هایی که در قوه قضاییه تشکیل می‌شود شامل کلاهبرداری‌ها در موضوع این قانون است، بیان داشت: این قانون در جلسه روز چهارشنبه مجمع به عنوان اولین موضوع در دستور کار قرار دارد و باید همت کنیم و پای این مصوبه بایستیم تا بتوانیم در راستای رفع یکی از مشکلات اساسی گام برداریم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به قانون مربوط به افشاگران فساد یا سوت‌زنی که تبدیل به قانون شده است، تصریح کرد: باید با همکاری نزدیک میان دو قوه این کار اجرایی شود که سبب جلوگیری از فساد می شود و یکی از ویژگی‌های جبهه انقلاب باید ضدیت با فساد باشد.

قالیباف با تاکید بر اینکه اجرای قانون افشاگران فساد از ایجاد هرج و مرج‌های افراد سیاسی در رسانه جلوگیری می‌کند، یادآور شد: هرج و مرج‌هایی که عده ای با عنوان مبارزه با فساد، انجام می دهند، با اجرای این قانون، جلوی این افراد که تحت عناوین مقدس خود را معرفی می‌کنند، گرفته می شود.

وی در بخش‌ دیگری از سخنرانی خود به تصویب موادی مرتبط با قوه قضاییه در برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه چندین ماده را در حوزه‌های پیشگیری از جرم و دعاوی، هوشمند سازی و استفاده از فناوری‌های نوین، حد نگاری، توجه و حمایت از تولید و کسب و کار، استفاده از ظرفیت‌های مردم برای حل و فصل دعاوی و توجه به شایستگی‌ها و دقت عمل در ضابطین قوه قضاییه و توجه به رسیدگی رفاهی قضات به تصویب رسیده و این مسائل در اولویت مجلس قرار گرفته است.

قالیباف ادامه داد: ویژگی قانون انتخاباتی که بر اساس سیاست‌های قانون گذاری در مجلس تصویب و ابلاغ شد این است که در آن برای صیانت از افرادی که خود را در معرض انتخاب مردم قرار دادند، پیش‌بینی های لازم انجام شده‌ است. در این زمینه چنانچه از تخلفات جلوگیری نکنیم، با خسارت‌هایی مواجه خواهیم شد و همه باید تلاش کنیم که این اتفاق رخ ندهد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای مشترک میان مجلس، شورای نگهبان و وزارت کشور درباره انتخابات گفت: چندی پیش و در زمان آغاز ثبت نام‌ها با دوستان‌ در وزارت کشور و شورای نگهبان قرار گذاشتیم که هفته ای یک بار نمایندگانی از این دو مجموعه به همراه یک نفر از هیات رییسه مجلس دور هم بنشینند و مسائل مربوط به انتخابات و مسائل مربوط به مشارکت و مسائل موجود را رصد کنند تا اشکالی پیش نیاید.

قالیباف خاطرنشان کرد: در همین راستا درخواست من این است که اگر ریاست قوه قضاییه بپذیرد یک نفر از هیات رییسه مجلس و قوه قضاییه برای پیگیری این موضوع انتخاب شود و به صورت هفتگی مسائل مربوط به انتخابات را دنبال کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.