تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳

در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر؛ مطالبه دانشجویان از رئیس جمهور چه بود؟

در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر؛ مطالبه دانشجویان از رئیس جمهور چه بود؟
تهران - بکارگیری جوانان نخبه، مردمی‌سازی برای مواجه با مسائل کشور و برخورد با سوداگران بازار خودرو

از جمله مطالبات دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از رییس جمهور به مناسبت روز دانشجو بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو امروز چهارشنبه با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد و پیش از سخنان رییس جمهور، دانشجویان در سخنانی برخی از مسائل کشور را بیان کردند و دغدغه ها و مطالبات خود را به گوش رئیس جمهور رساندند.

بکارگیری جوانان نخبه پیشرفت را برای کشور رقم می‌زند

فاطمه پایداری، نماینده نخبگان و گروه‌های علمی در این مراسم با اشاره به اهمیت جامعه نخبگانی خاطر نشان کرد: امروز تفکر و ایده‌پردازی‌های نخبگان یکی از مهم‌ترین راه حل‌های برون رفت از چالش‌های کشور و گذر از مشکلات علمی اقتصادی و تکنولوژی است که با توانمندی‌های داخلی و نیروی انسانی نخبه، توان رفع آن وجود دارد چرا که می‌توانند ظرفیت شخصی خود را به ظرفیت ملی تبدیل کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم رهبری در دیدار با نخبگان و تاکید ایشان مبنی بر امید آفرینی برای جوانان و تحصیل کردگان و تلاش ناکافی گذشته در جهت تحقق این امر، آیا زمان آن نرسیده که با توجه به بحران پیش روی جمعیت و تلاش کشورهای خارجی در جهت جذب نخبگان و مهاجرت آنها اقدام عملی بیشتر صورت گیرد. در دولت چه اقدامی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان صورت گرفته است؟

نماینده نخبگان و گروه‌های علمی یادآور شد: ارائه تسهیلات و امکانات داخلی و حمایت‌های دولت برای ترغیب بازگشت نخبگان تا چه حد افزایش یافته است و آیا بستر برای اشتغال براساس دانش نخبگان فراهم است؟ همچنین امیدآفرینی برای نخبگان چیزی جز ساخته شدن ایران عزیز نیست و اشتغال و حمایت از نخبگان مهمترین امر در جهت تقویت روحیه تلاشگری است.

پایداری خاطرنشان کرد: با توجه به اراده جدی دولت در جلوگیری از رانت خوب آیا بهتر نیست برنامه‌های حمایت از جامعه نخبگانی و ارائه تسهیلات برای ارتقای علمی و بکارگیری نخبگان در جنبه های مدیریتی افزایش یابد. همچنین چرا با وجود طرح‌های نخبگان مهندسی، همچنان مافیای خودرو مردم را از داشتن محصول با کیفیت محروم کرده است؟

از ابتدای دولت تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ فعالیت جهادی انجام‌گرفته‌ است

عباسی نماینده گروه‌های خیریه و جهادی دیگر دانشجویی بود که پشت تریبون قرار گرفت و گفت: یکی از بهترین روش‌ها برای سپردن برخی مسئولیت‌های قابل واگذاری به آحاد جامعه کمک‌گیری از گروه‌های جهادی و دانشجویان است.

وی یادآور شد: در اربعین طرح‌های ماندگاری مثل طرح در مدار حبیب توسط گروه‌های جهادی با همکاری بسیج و تشکل‌های دانشجویی به صورت مشترک انجام شد. از طرفی از ابتدای دولت تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ فعالیت جهادی انجام‌ گرفته‌است و در این مسیر بالغ بر یک میلیون از جمعیت روستاها و مناطق محروم از خدمات درمانی بهره‌مند شدند.

