تاریخ انتشار : جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰

طرح نذر خون عزاداران حسینی در ایلام اجرا می شود

طرح نذر خون عزاداران حسینی در ایلام اجرا می شود
ایلام - مدیرکل انتقال خون استان ایلام گفت: طرح نذر خون عزاداران حسینی ویژه تاسوعا و عاشورا از امشب آغاز می شود.

دکترمهدی اکبری دهبالایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: از امشب و همزمان با شب تاسوعای حسینی عزاداران اهداکننده با مراجعه به انتقال خون استان ایلام نسبت به اهدای خون خود اقدام کنند.

وی افزود: طرح نذر خون شب تاسوعا از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه شامگاه امشب شروع می شود و تا ساعت ۲۴ پذیرش اهداکنندگان ادامه دارد.

اکبری دهبالایی یادآور شد: روند اهدای خون در روز تاسوعا از ساعت هشت صبح تا ساعت ۲۴ شب و در روز عاشورا هم از ساعت هشت صبح تا ۱۴ عصر است و برخلاف سال های گذشته شب شام غریبان خونگیری انجام نمی شود.

وی اضافه کرد: همچنین همزمان با فرارسیدن تاسوعا طرح نذرخون تاسوعا تا اربعین در استان آغاز می شود و در قالب این طرح معنوی و بهداشتی متقاضیان در این بازه زمانی اقدام به اهدای خون می کنند.

وی توضیح داد: در این طرح متقاضیان با ثبت نام در سیستم نوبت دهی اینترنتی در زمان مقرر شده برای آنها به منظور اهدای خون، به انتقال خون استان مراجعه می کنند.

اکبری دهبالایی گفت: اهداکنندگان قبل از خونگیری فرایندهایی چون معاینه توسط پزشک، خودعرضی (خون دهنده استفاده یا دلایل عدم استفاده از خون خود برای بیماران نیازمند خون را اعلام می کند)، تب سنجی، غربالگری و آزمایش تشخیص بیماری هایی چون ایدز، هپاتیت و سیلیس را انجام می دهند تا سلامت خون آنها تایید شود.

وی در مورد وضعیت بهداشت محیط انتقال خون استان هم اظهار داشت: همواره و به صورت مستمر تمامی محیط و تجهیزات انتقال خون ضدعفونی و استریل می شود اما اکنون و به علت شیوع کرونا و باتوجه به حساسیت موضوع و اینکه انتقال خون استان محل تردد افراد مختلف است، هر ۲ ساعت یکبار محیط و تجهیزات استریل و ضدعفونی و از وسایل یکبارمصرف برای خونگیری استفاده می شود.

وی در خصوص وضعیت ذخایر خونی استان هم افزود: میزان ذخایر خونی استان در وضعیت مطلوبی است که البته با توجه به اینکه خون و فرآورده های خونی به طور دائم مصرف می شوند و مدت زمان عمر مفید آنها نیز اندک است بنابرین نیاز به دریافت خون و فرآورده های خونی از سوی عموم مردم همیشگی و مداوم است.

۱۰ هزار نفر از مردم استان ایلام اهداکننده مستمر و با سابقه خون هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.