تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

رقص مرگ در عروسی‌های کرونازده ایلام

رقص مرگ در عروسی‌های کرونازده ایلام
ایلام- در واپسین روزهای مانده به محرم، شب و روزی نیست که صدای بوق ممتد ماشین‌های عروسی به گوش نرسد غافل از اینکه این شادی و خنده‌ها و لحظات خوش، ناقوس مرگ را در ایام کرونازده ارزانی کارناوال‌های شادی می‌کند و حسرتی بی‌پایان از درد و سرفه و در نهایت حتی مرگ عزیزان را به دنبال دارد.

صدای هلهله، شادی، سوت و جیغ و ساز و آواز تمام محله را پر کرده و همه خیابان محله قدیمی شهر مملو از خودرو است و آدم‌هایی که با لباس‌های رنگارنگ برای حضور در شادی یکی از عزیزانشان جمع شده‌اند غافل از اینکه در این روزهای کرونازده، کمین مرگ و ابتلا به کرونا زنگ خطری برای تهدید سلامت همه افراد حاضر بشمار می‌رود.

در این هفته آخر منتهی به محرم که به سبک و سیاق ادای احترام و رعایت آداب فرهنگی پیش از آیین عزاداری محرم، این روزها بازار عروسی و نامزدی و مراسم‌های شادی در استان ایلام حسابی داغ است.

با وجود همه هشدارها و تاکیدات وزارت بهداشت، رسانه‌ها و دانشگاه علوم پزشکی و حتی بگیر و ببند و دستور ممنوعیت عزا و عروسی باز هم همچنان برخی اصرار به برگزاری این مراسمات دارند، گویا یادشان رفته است که کرونا و ابتلای مرگبارش ممکن است برای همیشه نفس یکی از عزیزانشان را بند بیاورد و مسبب مرگ کسی باشند.

شاید از آن هیولای دهشتناک روزهای اول که کرونا وارد کشور شده بود حالا همه یک موجود بی‌آزار تصور می‌کنند که تنها گریبان دیگران را می‌گیرد و به آنها کاری ندارد ، از آن روزهایی که آشناهای خیلی دور گرفتار کرونا می‌شدند حالا خبری نیست هر روز دایره محاصره کرونا تنگ و تنگ‌تر می‌شود و از آشناها و همکاران و حتی اعضای خانواده خبر ابتلا به کرونا به گوش می‌رسد.

هنوز هم مرگ به واسطه کرونا در کشور سه رقمی است و بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و به واسطه بی‌توجهی بسیاری از افراد این ویروس کماکان گریبانگیر مردمان این سرزمین است و هر روز نفس خیلی‌ها را به شماره می‌اندازد.

با وجود اینکه بسیاری از زوج‌های جوان می‌توانند از این فرصت کرونا و این شرایط سخت اقتصادی برای پس‌انداز هزینه‌های هنگفت عروسی خود استفاده کنند اما متاسفانه همچنان برخی‌ها بی‌توجه به رعایت و حفظ سلامت خود و عزیزانشان اصرار بر برگزاری مراسم دارند.

یکی از شهروندان ایلامی گفت: این هفته مراسم نامزدی پسرم است و نمی‌شود که بی سرو صدا این مراسم را برگزار کنیم چون برای پسرم خیلی آرزو دارم و باید قبل از مرگم بهترین مراسم برای او بگیرم.

مینو رشنوادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرچند خانواده عروس هم با محدود بودن افراد دعوت شده موافق هستند اما در مجموع حدود ۳۰۰ نفر حضور خواهند داشت.

وی در خصوص خطرات ناشی از شیوع کرونا و همچنین ممنوعیت آیین عزا و عروسی گفت: ما سعی می‌کنیم همه موارد بهداشتی را رعایت کنیم.

وی اضافه کرد: بدون شک هشدارها را باید جدی گرفت اما پسر من که هر روز نامزدی نمی‌کند این اتفاق یک بار است و من باید قبل از مرگم شاهد این مراسم باشم.

یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: چند نفر از آشناهای ما هزینه مراسمات عروسی فرزندانشان را صرف کمک‌های خیرخواهانه و مومنانه کردند و بدون برگزاری هیچ مراسمی راهی خانه بخت شدند و برگزاری مراسم را به بعد از کرونا موکول کردند.

علی رضایی اظهار داشت: شیوع کرونا در این قرن و در این تاریخ از زندگی ما رخ داده است و باید برای حفظ سلامتی همدیگر همه پای کار باشیم.

وی تاکید کرد: وقتی مسئولان تذاکرات لازم را مبنی بر عدم برگزاری مراسمات و تجمعات و ممنوعیت عروسی و عزا می‌دهند همه ما باید تمکین کنیم و نباید با خودخواهی موجب مرگ عزیزانمان شویم.

