تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳

شور حسینی در سایه سنگین کرونا

شور حسینی در سایه سنگین کرونا
استانها- مردم در جای جای کشور با افراشتن بیرق عزا و سیاهپوش کردن مساجد، حسینیه‌ها و خیابان‌ها با سبکی متفاوت در سایه ویروس کرونا به استقبال ماه محرم، ماه حزن و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت( ع) رفتند.

بوی محرم که می آمد، مردم خودجوش دست به پارچه نوشته و سیاه پوش کردن مساجد، حسینه‌ها، تکایا، نقاط مختلف ورودی شهر و روستا، ادارات و حتی سردرب خانه‌های کردند تا عشق و ارادت خاص خود را نسبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت بویژه حضرت ابا اعبدالحسین(ع) نشان دهند.

اما امسال مردم ما محرمی متفاوت را تجربه می کنند و مراسم عزاداری باید بر اساس مصوبات و توصیه های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برگزار شود و شیوه نامه ای از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا ارسال شده که باید بر اساس آن، هم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار و هم سلامت عزاداران را تامین کرد. ‏

استفاده همگانی از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌، منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که مسوولان ومتولیان و پزشکان متخصص به هیات‌ها و عزاداران بویژه در دهه نخست محرم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توصیه می‌کنند.

زدن ماسک برای همه عزاداران اجباری است و باید محبان حسینی هنگام حضور در مراسم، وسایل شخصی همچون مُهر، تسبیح، زنجیر و کتاب ادعیه همراه خود داشته باشند.

مدت زمان اجرای برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم در مکان‌های سرپوشیده را یک ساعت و در فضاهای باز حدود ۲ ساعت عنوان شده است و همچنین باید هیات‌ها مراسم‌های عزا را با رعایت فاصله اجتماعی ۲ متری و یک چهارم ظرفیت برگزار کنند.

توزیع نذورات نیز بایستی درقالب کمک‌های مومنانه به صورت خام و بیرون بر انجام شود.

مکان‌های عزاداری قبل و بعد از مراسم ضدعفونی می‌شود و حضور فرزندان خردسال و افراد مسن با بیماری زمینه‌ای در عزاداری‌های ممنوع است و راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی و دسته روی در خارج از مکان‌های عزاداری، توزیع موادخوراکی و پذیرایی و استفاده از طبل و سنج نیز در محرم و صفر ممنوع است.

گزارش خبرنگاران ایرنا از استانها حاکی است که مراسم عزاداری سالار شهیدان در سراسر کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار و برخی از آیین های سنتی که با ازدحام همراه بود لغو و برگزار نشد.

پرچم عزا بر اماکن متبرکه به اهتزاز درآمد

به مناسبت فرارسیدن ایام عزای سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع)، پرچم گنبد منور بارگاه ملکوتی و پوش ضریح مطهر رضوی ،حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و برادر بزرگوارش و حضرت معصومه(س) به رنگ سیاه در آمد.

مراسم تعویض پرچم و برافراشته شدن بیرق سوگواری بر فراز گنبدها شامگاه پنج شنبه برگزار شد.

این مراسم همراه با نوحه سرایی و سوگواری در عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همراه بود.

مراسم تعویض پرچم با حضور جمعی از مسؤولان و خدام بارگاه رضوی و نمایندگان هیأت‌های مذهبی مراکز استان‌ها و اهدای شال عزا به پیرغلامان و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس توسط تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد.

پرچم عزای حسینی مزین به عبارت «نصرمن الله و فتح قریب» ضمن نوحه‌خوانی آقایان الهی و عارف؛ مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) بر گنبد بارگاه ها به اهتزاز در آمد.

آیین سنتی صلا در حرم مطهر رضوی برگزار شد

همزمان با نخستین روز از ماه محرم الحرام طبق روال هر ساله آیین سنتی صلا برای آغاز عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) توسط خادمان در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

صلا در لغت به معنای صدا زدن، دعوت کردن و اعلام کردن است و قدمتی بیش از ۳۰۰ سال دارد که توسط مداحان اهل بیت(ع) با قرائت اشعار و نوحه‌هایی با مضمون سوگواری سید الشهدا(ع) برای اعلام آغاز نخستین روز محرم و دعوت مردم به عزاداری برگزار می‌شود.

