تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲

معاون وزیر تعاون:

گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول ‌مانده است

گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول ‌مانده است
ایلام - معاون وزیر و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای توجه دادن جامعه به ارزش مهارت را از برنامه‌های محوری این سازمان در سالجاری برشمرد و گفت: گفتمان مهارت در کشور ضعیف و به نوعی مغفول مانده است چرا که در مسیری قرار گرفته‌ایم که تمام ارزش‌ها در دانشگاه‌ها متمرکز شده است.

علی‌اوسط هاشمی روز سه‌شنبه در نشست هم اندیشی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام اظهار داشت: امروزه در دنیای کنونی به فکر و ایده توجه ویژه ای می‌شود و اندیشه و خلاقیت و ابداع و نوآوری بسیار مورد حمایت قرار می‌گیرد لذا منجر به فکر و دانایی می‌شود و این نوع نگاه مناسب پیشرفت و توسعه یک کشور است.

وی، درک درست به اهمیت مهارت‌آموزی را پشتوانه ارزشمندی برای سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: انسان به عنوان محور تغییر، تحول و ساختن است و اگر انسان و قدرت تغییرش به خوبی مورد توجه قرار گیرد قطعا جامعه بدون اتکا به منابع و ذخائر اصلی موجود خود موفق خواهد بود چون بر اساس توانمندی افراد شکل گرفته است.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای یادآور شد: باید بپذیریم تغییر الزامی است و باید متناسب با ضرورت‌های زمان پیش برویم از همین بازنگری در استانداردهای آموزشی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

اوسط هاشمی تاکید کرد: بازنگری در استانداردهای آزموشی و صلاحیت‌های حرفه‌ای نخستین گامی است که در سالجاری برداشته‌ ایم و هدفگذاری شده که تا پایان سال در ۲ هزار استاندارد آموزشی بازنگری شود.

وی با تاکید بر ترویج روش آموزش های دوگانه گفت: سازمان فنی و حرفه ای در این زمینه با سنجش مهارت ها در این عرصه نقش آفرینی خواهد کرد.

معاون وزیر تعاون ادامه داد: جامعه خالی از نیروی مهارت است و برای رسیدن به نیرویی که بعنوان بازوان کارفرما و کارآفرین کیفیت رقابت را افزایش دهد نیروی انسانی مهارت دیده و با آموزش کاربردی است.

اوسط هاشمی با بیان اینکه سند راهبردی ۲۲ استان در کشور نهایی شده است، گفت: سند رابردی مهارت در استان ایلام تاکنون اجرا نشده و ما باید تقاضا محوری را به سمت آموزش مهارت سوق دهیم همچنین باید مهارت را با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، قانونمند و با قاعده‌پذیری شکل دهیم.

وی سنجش مهارت در استان ایلام را با وجود ظرفیت های انسانی بالا ضروری دانست و اضافه کرد: باید مرکز سنجش مهارت در این استان شکل بگیرد چرا که نگاه وسیع به مهارت می تواند در هدایت جامعه جویای کار موثر باشد.

رییس سازمان فنی و حرفه ای با بیان اینکه نیاز امروز کشور مهارت آموزی است، افزود: در طول ۴۰ سال گذشته گفتمان درست مهارتی نداشته ایم و نیازمند گفتمان ملی مهارت هستیم که این مهم با طرح آمایش سرزمینی پاسخ داده می شود.

اوسط هاشمی تاکید کرد: پیوست نیروی انسانی در کنار پیوست مهارت باید مورد توجه قرار گیرد و در این به عرصه به نیازسنجی و تقاضا توجه شود.

وی با اشاره به ظرفیت های خاص استان ایلام تصریح کرد: در تمدن کهن ایلام سرمایه هایی خلق شده که امروز باید بازشناسی و به روز شوند و استان نیز با قوت بخشیدن به کارهای فرهنگی و اجتماعی روی آوردن به کسب مهارت در جامعه را عمومیت بخشد.

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه که این مهم با وجود نیروهای موجود و پتانسیل های استان دست یافتنی است، گفت: امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر مدیران و ایجاد هم افزایی بتوانیم گام موثری در جهت خدمت رسانی به مردم استان در راستای سیاست های کلان وزارت برداریم.

اوسط هاشمی تاکید کرد: ظرفیت‌های بسیاری در استان ایلام وجود دارد که با مهارت‌آموزی و آموزش به این جمعیت قابل توجه، می‌توان انسان‌های توانمند و کارآفرین بی شماری را تربیت کرد.

در این نشست تفاهم‌نامه‌ای پنج ساله بین سازمان فنی و حرفه‌ای، اتاق بازرگانی و صنعت، معدن و تجارت استان ایلام به منظور افزایش جایگاه مهارت آموزی منعقد شد.

حضور در جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه تعاون، رؤسای ادارات، مراکز شهرستان، اعضای مجمع کارشناسان و مربیان، نماینده انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد استان و کارکنان از مهمترین برنامه های سفر معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان فنی و حرفه ای به ایلام است.

بازدید از شهرستان دهلران و بررسی ظرفیت‌های آموزش مهارتی شرکت های پتروشیمی، نفت و گاز، حضور در جلسه مشترک کمیسیون کارگری و شورای اشتغال شهرستان دهلران، بازدید از کارگاه‌های آموزشی جدید و اشتغالزا و برگزاری نشست شورای مهارت با حضور استاندار ایلام از دیگر برنامه های سفر ۲ روزه اوسط هاشمی به ایلام است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.