تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴

رییس ستاد اربعین کشور عراق:

نواقص مرزهای چهارگانه عراق قبل از شروع اربعین احصا می شود

نواقص مرزهای چهارگانه عراق قبل از شروع اربعین احصا می شود
ایلام - مشاور وزیر داخلی و رییس ستاد اربعین کشور عراق گفت: کاستی ها و نواقص چهار گذرگاه اصلی مهران، چذابه، خسروی و شلمچه در ۲ سوی مرز قبل از برگزاری اربعین حسینی شناسایی و برطرف می شود.

«اللوا ریاض الخیکانی» روز دوشنبه در نشست مشترک مسولان ایرانی و عراقی در مرز زرباطیه – مهرا اظهار کرد: تمهیدات لازم برای تسهیل در تردد و ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی از هم اکنون تدارک دیده می شود.

وی افزود: طی دیدارها و رایزنی های انجام گرفته با مسئولان ۲ طرف ایران و عراق و بازدید از زیرساخت های مرزی، برخی از نکات مثبت در این بازدیدها مورد تاکید قرار گرفت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز گفت: تعامل و همدلی مسئولان ۲ کشور ایران و عراق در برگزاری مطلوب و اربعین در سال گذشته موجب رضایتمندی خاطر زائران و مسئولان هردو کشور شد.

«محمدکاظم آل‌ صادق» با بیان اینکه بیشترین حجم زائران اربعین و عتبات از گذرگاه مهران تردد می کنند، افزود: این میزان تردد در ایام اربعین حسینی نیازمند امکانات و زیرساخت ها از جمله سرویس های بهداشتی، سوله های خنک کننده و آب و یخ است که با هماهنگی و تعامل بین ۲ طرف این نیازها احصا و برطرف می شود.

وی یادآور شد: یک سوله یخ با موافقت طرف عراقی در مرز مهران (زرباطیه) ایجاد خواهد شد و هدف و تلاش برگزاری یک اربعین باشکوه و ایمن نسبت به سال های گذشته است که این امر با احصا و مرتفع کردن نیازهای زیرساختی زائران امکان پذیر خواهد بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام هم گفت: گذرگاه مهران – زرباطیه مهم ترین مرز تردد زوار اربعین حسینی محسوب می شود که همه ساله بیش از ۵۰ درصد تردد زائران از این مرز انجام می گیرد و سال گذشته سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند.

«محمدسبحان حسنی» افزود: عمده زائران ایرانی و عراقی به دلیل امنیت طول مسیر در داخل عراق و نزدیکی این مرز به عتبات عالیات و تعامل خوب بین مسئولان ۲ کشور و استان های همجوار ایلام با عراق مرز مهران – زرباطیه را برای تردد انتخاب می کنند.

وی به موضوع گرمای هوا اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مباحث مهم در تردد زائران گرمای هوا است که باید شرایط برای تسهیل در تردد مسافران اربعین و کاهش توقف و ایستایی آنها در مرز فراهم شود که البته سال گذشته تسریع در تردد زائران از مرز مطلوب بود و امسال نیز باید شرایط تسریع در تردد زوار مرز مهران بیشتر از سال گذشته باشد.

حسنی خواستار افزایش تعداد گیت های مرز زرباطیه برای روزهای پیک تردد زائران شد و بیان کرد: سال گذشته با هماهنگی های انجام شده بین پلیس گذرنامه ایران و عراق و دایر کردن سامانه سجاد،خروج زائران از مرز مهران تسریع یافت.

وی در خصوص اعزام اتوبوس های ایرانی به عراق هم توضیح داد: امسال ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای اعزام به عراق در نظر گرفته شده است و۲۵۰ دستگاه هم در مرز مهران در حالت انتظار مستقر می شوند که در صورت نیاز و ازدحام جمعیت به کشور عراق برای تردد زوار اعزام خواهند شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: مکان هایی برای استقرار رانندگان اتوبوس و سایر افراد خدمات رسان از جمله تعمیرکاران تدارک دیده شود تا از ابتدای ماه صفر به کشور عراق وارد شوند.

وی خواستار نظارت بیشتر مسئولان بر فعالیت رانندگان در عراق شد و افزود: رانندگان باید با سرعت مطمئنه تردد کنند تا از بروز هرگونه حادثه ای پیشگیری شود.

حسنی ادامه داد: نظارت بر نرخ های تعیین شده کرایه خودروها به عنوان یکی از مطالبات مهم زائران انجام و همچنین تابلوهایی برای درج قیمت ها در مکان های محل تردد زائران نصب شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تبادل سریع اطلاعات و هماهنگی های لازم باید یک مکان و فضای مناسب برای استقرار نماینده استان ایلام در مرز زرباطیه فراهم شود.

به گزارش ایرنا، نشست مشترک مسئولان دو کشور ایران و عراق در مرز زرباطیه – مهران با محوریت اربعین حسینی با حضور سفیر ایران در عراق و مشاور وزیر داخلی عراق، معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام، معاون اقتصادی استاندار ایلام و جمعی از مسولان استان و مسولان مرز زرباطیه عراق برگزار شد./ایرنا

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.