تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲:۲۶

ادعای کاخ سفید: به دنبال جنگ با یمن نیستیم

ادعای کاخ سفید: به دنبال جنگ با یمن نیستیم
نیویورک – هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید برغم حملات کشورش به انصارالله یمن در پی ناآرامی ها در دریای سرخ ادعا کرد واشنگتن به دنبال جنگ با یمن نیست.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در گفت و گو با خبرنگاران بدون اشاره به دلیل اصلی حملات در دریای سرخ و نیز حمایت های همه جانبه کشورش از رژیم اسرائیل و بمباران بی وقفه نوار غزه ادعا کرد: ما به دنبال جنگ با یمن نیستیم. ما می خواهیم حملات در دریای سرخ را متوقف کنیم و معتقدیم که حملات ما توانایی حوثی ها را برای انجام حملات محدود کرده است.

کربی همچنین مدعی شد: شدت عملیات نظامی اسرائیل در جنوب و شمال نوار غزه کاهش یافته است. ما در حال آماده شدن برای افزایش کمک های بشردوستانه به غزه و تعیین شرایط مناسب برای بازگشت مردم به شمال نوار غزه هستیم.

این سخنگوی دولت بایدن در ادامه ادعاهایش افزود: حماس همچنان تهدیدی فعال برای اسرائیل است و تهدید به تکرار حملات مشابه حملات ۷ اکتبر می کند.

به گزارش ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز سه شنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس ادعا کرد: ما به دنبال جلوگیری از گسترش درگیری و ایجاد شرایط برای کاهش تنش هستیم.

سالیوان در عین حال گفت: روند درگیری با حوثی ها (انصارالله یمن) به “آنهایی که در تهران و در دیگر پایتخت های خاورمیانه بر این گروه نفوذ دارند،” بستگی دارد.

این مقام ارشد امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن “مسیر” جلوگیری از تشدید جنگ غزه به یک درگیری بزرگتر را درنظر گرفته است.

با آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه و بمباران‌های بی وقفه مناطق مسکونی، آموزشی و درمانی این منطقه از سوی بمب افکن‌های رژیم تل آویو، هر یک از گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه وظیفه‌ای را در حمایت از مردم مظلوم غزه بر عهده گرفته است. در این میان، گروه‌های عراقی بیش از ۱۰۰ بار پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه را هدف قرار گرفته اند تا به آمریکایی‌ها تفهیم کنند که هزینه حمایت از رژیم اسرائیل در کشتار مردم غزه بسیار بالا است.

نیروهای دریایی یمن نیز هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را در دریای سرخ تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد. آمریکا مدعی است که ائتلافی دریایی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است اما فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تایید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و تنها کشور عربی که حاضر به عضویت در آن شد، بحرین بود.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی تصویب شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند. این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.