تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸

شورای نگهبان سلایق مختلف سیاسی را وارد رقابت کرد/ انتخابات ۱۱ اسفند رقابتی خواهد بود

شورای نگهبان سلایق مختلف سیاسی را وارد رقابت کرد/ انتخابات ۱۱ اسفند رقابتی خواهد بود
تهران- نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت:

با رویه‌ای که شورای نگهبان در بحث تأیید صلاحیت‌ها در پیش گرفت ما شاهد تأیید صلاحیت تعداد بیشتری از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از طیف‌های مختلف سیاسی کشور خواهیم بود.

«جلال محمودزاده» با اشاره به راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان و موضع گیری اخیر «آذر منصوری» مبنی براینکه در این انتخابات ما در کنار مردم می‌مانیم، گفت:: اظهار نظر او بر خلاف جمهوریت نظام و بر خلاف امنیت ملی است. توصیه به عدم مشارکت در انتخابات به هیچ عنوان کار درستی نیست بلکه همواره باید تأکید ما بر برگزاری یک انتخابات پرشور باشد.

وی افزود: با رویه‌ای که شورای نگهبان در بحث تأیید صلاحیت‌ها در پیش گرفت ما شاهد تأیید صلاحیت تعداد بیشتری از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از طیف‌های مختلف سیاسی کشور برای حضور در صحنه رقابت خواهیم بود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس خاطرنشان کرد: این رویه و روند شورای نگهبان باعث خواهد شد تا ما انتخاباتی پرشور و با حضور چهره‌های مختلف از گروه‌های سیاسی کشور داشته باشیم.

محمودزاده ضمن تأکید بر حضور پر شور مردم در انتخابات اظهار داشت: مجلسی در پیگیری مسائل و مشکلات مردم و حل آنها موفق خواهد بود که با حضور نمایندگانی از جریانات سیاسی مختلف کشور و با پشتوانه قوی رأی مردم تشکیل شود. پس تشکیل یک مجلس قوی نیازمند حضور پر شور مردم در پای صندوق رأی است.

به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس دوازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان جمعه ـ ۱۱ اسفندماه ـ سال جاری برگزار می‌شود.

ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوره برای اولین بار و به ابتکار دولت سیزدهم به صورت کاملا الکترونیک برگزار شد و تمامی داوطلبان، توانستند نام‌نویسی خود را به صورت الکترونیکی قطعی کنند.

در این دوره، به منظور شفافیت مالی که در قانون انتخابات بر آن تاکید شده است، داوطلبان حتما باید یک شماره حساب غیرتجاری در سامانه بارگذاری کنند که الزاماً از این شماره حساب برای هزینه‌های انتخاباتی استفاده شود.

پس از اعلام نتایج از سوی هیأت‌های اجرایی، داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشد به هیأت‌های نظارت اعتراض کردند و بنا بر نظر شورای نگهبان: بیش از ۲۱ هزار پرونده از واجدین شرایط در هیأت‌های نظارت استانی مورد بررسی قرار گرفت که بیش از ۵۲ درصد از این افراد تایید صلاحیت شدند. با این حال داوطلبانی که باز به نتایج هیأت‌های نظارت معترض بودند حق اعتراض به شورای نگهبان برای آنها محفوظ بود از این رو ۹ هزار و ۴۹۷ نفر ثبت اعتراض کردند و براساس قانون زمان اظهارنظر شورای نگهبان یک ماه (۳۰ روز) است.

البته هادی طحان نظیف اول بهمن ماه درباره بررسی شکایت داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم در شورای نگهبان اعلام کرد: اعضا شورای نگهبان، شخصا پرونده ها را رسیدگی می‌کنند در صورت نیاز افراد را دعوت می‌کنند، با اینکه چند روز از این زمان گذشته بیش از هزار نفر از افرادی که شکایت کردند، صلاحیتشان تایید شد.

۱۹ بهمن زمان بررسی شکایت داوطلبان انتخابات مجلس در شورای نگهبان به پایان می‌رسد و اسامی رسما اعلام می‌شود.

سرانجام کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به مدت یک هفته از ۳ تا ۹ اسفند می توانند تبلیغات انتخاتی کنند و ۱۰ اسفند ممنوعیت تبلیغاتی اعلام و ۱۱ اسفند ماه نیز انتخابات در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری هم که هر ۸ سال یکبار برگزار می شود، ۱۱ اسفندماه سال جاری همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

پرونده ثبت نام از داوطلبان خبرگان به مدت یک هفته از روز ۱۴ آبان تا ۲۰ آبان انجام و با نام‌نویسی حدود ۵۰۰ نفر بسته شد.

۴ و ۵ بهمن نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام شد و تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شانزده روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیر سه شنبه(۲۶ دی ماه) در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور حضور در انتخابات را هم وظیفه و هم حقّ مردم دانستند و گفتند: حضور مردم در انتخابات به معنای حقیقی کلمه لازم است؛ البته انتخابات صرفاً تکلیف نیست بلکه حق مردم است که بتوانند قانون‌گذاران، مجریان قانون و یا اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه جهاد تبیین در تشویق مردم به حضور در صحنه مؤثر است، صرف دعوت زبانی را کافی ندانستند و افزودند: عمل، روی خوش، زبان پاسخگو و حضور در جمع‌های گوناگون مردم بخصوص جمع‌های جوانان ضروری است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.