تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام:

مدیریت مصرف آب باعث کاهش بحران کم آبی در استان می شود

مدیریت مصرف آب باعث کاهش بحران کم آبی در استان می شود
/

ایلام – نگاه اقتصاد – نورالله تیموری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه بیات کرد؛ اصحاب رسانه و خبرنگاران در بحث بحران کم آبی و اطلاع رسانی به موقع در این زمینه فعال هستند که این امر جای تقدیر و تشکر ویژه از این قشر زحمت کش دارد.

تیموری ضمن اشاره به بیماری همه گیر کرونا افزود؛ همه گیری این ویروس منحوس باعث افزایش سرانه مصرف آب تا ۶۰۰ لیتر شده است و میانگین افزایش مصرف آب در استان ۳۰ درصد است و اگر این روند ثابت بماند، آب جیره‌بندی می‌شود.

مهندس تیموری اضافه کرد؛ زیرساخت های آبرسانی اعم از ظرفیت انتقال آب و مخازن ذخیره و توزیع آب جوابگوی این میزان مصرف نیست بنا براین از همه مشترکان شرکت آب و فاضلاب در سطح شهرها و روستاهای استان می خواهیم بیشتر از گذشته نسبت به مدیریت مصرف آب اقدام کنند تا افزایش بیش از حد مصرف آب باعث جیره بندی و یا کاهش فشار شبکه در طول شبانه روز نشود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب از اسفند ماه سال گذشته تا کنون ، افزود؛ در هر کشوری استاندارد مصرف آب به ازای هر نفر در شبانه روز حدود ۱۵۰ لیتر می باشد که در حال حاضر این عدد در ایلام بیش از ۶۰۰ لیتر افزایش یافته است که این امر با شروع فصل گرما و استفاده از کولرهای آبی افزایش بیشتری پیدا کند.

این مسئول خاطر نشان ساخت؛ ۲۱۰ هزار مشترک شهری و ۵۸ هزار مشترک روستایی تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند، کل جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش خدمات آب سالم و بهداشتی شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارند و استان ایلام از این لحاظ جایگاه اول را در سطح کشور را دارا می باشد‌.

وی ادامه داد؛ افزایش بی رویه مصرف آب و پایین رفتن سطح مخازن آب باعث شده که مصرف آب شرب استان در وضعیت قرمز قرار بگیرد لذا هم استانیهای عزیز باید با مدیریت مصرف آب، سرانه مصرف آب را کاهش دهند تا تابستان امسال کمترین مشکل را به لحاظ تامین آب داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آبفای استان ضمن اشاره به برخورداری ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی ایلام از آب سالم ادامه داد؛ بیش از ۸۲ هزار انشعاب فاضلاب در سطح استان وجود دارد که از این میزان بیش از ۵۵ درصد از جمعیت شهری تحت پوشش شبکه جمع آوری بهداشتی فاضلاب است و در حال حاضر ۶ تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای ایلام، ایوان، آبدانان، دهلران، دره شهر و مهران فعال است و کار مطالعات تصفیه خانه فاضلاب در شهرستان های ملکشاهی و آبدانان نیز به پایان رسیده و در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آنها در آینده نزدیک آغاز می شود.

وی اضافه کرد؛ ۲ پروژه تصفیه خانه فاضلاب روستایی در شهر شباب شهرستان چرداول در حال حاضر با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و روستای ارمو شهرستان دره شهر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا هستند.

تیموری خاطر نشان ساخت؛ بیش از ۱۳۶ هزار نفر از جمعیت روستایی استان (۸۰ درصد) از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند و شاخص کیفیت آب شرب روستایی استان را بالاتر از میانگین کشوری است و شاخص کیفیت آب شرب روستایی در ایلام هم اکنون به بالای ۹۹ درصد رسیده است.

وی با اشاره به خارج شدن ۲۲ روستا از چرخه آبرسانی سیار تاکید کرد؛ ۱۴۰ پروژه آبرسانی به روستاها با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان درسال گذشته تا به این لحظه تکمیل شده است و بیش از ۲۰۰ روستا به شبکه آب شرب پایدار متصل شدند.

وی افزود؛ طرح آبرسانی به ملکشاهی ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شامل، سه واحد ایستگاه پمپاژ، یک واحد تصفیه خانه آب،۳۰ کیلومتر خط انتقال برق فشار قوی ۲۰ کیلو ولت، ۹ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب و ۲۴٫۵ کیلومتر خط انتقال آب فولادی به قطر ۵۰۰ میلی متر در حال اجرا است و نیز خط انتقال برق فشار قوی بطول ۳۰ کیلومتر بطور کامل اجرا شده است و از ۲۴ کیلومتر خط انتقال آب ۱۸ کیلومتر تکمیل و از ۹ هزار متر مکعب مخزن، هفت هزار متر مکعب به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: با راه اندازی تصفیه خانه آب شهر ملکشاهی و ایستگاههای پمپاژ بیش از ۱۵۵ لیتر در ثانیه، آب سد ایلام را تصفیه شده، به مخازن ذخیره بین راهی منتقل و از آنجا وارد مدار توزیع شهر ملکشاهی و روستا های اطراف خواهند کرد.

تیموری ادامه داد؛ فاز اول طرح آب شیرین کن شهرستان ملکشاهی به صورت آزمایشی با اعتباری به میزان ۶۴ میلیارد ریال و در زمینی به مساحت ۷۵۰ متر مربع و با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد بیش از ۱۶ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.