تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۴۵

انتخابات آمریکا؛ نگاه متفاوت بایدن و ترامپ به دیپلماسی

انتخابات آمریکا؛ نگاه متفاوت بایدن و ترامپ به دیپلماسی
نیویورک- یکی از موضوعات مطرح در مناظره انتخاباتی پیش رو میان نامزدهای ریاست جمهوری از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، مساله سیاست خارجی است که البته بیشتر توجه سیاسیون را نسبت به مردم عادی در پی دارد.

از مجموع تمام مناظره‌های انتخاباتی داوطلبان حزب دموکرات و همچنین واکنش‌های جمهوریخواهان می‌توان دریافت آنچه که در انتخابات آمریکا نقش آفرینی دارد، مساله سیاست داخلی به ویژه مسایل اقتصادی، بیکاری، تامین اجتماعی و مهاجرت است و مساله سیاست خارجی یک بخش اندک این کشمکش‌ها را تشکیل می‌دهد.

در برخی موارد، هر دو حزب نظر مشترک اما تاکتیک متفاوتی دارند و در برخی موارد هم انشقاق و افتراق بین آنها بسیار زیاد است.

حال که تنها سه روز تا نخستین مناظره انتخاباتی میان جو بایدن دموکرات و دونالد ترامپ جمهوریخواه باقی است، مجال مغتنمی برای بازنگری مواضع این دو نامزد ریاست جمهوری در بعد سیاست خارجی است هرچند که انتظار می‌رود تمام مباحث مناظره نخست به مسایل داخلی آمریکا بازگردد.

قرار است این مناظره به مدت ۹۰ دقیقه بدون پخش آگهی‌های بازرگانی برگزار شود و ۲ طرف در حول ۶ موضوع سوابق ترامپ و بایدن، دادگاه عالی، کووید-۱۹، اقتصاد، نابرابری نژادی و خشونت در شهرها و یکپارچگی انتخابات به مدت ۱۵ دقیقه برای هرکدام، سخن بگویند.

مواضع کلی سیاست خارجی جو بایدن معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد فعلی دموکرات‌ها در انتخابات ۱۳ آبان، مطابق آنچه که در تارنمای ستاد انتخاباتی وی آمده به این شرح است:

«دفاع از منافع حیاتی ما: بایدن به عنوان رئیس جمهوری تردیدی برای حفاظت از مردم آمریکا نخواهد داشت که شامل استفاده از نیروی نظامی در صورت ضرورت هم می‌شود. ما قوی‌ترین ارتش جهان را داریم و بایدن به عنوان رئیس جمهوری اطمینان می‌دهد که همین گونه بماند.

پایان دادن به جنگ‌های دائمی: بایدن به جنگ دائمی در افغانستان و خاورمیانه پایان خواهد داد که هزینه جانی و مالی گزافی را برای آمریکا داشته است.

ارتقای دیپلماسی: بایدن به عنوان رئیس جمهوری، دیپلماسی را به عنوان ابزار نخستین تعامل جهانی آمریکا ارتقا خواهد داد. او یک وزارت خارجه چابک و به روز را بازسازی و بر توانمندسازی دوباره بهترین دسته دیپلماتیک در جهان و استفاده از تنوع استعداد و برتری آمریکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

احیا و تجسم دوباره شراکت‌ها: دولت بایدن برای بازگرداندن شراکت‌های تاریخی ما اقدام زیادی خواهد کرد. این امر منجر به تلاش برای تجسم مجدد آنها برای آینده خواهد شد.

تجدید تعهد در زمینه کنترل تسلیحات برای یک دوره جدید جهانی در توجه به بحران موجود آب و هوایی: دولت بایدن در روز اول به توافقنامه آب و هوایی پاریس خواهد پیوست و یک فشار بزرگ دیپلماتیک را برای گنجاندن اهداف بلند مدت اهداف آب و هوایی در کشورها ایجاد می‌کند.»

از آن سو، تارنمای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ هم درباره سیاست خارجی این نامزد جمهوریخواه اینگونه منتشر کرده است:

«رئیس جمهوری ترامپ در سراسر جهان تلاش کرده است تا برجستگی آمریکا را در دیپلماسی جهانی بازگرداند.