نماینده گروه‌های خیریه و جهادی با تاکید بر اینکه دولت مردمی از دل اراده‌ها بیرون می‌آید نه ساختارها، عنوان کرد: همچنان که جنگ، جنگ اراده هاست و اراده مسلط بر این میدان اراده گروه‌های جهادی همراه با شور دانشجویی است که در حال حاضر با حمایت خیرین و مردم زمینه ساز پیشرفت همراه با عدالت اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از امور نیازمند تسهیل گری فرمانداری‌ها و استانداری‌هاست تا ارائه خدمات امکان‌پذیر شود، تصریح کرد: دولت، دولتی مردمی است، وزیران جهادی هستند و معاونان جوان انقلابی و اهل تحول نیاز است تا رنج تبعیض تبدیل به شوق رفاه شود.

نماینده گروه‌های خیریه و جهادی اضافه کرد: تقویت گروه‌های جهادی از نظر امکانات و وسایل سبب افزایش اعتماد مردم به جهادگران و افزایش خدمت رسانی به صورت چشمگیر می‌شود که دلیل آن عدم داشتن‌ محدودیت زمانی در کمک کردن جهادی به مردم است.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی و همکاری نهادها و سازمان‌ها و بنیادها پشتوانه و ضمانت عملکرد گروه‌های جهادی است که در این خصوص شورای عالی جهاد به دستور آیت الله رئیسی تشکیل شده و انتظار می‌رود هماهنگی‌ها میسر شود.

مردمی‌سازی برای مواجه با مسائل کشور در دولت قابل تقدیر است

سجاد مقدس نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در این مراسم گفت: رهبرانقلاب با اشاره به اینکه نزدیک قله‌ایم، خستگی ممنوع و بن بستی در حل مسائل کشور نداریم، فصل جدیدی را در ایجاد انگیزه برای پیشبرد اهداف به روی تمامی‌ مسئولین و مردم گشودند. تعابیر رهبری برای دولت سیزدهم این نوید را در دل مردم نهاده که شما مصمم به انجام کار و تلاش هستید.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در رسانه و افکار عمومی، دولت مردمی نام گرفته است، تصریح کرد: دوست داریم حضور اعضای دولت و رئیس جمهور در دانشگاه‌ها همانند حضور در استان‌ها و جمع مردم باشد.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: باید دانشگاه را سیاسی ببینید و به جمله حضرت امام (ره) ایمان بیاورید که می‌فرمایند از دانشگاه سرنوشت یک ملت تعیین‌ می‌شود.

مقدس اضافه کرد: تغییر پیاپی معاون سیاسی وزیر کشور با رویکردهای مختلف فکری امنیتی و نظامی، نگرانی‌های متعدد در انتخابات حساس پیش رو ایجاد کرد.

این فعال دانشجویی در ادامه گفت: ایده مردمی سازی برای مواجه با مسائل کشور از سوی دولت سیزدهم، ایده قابل تقدیر و ارزشمندی است‌ اما سوال این است کدام‌ مردمی سازی؟ بر همین اساس ایده مشاوران جوان را مجددا باز تعریف و اجرایی کنید و دانشگاه را به عنوان‌ محلی جهت حل و فصل امور ببینید.

سوداگران بازار خودرو سهام‌داران شرکت‌هایی هستند که ۲۰۶ و لندکروز را برابر می‌دانند

علی رادمنش، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در این مراسم گفت: نهادهایی همچون اتاق بازرگانی، دست در جیب بانک مرکزی و ذخایر ارزی دولت دارند و از سویی با انتصاب دلالی همچون سلاح ورزی می‌خواهند بگویند در کنار مردم‌اند ولی در اصل شریک دزد و رفیق قافله هستند.

وی تصریح کرد: طبقه سوداگران همان افرادی هستند که در ابتدا بازار خودرو را انحصاری کرده و از این انحصار سواری گرفته و با تحت فشار قرار دادن شورای رقابت خودروی بی‌کیفیت را به مردم غالب کردند و سهام دار شرکت‌های قطعه سازی هستند که ۲۰۶ و لندکروز را برابر می‌دانند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: افزایش سنوات شغلی و لزوم تغییر سن بازنشستگی سهم کارگران و طبقه مستضعف است اما پاداش‌های چند صد میلیونی سهم برخی مدیران شرکت‌ها است. اگر دولت در کنترل شرکت‌های ناکارآمد ذیل صندوق‌های بازنشستگی اهتمام بیشتری داشت، مستضعفین و کارگران با این گونه تصمیمات تلخ اما شجاعانه همراهی بیشتری داشتند.

