تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱

سرپرست روزنامه اطلاعات:

دهه های ۵۰ تا ۸۰ اوج شکوفایی رسانه های چاپی ایلام بود

دهه های ۵۰ تا ۸۰ اوج شکوفایی رسانه های چاپی ایلام بود
ایلام -پیشکسوت مطبوعات استان ایلام گفت: دهه های ۵۰ تا ۸۰ در نبود فضای مجازی اوج شکوفایی مطبوعات و رسانه های چاپی در استان ایلام و بهار افراد روزنامه خوان محسوب می شد.

آبختی سنجابی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: هرچند در این دهه ها ارسال و انتشار خبر، دریافت روزنامه ها، دیررسیدن نشریات و تعداد اندک آنها از مشکلات عمده رسانه ها و خبرنگاران بود اما این رسانه ها از جذابیت و مقبولیت زیادی بین جامعه برخودار بودند.

وی افزود: در دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ اخبار و تصاویر مرتبط با خبر را به وسیله پست پیشتاز، پیک و یا اتوبوس به دفتر روزنامه ارسال می کردیم و یا اخبار مهم را به وسیله تلفن های قدیمی هندلی به اطلاع دفتر مرکزی روزنامه می رساندیم.

نماینده روزنامه اطلاعات در استان ایلام یادآور شد: اما از اواسط دهه ۶۰ تا ۹۰ از دستگاه فکس برای مخابره اخبار بهره می گرفتیم هرچند باز هم عکس ها و تصاویر را با پست و پیک به روال قدیم ارسال می کردیم.

سنجابی اضافه کرد: هرچند از اواخر دهه ۸۰ ایمیل به یاری رسانه ها آمد اما روزنامه اطلاعات بنا به سیاست های خاص خود برای دریافت اخبار و تصاویر از ایمیل استفاده نمی کرد و خبرنگاران این روزنامه مانند روال سابق از فکس بهره می گرفتند.

وی گفت: از سال ۹۷ تا کنون به مدد فضای مجازی اخبار و تصاویر توسط شبکه های مجازی برای هیات تحریریه دفتر روزنامه اطلاعات ارسال می شود و این امر سهولت در کار را برای خبرنگاران این نشریه فراهم کرده است.

مردم در گذشته برای تهیه روزنامه ها صف می گرفتند

این پیشکسوت عرصه مطبوعات و رسانه استان ایلام در مورد گوشه ای از سختی های کار رسانه در دهه های گذشته یادآور شد: تا قبل از دهه ۸۰ و به ویژه دهه های ۵۰ و ۶۰ روزنامه ها با تاخیر سه روزه به استان ایلام می رسید.

وی افزود: نشریات به علت نامناسب بودن جاده ها و کمبود وسایل نقلیه با سختی و تاخیر چند روزه به استان و شهرستان های تابعه می رسید و باتوجه به تعداد اندک نشریات متقاضیان برای دریافت یک روزنامه مد نظر خود به ویژه ایام اعلام نتایج کنکور صف می کشیدند.

سنجابی اظهار داشت: اما از دهه ۸۰ به بعد روزنامه ها هر روز به دست مشترکان می رسید و دیگر خبری از صف های عریض و طویل زمان های گذشته و دست خالی برگشتن عده ای زیادی از روزنامه خوان ها نبود.

فضای مجازی رغبت مردم به رسانه های کاغذی را کم کرده است

وی گفت: اکنون به علت وجود فضای مجازی و گسترش شبکه های اجتماعی دیگر مردم رغبت چندانی به روزنامه های کاغذی ندارند هرچند این رسانه ها همچنان خوانندگان حرفه ای خود را حفظ کرده اند.

وی تاکید کرد: مطالب منتشر شده در رسانه های کاغذی برخلاف مطالب فضای مجازی، دارای محتوا، شخصیت حقوقی، منبع و نگارنده مشخص هستند و نوعی سند تاریخی به شمار می آیند.

سرپرست روزنامه اطلاعات در استان ایلام با انتقاد از مدیران و روابط عمومی دستگاه های مختلف توضیح داد: در گذشته مدیران و مسوولان روابط عمومی ادارات مشترک روزنامه ها و نشریات مختلف بودند ولی اکنون فضای مجازی آنها را نیز از رسانه های کاغذی دور کرده است.

تعداد زیاد رسانه های کاغذی کیفیت نقش آفرینی مطبوعات را کاهش داده است

وی انتشار و اعطای مجوز نشر انواع روزنامه ها و نشریات را یک آفت دانست و گفت: این نشریات که عموما از کیفیت و کمیت پایینی برخودار هستند شان و جایگاه رسانه های کاغذی معتبر را به چالش کشیده اند.

وی تاکید کرد: دفاتر مرکزی روزنامه ها باید با هزینه خود یک دفتر همراه با تمام امکانات در اختیار نیروهای خود در سایر استان ها قرار دهند تا منزلت این افراد حفظ شود در حالیکه دفاتر مرکزی با کسب مجوز انتشار و اعطای نمایندگی به افراد عرصه کار حرفه ای خبرنگاری کاغذی را با معضل مواجه ساخته اند.

وی در پایان از مسوولان خانه مطبوعات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری و سایر دستگاه های فرهنگی مرتبط خواست نسبت به ساماندهی مطبوعات و فضای مجازی و همچنین تقویت رسانه های کاغذی اصیل و ریشه دار اقدام کنند.

سه نفر در دفتر روزنامه اطلاعات استان ایلام شاغل به کار هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.