وی افزود: از کجا معلوم که در این شلوغی رقص و پایکوبی و مراسم شادی و پذیرایی‌ها یکی از عزیزانمان به این بیماری مرگبار مبتلا نشود و موجب مرگ کسی نشود.

یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: بچه تازه متولد شده‌ام به کرونا مبتلا شده است و با وجود اینکه خودم همه مسایل را رعایت کرده‌ام اما خانواده همسرم پس از ابتلای بچه‌ام به کرونا اعلام داشتند که شب قبل از حضور در منزل ما به عروسی رفته بودند.

مریم زاهدی اظهار داشت: اکنون بچه تازه به دنیا آمده‌ام و خود من با این شرایط سخت در بیمارستان هستیم و روزگار و لحظات بسیار سختی داریم.

وی در حالیکه از شدت ناراحتی گریه می‌کرد، افزود: نباید مردم به خاطر خودخواهی خود به این هشدارهای مسئولان بی‌توجه باشند اکنون بچه‌ام در شرایط بدی است وخودم حال و روز بسیار بدی دارم.

وی از خانواده‌ها خواست: برای حفظ جان عزیزانشان از برگزاری مراسمات تجمعی مثل عروسی و عزا خودداری کنند و اگر کسی از آشنایانشان بچه‌اش متولد شد از دید و بازدید خودداری کنند تا همچون من و بچه‌ام گرفتار کرونا نشوند.

هرچند در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، بسیاری از مراسم‌های عروسی و عزا لغو شده است اما بدون شک اگر سری به مراکز فروش لباس عروس بزنی باز هم آنجا زوج‌های جوانی را خواهی دید که اصرار به گرفتن مراسم عروسی در این ایام کرونایی دارند.

بر اساس اخبار منتشر شده، وزارت بهداشت هم درصد ابتلا به کرونا در دورهمی‌ها و همچنین مجالس عزا و عروسی را بسیار زیاد اعلام کرده و هر روز خبری از شیوع گسترده کرونا در این مراسمات از استان‌ها و مناطق مختلف کشور منتشر می‌شود.

بدون شک تا موقعی که کرونا وجود دارد به خاطر حفظ سلامتی همدیگر مردم نباید انتظار داشته باشند که مجالس عروسی و عزا برگزار شود، موضوعی که احتیاج به همکاری همه دارد و همه افراد باید مسئولانه در قبال حفظ سلامت عزیزانمان با این مساله برخورد کنیم.

تاکید بر ممنوعیت و محدودیت عروسی

استاندار ایلام با اشاره به اینکه در آستانه ماه محرم برگزاری جشن‌های عروسی افزایش یافته است، گفت: فرمانداران، فرماندهان نیروی انتظامی شهرستان‌ها و روسای دادگستری، برگزاری اینگونه مراسمات را در این هفته محدود کنند.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: یک هفته حساس تا رسیدن ماه محرم در پیش داریم و بیشتر مردم تلاش می‌کنند مراسمات عروسی خود را در این هفته برگزار کنند که لازم است سخت‌گیری مسوولان در این یک هفته بیشتر شود.

وی تاکید کرد: همه عوامل شامل بخشداران و دهیاران پای کار باشند، تذکر لازم را به صاحبان مراسمات عزا و شادی بدهند و در صورت بی‌توجهی افراد با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.

استاندار ایلام گفت: اصحاب رسانه، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما نیز باید در این یک هفته قوی‌تر پای کار بیایند و با تولید محتوای موثر، مردم را از خطرات برگزاری اینگونه مراسمات آگاه کنند.

سلیمانی‌دشتکی اضافه کرد: کاهش حساسیت مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک، بر خلاف اصول بهداشتی است و به طور قطع ابتلا به کرونا بدلیل شرکت در مراسمات به فوریت مشخص نمی‌شود و این عمل خطا نتایج خود را در روزها و هفته‌های آینده نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: مردم باید به این نکات توجه داشته باشند و کماکان تاپایان کرونا نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدیت لازم را داشته باشند.

استاندار ایلام در خصوص آیین‌های محرم نیز گفت: در این استان هماهنگی و توافق کاملی در خصوص چگونگی برگزاری این مراسمات وجود دارد و صدای مخالفی شنیده نمی‌شود.

سلیمانی‌دشتکی یادآور شد: بر این اساس به نظر می‌رسد با ادامه این روال، امکان کنترل این آیین‌ها از نظر رعایت پروتکل‌ها و جلوگیری از گسترش شیوع کرونا وجود دارد.

وی تاکید کرد: در تمامی مراسمات محرم باید همه عزاداران ماسک استفاده کنند در غیر اینصورت اجازه حضور در هیات‌های عزاداری و مراسمات زنجیرزنی را ندارند.