این آیین که اذن خدام بارگاه منور رضوی از ساحت مقدس حضرت رضا (ع) برای آغاز مراسم عزاداری ماه محرم است، صبح امروز جمعه از ساعت هفت صبح به مدت یک ساعت برگزار شد.

خادمان بارگاه منور رضوی در این مراسم ابتدا مقابل پنجره فولاد صحن انقلاب اسلامی به حالت احترام به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) گردهم آمدند و سپس به سمت گلدسته‌های حرم مطهر رضوی واقع در صحنهای انقلاب اسلامی، گوهرشاد، جمهوری و ایوان ولیعصر صحن جامع رضوی رفته و متن صلا را قرائت کردند.

در این آیین سنتی خدام با حضور در ماذنه گلدسته‌ها بخشهایی از شعر محتشم کاشانی معروف به “باز این چه شورش است که در خلق عالم است” را همخوانی کردند و سپس جمعی از ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) در مصیبت امام حسین(ع) مرثیه سرایی نمودند.

بقاع متبرکه میزبان عزاداران حسینی

بقاع متبرکه سراسر کشور نیز دیشب میزبان عزاداران سالار سیدالشهدا بودند چرا که رعایت فاصله گذاری اجتماعی محدودیت فضای بیشتری نیاز دارد.

هماهنگی هایی در بین دستگاه های تبلیغی و فرهنگی و متولیان امر عزاداری با ستاد مقابله با کرونا در این زمینه انجام شده بود و این مراسم به خوبی در این اماکن برگزار شد.

با وجود سبک متفاوت عزاداری، بقاع مکان مناسبی برای توزیع بسته های حمایتی را در بین خانواده های نیازمند بود.

صدای مظلومیت طفل ۶ساله امام حسین (ع) در لرستان طنین انداز شد

همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی با هدف رساندن صدای مظلومیت حضرت علی اصغر (ع) طفل ۶ساله امام حسین (ع) نخستین جمعه مام محرم، متفاوت تر از سال‌های گذشته همزمان با سراسر کشور در لرستان برگزار شد.

تاریخچه همایش شیرخوارگان حسینی در سال ۱۳۸۱ از تهران شروع و اکنون این همایش بین‌المللی شده‌ است همچنین قدمت این همایش در لرستان به ۱۵ سال رسیده و هرساله با شکوه بیشتری برگزار می‌شود.

اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل های ستاد ملی کرونا، همایش شیرخوارگان حسینی در لرستان به صورت مجازی برگزار شد.

همه ساله همایش شیرخوارگان حسینی تنها با هدف معرفی سند مظلومیت ابا عبدالله الحسین علیه السلام برگزار می شود.

در این همایش عزاداران حسینی بر مصایب و مشکلات تحمیل شده بر خاندان اهل بیت (ع) اشک ماتم ریختند.

اما امسال این همایش با شعار مکان هر خانه یک مراسم با حضور نوزاد شیرخوار و خانواده برگزار شد و شرکت کنندگان از مراسم منزل خود یک فیلم حداکثر ۵۰ ثانیه ای(به صورت افقی) و ۴ عکس به همراه نام و نام خوانوادگی نوزاد، شماره همراه یکی از والدین و نام شهر یا روستا را به آدرس @jornalust در «تلگرام یا ایتا» ارسال می‌کنند.

برگزاری آیین “گل مالی” محرم در لرستان ممنوع شد

استاندار لرستان در این زمینه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت مردم، محرم امسال برگزاری آیین سنتی گل مالی روزهای تاسوعا و عاشورا در استان ممنوع است.

سیدموسی خادمی افزود: با توجه به تصمیم گیری صورت گرفته مراسمی همچون شیرخوارگان حسینی نیز ممنوع شده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر بررسی پروتکل های ستاد ملی مدیریت کرونا در ماه محرم؛ مصوبات استانی نیز صورت گرفته و به هیات های عزاداری و مذهبی ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر این اساس محرم ۹۹ پیاده روی و دسته روی هیاتها برگزار نمی شود و آیین عزاداری باید در مکان های ثابت؛ با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی و رعایت پروتکل ها باشد.

استاندار لرستان استفاده از ماسک در هیات های عزاداری را الزامی دانست و تصریح کرد: امسال به منظور جلوگیری از ایجاد تجمعات بزرگ؛ مکان های بیشتری برای هیات های عزاداری در نظر گرفته شده است.

