تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵

۳ طرح مهم نفتی با حضور روحانی افتتاح می‌شود؛

نمایش قدرت صنعت نفت ایران در شرایط تحریم

نمایش قدرت صنعت نفت ایران در شرایط تحریم
/

تهران – بعد از آنکه آمریکا با مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل برای فعال کردن مکانیسم ماشه ناکام ماند، ‌حالا ایران به فاصله چند روز، ‌فردا سه طرح مهم نفتی را با حضور حسن روحانی به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می کند. افتتاح هایی که قدرت‌نمایی ایران در برابر ماشه ناکام آمریکا است.

صنعت نفت در ایران به عنوان صنعت پیشران شناخته می‌شود زیرا به واسطه حرکت و فعالیت این صنعت، ‌ سایر صنایع نیز به واسطه آن فعال می‌شوند و چرخ تولید و توسعه در کشور به چرخش در می‌آید.

با توجه به این موضوع و با وجود تحریم‌هایی که علیه صنعت نفت ایران وجود دارد اما اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در این صنعت هیچ گاه متوقف نشد و حتی با سرعت بیشتری در حال انجام است.

در همین راستا فردا ۳ طرح نفتی، ‌گازی و پتروشیمی با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد.

افزایش ۱۱۰ میلیون متر مکعبی ظرفیت انتقال گاز

خطوط انتقال گاز نهم و ششم سراسری به همراه ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز را می‌توان مهمترین طرحی دانست که فردا با حضور رئیس‌جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

بهره‌برداری از خطوط انتقال گاز نهم و ششم سراسری و ۵ ایستگاه تقویت فشار در مسیر عسلویه تا میاندوآب ضمن تقویت پایداری جریان گاز، ‌ ظرفیت انتقال گاز کشور را ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌دهد.

طول این دو خط لوله در مجموع هزار و ۸۵۰ کیلومتر است که ۵ ایستگاه تقویت فشار در طول مسیر احداث شده است تا از افت فشار گاز جلوگیری کند.

این خط لوله امکان صادرات پایدارتر گاز را به همسایگان غربی و شمال غربی کشور به عنوان اصلی‌ترین مشترین گاز ایران فراهم می‌آورد.

در حال حاضر ایران به کشورهای عراق، ‌ترکیه، ‌ارمنستان و آذربایجان گاز صادر می‌کند و بهره‌برداری از این خط لوله برای افزایش حجم صادرات و حتی قراردادهای جدید صادرات گاز راهگشا خواهد بود.

افزایش ۴ میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی ایران

همچنین واحدهای شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن فردا با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شود.

عملیات اجرایی پتروشیمی بوشهر در سه قطعه زمین مجزا به وسعت ۷۰ هکتار با هدف دریافت خوراک (گاز غنی ترش) از بالادست و شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و تولید متانول، اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین، اسید استیک و وینیل استات با ظرفیت سالانه ۶ میلیون تن در سال با اخذ مجوز از وزارت نفت از سال ۹۰ آغاز شد.

فاز نخست این طرح با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تکمیل شد و استفاده حداکثری از ارزش‌افزوده در زنجیره تولید؛ دارای زنجیره ارزش کامل با دریافت گاز ترش از بالادست و انجام شیرین‌سازی و تولید محصولات پتروشیمی در پایین‌دست و تأمین یوتیلیتی‌های مورد نیاز در داخل مجتمع با هدف کاهش قیمت تمام‌شده از ویژگی‌های طرح است.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، همچنین این طرح در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است و به‌عنوان تنها مجتمع دریافت‌کننده گاز غنی ترش از بالادست، دارای ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، ۳ هزار تن پنتان پلاس(C۵+)، ۱۲۵ هزار تن گوگرد، متانول یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن است که در مجموع یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو برای ساخت این بخش‌ها هزینه شده است.

تولید برق برای توسعه صنعت نفت در غرب کارون

سومین پروژه‌ای که فردا افتتاح خواهد شد پروژه احداث نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی است.

اهداف اجرای طرح احداث نیروگاه غرب کارون به ظرفیت ۴۹۲ مگاوات، احداث پست‌های برق ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت جهت برق رسانی به میادین نفتی غرب کارون، احداث ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت، احداث ۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب و احداث تصفیه خانه مناسب جهت تأمین آب نیروگاه و احداث ایستگاه تقلیل فشارگاز جهت تامین گاز نیروگاه است.

نوع قرارداد احداث این نیروگاه B.O.O و نوع قرارداد احداث تأسیسات جانبی: EPC-PC-C است و پروژه توسط پیمانکاران ایرانی اجرا شده است.

موقعیت جغرافیایی آن نیز ۴۵ کیلومتری جنوب غرب اهواز، مجاورت کارخانه NGL۳۲۰۰ قرار دارد و در مدت ۵ ماه اجرا شده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.