وی با اشاره به کشف حجاب و قانون شکنی چند نفر از دانشجویان‌ پردیس کیش صنعتی شریف، تصریح کرد: چرا اجازه می‌دهید این‌جماعت پر ادعا صندلی بهترین دانشگاه‌های کشور را به پشتوانه پول تصاحب کنند و آن جوان روستا نشین و مرز نشین پشت درهای دانشگاه بماند.

رادمنش در ادامه گفت: آیا زمان آن نرسیده که با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه و اجرای صحیح مالیات بر خانه‌های خالی، افسار رشد قیمت مسکن را بکشید؟ همچنین افزایش حقوق سربازان، بهبود نسبی شرایط دانشجویان پزشکی و اصلاحات بودجه و کاهش وابستگی به نفت، رتبه بندی معلمان، اتمام پروژه های نیمه تمام، توسعه زیر ساخت ها گوشه‌ای از اقدامات دولت است.

نپرداختن به مسائل دولت گذشته باعث شده لیبرال‌ها طلبکار شوند

علیرضا حکمت دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بهشتی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گفت: دولت سیزدهم پای اسلام و اجرای حدود الهی ایستاد و از مصحف شریف در سازمان ملل دفاع کرد؛ این یعنی در مقابل قدرتمندان جهان ایستادید.

وی با بیان اینکه در یک سال گشایش‌های ارزی ایجاد شد، افزود: سعودی‌ها در مقابل ایران کرنش کردند و ایران عضو بریکس شد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه دولت از مخالفین تهمت خالص‌سازی را می‌شنود اما بخش عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان انقلابی پشت درب‌هایی که گروگان اساتید غربگرا هستند معطل جذب مانده‌اند، تصریح کرد: نپرداختن به مسائل دولت سابق باعث شده لیبرال‌ها که عامل معضلات امروز کشور هستند خود را طلبکار جلوه داده‌اند و دولت فعلی را در مقام متهم نشانده‌اند.

صحبت کردن از برخی اصول قانون اساسی غیرممکن شده است

مهدی زارع نماینده جنبش عدالتخواه بیان کرد: وقتی دولت نتواند با استفاده از حکمرانی با جریانات سیاسی نسبت برقرار کنند، جریانات سهم خواه و منفعت طلب خواهند توانست به صحنه انتخابات وارد شوند این اتفاق نتیجه‌ای‌جز به محاق رفتن بیشتر عدالت و جمهوریت ندارد.

وی افزود: تا بسترهای برای کنشگری معطوف به عدالت برای آحاد جامعه محیا نشود، نیل به آرمان‌شهری پر عدل و داد ناممکن خواهد بود. دو سال پس از شروع به کار دولت سیزدهم اگر بخواهیم پر بسامدترین ایده دولت را در دفاع از عملکرد دولت بررسی کنیم با ایده اقتدار در تصمیم‌گیری مواجهیم.
برای مشارکت‌دهی مردم در امر حکمرانی کشور در قانون اساسی تعبیه شده و تنها نیازمند اراده‌ای است که ساختارهای دقیق برای فعال کردن این اصول را سامان ببخشد.

نماینده جنبش عدالتخواه خاطر نشان کرد: در اصل ۸ قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر بعنوان وظیفه‌ای همگانی تلقی شده است اما چون ساختارهای متناسب با آن فراهم نشده، در حد مسائل بی اولویت و کم کارکرد فروکاسته شده است.صحبت کردن از برخی اصول مردم سالارانه قانون اساسی امروزه غیرممکن شده است و سخنگو را در مذان اتهام ضدانقلاب بودن قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: تحقق مردم‌سالاری دینی از مجرای اصلاحات می‌گذرد نه از طریق تشکیل ساختارهای بی مبنا و تماما نمایشی. توقع ما از شما مردمی سازی حکمرانی در کشور است نه مردمی بازی./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.