تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰

کارشناس بازار ارز؛ تلاطم بازار ارز نتیجه سوء‌استفاده دلالان و سفته بازان است

کارشناس بازار ارز؛ تلاطم بازار ارز نتیجه سوء‌استفاده دلالان و سفته بازان است
تهران- کارشناس اقتصادی گفت:

در شرایطی که هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کلان آمریکا به عنوان مبداء و اقتصاد ایران به عنوان مقصد دلار رخ نداده است که بخواهد بر تلاطمات بازار ارز تاثیر بگذارد و فرضیه سوء استفاده دلالان برای به تلاطم کشیدن بازار ارز قابل قبول است.

«مسعود توکلی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ما درباره تلاطم بازار ارز طی روزهای گذشته، اظهار داشت: از پارامترهای اصلی موثر در نرخ ارز، اقتصاد کلان کشور مبدا و مقصد است که به عنوان نرخ برابری ارزها بیان می‌شود.

وی افزود: علاوه بر پارامترهای اصلی کشورهای مبدا و مقصد ریسک‌های سیاسی و امنیتی دو پارامتر دیگر موثر در نرخ ارز هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس حوزه ارز توضیح داد: در خصوص پارامترهای سیاسی و امنیتی باید گفت، هنگامی که کشوری خود وارد جنگ می‌شود یا منافع آن به صورت جدی تحت تاثیر جنگ قرار می‌گیرد، مجموع این عوامل می‌تواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد و موجب نوسان و تلاطم در بازار ارز شود.

وی ادامه داد: در این شرایط نرخ ارز نسبت به سایر کشورها افت می‌کند و در مقابل نرخ طلا در آن کشور افزایش می‌یابد.

توکلی بیان کرد: در بررسی شرایط موجود که بازار ارز طی چند روز گذشته دچار تلاطم شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که جنگ در گوشه دیگری در جریان است و در داخل کشور نیز سیاست‌های حاکمیت و سیاستگذار پولی به دنبال حفظ امنیت اقتصادی در داخل است؛ بنابراین این عوامل نمی‌تواند بر نرخ ارز موثر باشد و اینجا تنها سوء‌استفاده دلالان و سفته‌بازان به عنوان گزینه موثر بر تلاطم بازار ارز مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: سفته بازان و دلالان همیشه از نوسان ارز و ناآگاهی افراد برای کسب سود بیشتر بهره‌مند می‌شوند و تمام سود خود را از تلاطم‌هایی که در بازار ارز به وجود می‌آید، می‌برند.

این کارشناس بازار ارز گفت: در ماه‌های گذشته نیز شاهد بودیم که با شروع طوفان الاقصی و جنگ در غزه برخی مدعی بودند نرخ دلار به صورت قابل توجهی خواهد داشت اما اینطور نشد ، یا پس از حادثه تروریستی در کرمان عده‌ای تلاش می‌کردند اقتصاد کشور را به این مساله گره بزنند و بازار را متلاطم کنند اما به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی این افتاق نیفتاد.

توکلی گفت: بنابراین چون هیچ اتفاقی در اقتصاد کلان آمریکا به عنوان مبدا دلار و اقتصاد کلان کشور (همچون نقدینگی و پایه پولی) به عنوان مقصد دلار رخ نداده که بخواهد بازار ارز را دچار تلاطم کند پس نتیجه می‌گیریم که فرضیه سوء استفاده دلالان و سفته بازان برای به تلاطم کشیدن بازار ارز قابل قبول است و با سیاست‌هایی که سیاستگذار پولی با جدیت به دنبال اجرای آن است این نقشه سفته بازان در روزهای آینده نقش برآب می‌شود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.