مراسم نخل‌برداری، علم کشی و تعزیه‌خوانی در یزد ممنوع شد

آیین‌های عزاداری و سوگواری محرم در رثای حضرت امام حسین (ع) و فرزندان و اصحاب با وفای ایشان پنجشنبه‌ شب با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در یزد آغاز شد.

مردم دارالعباده با توجه به شرایط کرونا، عزاداری امسال خود را در فضایی متفاوت و عمل به نکات بهداشتی آغاز کردند.

این مراسم‌های معنوی در فضای باز حسینیه‌ها، تکایا و سایر محل‌های بدون مسقف با داشتن ماسک و رعایت دستورالعمل‌ها انجام شد .

استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن محل‌های عزاداری، برگزای برنامه‌ها فقط به مدت ۲ ساعت و پخش نکردن نذورات و پذیرایی از عزاداران جزو مقررات است.

برپایی موکب‌های پذیرایی در سطح شهر، برگزاری مراسم نخل‌برداری، علم کشی و تعزیه‌خوانی و سبک‌های عزاداری که منجر به تجمع می‌شود ممنوع است.

اهتزاز بزرگترین پرچم محرم در اراضی عباس آباد پایتخت

بزرگترین پرچم اباعبدالله روز گذشته با حضور احمد مسجد جامعی، غلامعلی حداد عادل و تعدادی از اعضای شورای شهر در اراضی عباس آباد بر فراز تهران به اهتزاز درآمد.

پیروز حناچی در حاشیه مراسم اهتزاز پرچم عزای اباعبدالله در پارک شهید حقانی در جمع خبرنگاران گفت: تمامی فضاهای باز شهرداری با تقاضا و درخواست هیأت‌ها برای اجرای مراسم عزاداری امام حسین (ع) به صورت رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در این فضاها پروتکل‌های بهداشتی رعایت خواهد شد، توضیح داد: شرط واگذاری این فضاها به هیأت‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا است.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا از هیأت‌ها در قبال واگذاری این فضاها هزینه‌ای دریافت خواهد شد، گفت: در دهه اول به هیچ وجه مبلغی از هیأت‌ها دریافت نخواهد شد و تنها فضاهای باز در اختیارشان قرار می‌گیرد

طشت‌گذاری محرم در آستارا با فاصله‌اجتماعی برگزار شد

عزاداران حسینی در آستارا آئین طشت‌گذاری ماه محرم را با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در مساجد این شهرستان برگزار و برنامه‌های سوگواری را آغاز کردند.

عزاداران حسینی شهرستان آستارا پنجشنبه شب طشت ها را بر دوش ریش سفیدان محلات به مساجد آورده و با شور و شوق خاص و شعار الدخیل یا اباالفضل، گرداگرد آنها عزاداری کردند.

مداحی احوالات تشنگان و سقای کربلا مورد توجه مردم عزادار قرار می گیرد و روز به روز، حال و هوای محرم و عزاداری بر امام حسین (ع) و یاران باوفایش، فضای شهر را در بر می گیرد.

بر اساس روایت ها، امام سوم شیعیان در روز ۲۷ ذی الحجه آب مشک ها را در طشت ها ریخت و لشکر حر و اسب های سپاه او را سیراب کرد، اما آنها چند روز بعد، آب فرات را از خاندان و یاران امام حسین (ع) دریغ کردند.

هیات‌های عزدارای پایبند به دستورالعمل های ستاد کرونا

همانگونه که ملاک و معیار برگزاری مراسم‌های عزاداری وسینه زنی در سطح کشور براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا است لذا همه هیات‌ها و دسته‌های عزداری و عزاداران حسینی برای درامان ماندن از این ویروس منحوس پایبند به اجرای این دستورالعمل‌ها بوده اند و تاکنون خبری مبنی بر تخطی از وظایف دستورالعمل ستاد ملی کرونا نداشته ایم.

اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی باید در اختیار هیات‌های عزاداری قرار گرفته است، تا بتوان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سلامت عزاداران حفظ شود.

عزاداران نیز سعی دارند تا در ایام سوگواری محرم وصفر با پیوستن به پویش «هر خانه یک حسینه » و طرح نصب «هر خانه یک پرچم حسینی» عشق و ارادت خالصانه خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفایش نشان دهند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.