تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷

به بهانه‌ی اتمام چهارمین جشنواره‌ی شعر منال (کودک) در شهر ایوان، استان ایلام

به بهانه‌ی اتمام چهارمین جشنواره‌ی شعر منال (کودک) در شهر ایوان، استان ایلام
/

نگاه اقتصاد – یادداشتی کوتاه از محمد مرادی‌نصاری شاعر، مدیر نشر باشور و مسئول کمیته‌ی دریافت آثار و از داوران چهارمین جشنواره‌ی شعر منال

شعر کودک کوردی در ایلام هنوز مناڵ است، اما روند رو به رشد خود را شادمانه طی می‌کند. شعر زاڕووانه در استان با شعرهایی از «مصطفی بیگی» اولین قدم‌های جدی خود را برداشت اما این حرکت فردی منجر به ایجاد موج نشد و به شکل گسترده ادامه نیافت. تا اینکه در سال ۹۲ با ایجاد جشنواره مناڵ در شهر ایوان‌ عملا وارد مرحله‌ی شکوفایی خود شد و ده‌ها شاعر را به وادی شیرین سرودن برای کودکان کشاند.

تردید ندارم اگر همین روند مثبت ادامه یابد در دهه‌ی آینده باید منتظر نشر ده‌ها کتاب بسیار خوب در این حوزه باشیم. شاهد من برای این حرف انبوه اشعار زیبایی بود که در چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی مناڵ خواندم و به گواه جدول داوری، امتیازها آنقدر به هم نزدیک بود که اگر محدودیت در تعداد برگزیدگان نداشت، همگی آنها شایسته‌ی تجلیل بودند.

به عنوان عضوی از جامعه ادبیات کوردی استان از «عمران خودآموز» چه به خاطر ایده‌ی تاسیس این جشنواره و چه پشتیبانی مداومش از چهار دوره‌ی گذشته‌ی آن ممنونم، همچنین از «میثم خورانی» -که خود از شاعران شعر کودک کوردی ایلام است- به خاطر تلاش‌هایش در این دوره در کسوت دبیر جشنواره و تمام دیگر عزیزان دلسوز. قدردانی میشود.

امیدوارم مسئولیت حفظ و نشر زبان مادری برای کودکان به شکلی ناعادلانه تنها بر عهده‌ی شعر و جشنواره‌های مناڵ نباشد و زبان مادری به عنوان حقی اولیه در آموزش و پرورش ایلام هم از فهرست بڤه‌ خارج شود.

محمد مرادی‌نصاری
۲۴ مرداد ۹۹

پانوشت:
مناڵ، زاڕوو: کودک
پڤه‌: صوت نهی برای کودک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.