عدم حرکت قوی متولی، باعث بی‌توجهی مردم می‌شود

استاندار ایلام گفت: متولیان مبارزه با کرونا باید خود قوی حرکت کنند در غیر اینصورت مردم توجه لازم را نخواهند داشت.

سلیمانی‌دشتکی افزود: نباید در همه موارد به دیگران انتقاد شود بلکه باید خود دستگاه‌ها و متولیان نیز الفبای کار را بلد باشند.

وی از دانشگاه علوم پزشکی ایلام به عنوان دستگاه تخصصی خواست: جدیت بیشتری داشته باشند و آمار و ارقام لازم به عنوان ابزار کار مبارزه با کرونا را به صورت شفاف و دقیق در اختیار داشته باشند.

استاندار ایلام گفت: مردم فکر نکنند اگر شرایط امروز آرام است دیگر همه چیز تمام شده، واقعیت تلخ این است که اگر دقت نکنیم این غفلت و بی‌توجهی به آرامش قبل از طوفان کرونا مبدل خواهد شد.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: برخی‌ها زمانیکه شرایط خوب است دست به عادی سازی زندگی می‌زنند و تنها در شرایطی که وضعیت کرونا خوب نباشد، ماسک می‌زنند در حالیکه شرایط امروز حاصل رفتار یکی دو هفته گذشته است و نتیجه رفتارهای امروز را ظرف یکی دو هفته آینده خواهیم دید.

سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: بنابراین نباید فریب فضای آرام امروز را خورد زیرا همین ساده‌انگاری‌ها شرایط را برای شیوع و جولان مجدد کرونا فراهم می‌کند.

استاندار ایلام خواستار نظارت و جدیت بیشتر حوزه بهداشت و درمان استان در بحث کرونا شد و گفت: واقعیت آن است نه مردم و نه مسئولان‌ قویا مصوبات ستاد کرونا را اجرایی نمی‌کنند و اینجا لازم است حوزه بهداشت و درمان از همان مبدا و آغاز، نظارت‌ها را قویا و بدون هیچ ملاحظه‌ای انجام دهند تا در ادامه همه گروه‌ها، نهادها، ادارات، اصناف و بازاریان و مردم نیز این موضوعات را جدی گرفته و اجرا کنند.

وی کار حوزه بهداشت و درمان را در شرایط کنونی مهم و خطیر عنوان کرد و افزود: در این حوزه یک گروه که در صف هستند و کار درمان و رسیدگی به حال بیماران برعهده دارند و یک عده دیگر در ستاد رسالت نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری را بر عهده دارند که کار هر ۲ گروه مهم و حیاتی است و باید با نهایت حساسیت و جدیت صورت پذیرد.

استاندار ایلام خواستار اجرای بی‌قید و شرط مصوبات ستاد کرونا برای مردم و مسئولان شد و گفت: اینجا لازم است با برپا کنندگان مراسمات برخورد جدی‌تری صورت گیرد و در این زمینه برای حفط سلامت و جان مردم ملاحظه‌کاری جایز نیست.

سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند من هم خودم را موظف به رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا می‌دانم تکلیف برای همه مشخص است و این اهمیت کار باید در سطح جامعه تبیین و تشریح شود.

وی تنها راه مقابله با کرونا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: تا درمان کرونا ناچار به زندگی در شرایط سخت هستیم، از این رو اگر ماسک زدیم، فاصله اجتماعی را رعایت کردیم و در اجتماعات شرکت نکردیم این ملاحظات می‌تواند ما را در برابر کرونا مصون نگه دارد در غیر اینصورت کرونا حرکت ما را متوقف خواهد کرد.

سلیمانی‌دشتکی افزود: ادارات، نهادها، ارگان‌ها، اصناف و بازاریان به هیچ عنوان نباید به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند خدمتی ارائه دهند چرا که بر طبق مصوبات ستاد کرونا با آنها برخورد می‌شود.

وی بیشترین عامل انتقال کرونا را مختص مبتلایان بدون علامت عنوان کرد و گفت: برای این منظور همه ما ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم.

وی افزود: البته اگر کسی بیمار باشد و علائم داشته باشد و رعایت نکند مرتکب جرم و جنایت می‌شود و باید با شدت با او برخورد شود.

وی ضمن اینکه از مردم استان تقاضا کرد در راستای حفظ سلامت خود و همنوعان مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند، اظهار داشت: تا تولید واکسن باید با کرونا زندگی کرد، منتها جوری رفتار کنیم که هم بتوانیم امور روزمره زندگی انجام شود و هم از کرونا آسیب نبینیم.

استاندار ایلام از نیروی انتظامی و دادگستری خواست: برای حفظ سلامتی مردم با بازداشت عروس و داماد یا صاحبان مجالس عزا به این قبیل تجمعات پایان دهند تا مرگ ناشی از شیوع کرونا در این تجمعات زندگی و سلامت مردم را تهدید نکند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.