تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

پهلوانان بدون پلاک روی دوش مردم شهر

پهلوانان بدون پلاک روی دوش مردم شهر
ایلام - صفحه صفحه تاریخ سرزمین پهناور ایران از گذشته های بسیار کهن تا به امروز و حتی تا آینده هیچگاه خالی از اسطوره ها، قهرمانان، یلان و نام آوران نبوده و نخواهد بود.

به گزارش ابرنا، رستم، زال، سام، آرش، داریوش، یزدگرد، آریوبرزن، سورنا، یعقوب لیث، سلمان فارسی، بابک خرمدین، ستارخان، باقرخان، شیرودی، کشوری، چمران، باقری، صیادشیرازی، دوران، بابایی، هادی، جهان آرا، برادران باکری، همت، قاسم سلیمانی، رضایی نژاد، فخری زاده و حججی تنها قطره ای هستند از دریای بیکران هزاران نام آور ایرانی.

اما در میان خیل عظیم نامداران ایران زمین، هستند کسانی که بی نشانی را برگزیدند و پهلوانان گمنام دیارمان شده اند.

امروز جای جای ایران عزیز پهلوانان گمنام از سفر دور برگشته اند و بر دوش مردمان شهر و کوی و برزن به منزلگاه ابدی خود مشایعت می شوند.

مهمانان با بدنی شرحه شرحه و پاره ای استخوان بدون هیچ پلاک و نام و نشانی برای چند صباحی از آسمان به خاک هبوط کرده اند تا روح زنگار گرفته زمینیان را جلا بخشند و دوباره به جنت الماوای خویش برگردند.

پهلوانان و یلان در روزی گمنام در روزی ما را مهمان خوان گسترده کرم و مردانگی خود کرده اند، که امروز مادر مظلوم و پهلو شکسته شان به پیشوازشان آمده است.

این شهیدان با تاسی از مادرشان اولین شهید گمنام حامی ولایت، بی نشانی را نشان خود کردند و بی نام در زمین و نام آور در افلاک شدند.

در آسمان ایلام که روزگاری معبر

عروج شهیدان به بهشت بود، امروز هم عطر شهیدان گمنام پیچیده و زن و مرد، کوچک و بزرگ آمده اند تا برای این جوانان رشید حضرت زهرا (س)، مادری و پدری، خواهری و برادری کنند.

زنان و دختران گریان و مویه کنان شهیدان را در برگرفته اند و چون عزیزان خود برای این شهیدان گمنام شیون می کنند.

ایلام که تاج افتخار خادمی زائران اربعین را از مولا حسین ابن علی(ع) گرفته است، امروز میزبان و بهتر بگوییم مهمان شهیدانی است که پس از ۱۴۰۰ سال ندای هل من ناصر ینصرنی اربابشان را لبیک گفتند و بر صدامیان یزیدی شوریدند و جان نثار مولایشان شدند.

شهدای گمنام زنده بودن و حیات را در بی نشانی و مهجوریت و دوری برگزیدند و امروز چنین باشکوه بر روی شانه شهر تشییع می شوند و چه زیبا شاعر در وصف شهدای گمنام و تشییع پیکرهای مطهر آنان سروده است:

با سیل اشک باید شست راه کارون ها را

با سیل اشک باید شست راه کارون ها را
هنوز از جبهه می آرند تابوت جوان ها را

کدامین کاروان آهنگ یوسف با خودش دارد
غم ابرو کمان ها می نوازد قد کمان ها را

نه پیراهن به تن مانده، نه بوی پیرهن مانده
امان از این چنین داغی که می برّد امان ها را

به ما با چشم و ابرو گفته بودند از چنین روزی
دریغا دیر فهمیدیم آن خط و نشان ها را

به دنبال جوان خوش قد و بالای خود بودند
همانانی که با خود می برند این استخوان ها را

اگر دریا نمی گنجد به کوزه با چه اعجازی
میان چفیه پیچیدند جسم پهلوان ها را؟

خبر دادند یوسف ها به کنعان باز می گردند
ندانستیم با تابوت می آرند آنها را

به روی شانه لرزان مردم یک به یک رفتند
خدا از شانه مردم نگیرد این تکان ها را

شاعر: میلاد عرفان پور

به گزارش ایرنا، امروز و همزمان با تشییع ۲۸۰ شهید گمنام در سراسر کشور و در سالروز شهادت اول شهیده گمنام راه ولایت و امامت، ایلام هم میزبان پیکر چهار شهید گمنام دفاع مقدس بود.

در آیین تشییع پیکر این شهدای گرانقدر عموم مردم ایلام خارج از هر منصب و جایگاهی و فارغ از هر سن و سالی به پیشواز شهدا آمدند.

پیکر این شهیدان پس از تشییع در ایلام برای تدفین به شهرستان های چوار، دره شهر و چرداول فرستاده می شود.

یک پیکر که در منطقه عملیاتی “والفجر سه” واقع در مهران تفحص شده ۲۹ آذرماه در بخش آسمان‌آباد چرداول و پیکر پاک یک شهید دیگر تحفص شده در منطقه عملیاتی “بیت المقدس” در تاریخ ۲۸ آذر در بخش ماژین دره شهر تشییع و تدفین می شود.

پیکر پاک شهید دیگر تفحص شده در منطقه عملیاتی “شلمچه” ۲۷ آذرماه در محوطه شرکت پالایشگاه گاز ایلام و شهید دیگر هم که در منطقه عملیاتی “والفجر یک” در منطقه فکه در جغرافیای دهلران تفحص شده نیز ۳۰ آذرماه در منطقه گنجوان بخش بولی شهرستان چوار تشییع و تدفین می شوند.

۹۲ شهید گمنام در ۴۲ یادمان استان ایلام مدفون هستند.

استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

مناطق مسکونی استان ایلام بیش از ۳۰۰ بار مورد حمله هوایی رژیم بعث قرار گرفت و تا پایان جنگ تحمیلی و هنگام عملیات مرصاد در محاصره نیروهای عراقی بود.

شرهانی، نقطه ایثار، قلاویزان، سه راهی جندالله، قرارگاه بانروشان، کانال کمیل، قرارگاه شهید باقری، زمین فوتبال چوار، میمک و کوشک از جمله یادمان های دوران دفاع مقدس استان ایلام هستند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.