تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳

انصراف از ۵۴۰ مورد سقط جنین در همدان

انصراف از ۵۴۰ مورد سقط جنین در همدان
همدان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:

سال گذشته ۵۴۰ مورد انصراف از سقط جنین داشتیم که در این راستا مشاوره‌های فرزندآوری و ازدواج باید ارتقا یابد و منشور کرامت مادری هم در بخش خصوصی و دولتی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر فاطمه ترکمان‌اسدی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز ماما خاطرنشان کرد: هشت مادر باردار سال گذشته از دست رفتند که در این راستا باید شاخص‌های کمی و کیفی مراقبت حین بارداری افزایش یابد تا هیچ مادر بارداری به دلیل مسایل مرتبط با بارداری از دست نرود.

وی با بیان اینکه ۳۴۲ ماما در حوزه بهداشت فعالیت دارند اظهار کرد: ۶۰ درصد مادران، حین بارداری به مراکز بهداشت مراجعه و از مراقبت‌های مامایی بهره‌مند می‌شوند که امید است مادران بیشتری مراجعه و از مراقبت‌های بارداری مبتنی بر مشاوره‌های قبل و حین بارداری استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: حاملگی در گروه سنی ویژه، مستلزم مراقبت ویژه و بیشتر است که مراجعان به هر یک از بخش های خصوصی و دولتی باید از این مراقبت‌ها بهره‌مند شوند.

ترکمان اسدی اضافه کرد: بنابراین از ماماهای بخش خصوصی درخواست می شود در تقویت مراقبت‌های گروه ویژه، همکاری بین‌بخشی بیشتری با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند.

وی با بیان اینکه قداست و حرمت رشته مامایی با ارتقای توانمندی‌ها حفظ می‌شود گفت: ماماها از جمله پرچمداران ابربحران جمعیت و سالخوردگی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: برخی سیاستگذاری‌ها نیازمند تحولات جدید است برای نمونه تربیت نیرو، با جذب و اشتغال جامعه مامایی در برخی مناطق همخوانی ندارد.

دکتر محمدمهدی مجذوبی با بیان اینکه نقش مامایی در سلامت مادر و نوزاد انکارناپذیر است افزود: با وجود تلاش جامعه مامایی و مراقبان سلامت، حدود ۴۷ درصد زایمان‌های انجام شده طبیعی بوده که مستلزم فرهنگ‌سازی و اقدامات گسترده‌تری برای افزایش این مهم است.

وی اضافه کرد: اخلاق حرفه‌ای در روند کار ماما عنصری بسیار مهم به ویژه در محور جوانی جمعیت و حفظ کرامت مادری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: مامایی با اغلب شاخص‌های جهانی سلامت از جمله سزارین، زایمان طبیعی، مورتالیتی نوزاد و مادر در ارتباط است بنابراین تقویت توانمندی این قشر موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مجذوبی اظهار کرد: ۲ سال اخیر به حوزه آموزش در زمینه مامایی ورود کرده‌ایم چراکه کسب مهارت و برگزاری دوره‌های مهارتی و بروزرسانی آنها لازمه ارتقا در این حرفه است.

وی گفت: هر چند شیب کاهش جمعیت کُند شده اما هنوز روند جمعیت با کاهش مواجه است و سبک زندگی عامل اصلی این مشکل محسوب می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مشکلات جذب نیرو در جامعه مامایی ناشی از سیاستگذاری‌های ملی است و درباره موضوع فوق‌العاده خاص که طرحی ملی است در ۲ سال گذشته پیگیری هایی صورت گرفته است.

مجذوبی اضافه کرد: با توجه به فراوانی خدماتی که توسط جامعه مامایی ارائه می‌ شود باید حمایت‌های کافی و لازم از این قشر پُرتلاش و اثرگذار صورت گیرد.

حدود پنج درصد از جمعیت کارکنان حوزه درمان دانشگاه معادل ۷۱۵ نفر (به جز بخش خصوصی) را ماماها تشکیل می‌دهند./ایرنا

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.