کره جنوبی و ژاپن متعهد شدند که همکاری دفاعی نزدیکتری با ایالات متحده ایجاد کنند و رئیس جمهوری بر تعهد ایالات متحده به ارائه تجهیزات پیشرفته نظامی تاکید کرده است.

در عربستان سعودی، رئیس جمهوری ترامپ برای مقابله با ایران ائتلاف کشورها را به حرکت درآورد و در افتتاحیه مرکز جهانی مبارزه با ایدئولوژی افراطی شرکت کرد.

رئیس جمهوری ترامپ به وعده خود عمل کرد و قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در زمان رئیس جمهوری ترامپ، ایالات متحده بی‌وقفه برای مبارزه با افراط گرایی و حمایت از اقلیت‌های مذهبی تلاش کرده است.»

علاوه بر مساله ایران که در اظهارات ۲ طرف بارها مطرح شده است و یکی وعده توافق سریع و یک ماهه و دیگری پیوستن سریع به برجام را داده‌اند که هر یک از آنها خود به شرط و شروطی متصل شده است و مساله چین که این روزها به ویژه از طرف ترامپ بیشتر به آن پرداخته می‌شود، مساله روسیه، کره شمالی، خاورمیانه و شمال آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی هم دیگر موضوعات این عرصه محسوب می شود.

روسیه

بر اساس آنچه در تارنمای سایت انتخاباتی نامزد دموکرات‌ها آمده است، بایدن در صورت پیروزی به دنبال تمدید پیمان استارت جدید خواهد بود که لنگر ثبات استراتژیک بین آمریکا و روسیه است و از آن به عنوان پایه‌ای برای ترتیبات جدید کنترل تسلیحات استفاده ‌کند.

ستاد انتخاباتی ترامپ هم در این خصوص گفته است:

«دولت ترامپ به طور مستقیم با رفتارهای تهدیدآمیز روسیه علیه آمریکا و متحدانش مقابله کرده است. دولت ترامپ سلاح‌های مرگبار را برای اوکراین فراهم کرده است. دولت ترامپ حمایت خود را برای نیروهای نظامی اوکراین برجسته کرده است تا به بهبود توانایی اوکراین در دفاع از خود کمک کرده باشد. دولت ترامپ بیش از یک میلیون دلار برای ابتکار دفاعی اروپا اختصاص داده است. دولت ترامپ به خاطر فعالیت‌های مخرب سایبری روسیه، اقدامات بی‌ثبات کننده آن در اوکراین و استفاده از سلاح شیمایی، تحریم‌هایی را وضع کرده است.

این دولت تنبیهات دیپلماتیک هم بر روسیه اعمال کرد که شامل اخراج بیش از ۵۰ مقام اطلاعاتی روس و بستن ۲ کنسولگری آن می‌شود.»

کره شمالی

سایت انتخاباتی بایدن درباره این کشور آسیای شرقی نوشته است« رئیس جمهوری بایدن به مذاکره‌کنندگان ما قدرت می‌دهد و کارزاری مداوم هماهنگی را متشکل از متحدان و دیگران همچون چین آغاز می‌کند تا اهداف مشترکمان را از خلع سلاح اتمی کره شمالی به پیش ببرد.»

اما سایت انتخاباتی دونالد ترامپ به رویکرد دولت فعلی آمریکا و آنچه که در چهار سال گذشته انجام شده، پرداخته است:

«رئیس جمهوری ترامپ فشار حداکثری را بر کره شمالی قرار داد تا خلع سلاح اتمی انجام دهد. در ژوئن ۲۰۱۹، رئیس جمهوری ترامپ به عنوان نخستین رئیس جمهوری آمریکا وارد کره شمالی شد در حالی که او یک دیدار تاریخی را با کیم جونگ اون در منطقه غیرنظامی شده برگزار کرد.

رئیس جمهوری ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور دیدار کردند و درباره گام‌های رو به جلو برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره تبادل نظر کردند.

خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های وسیعی را بر اشخاص حقیقی ونهادهای کره شمالی به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری اجرایی کرده است. تحت هدایت رئیس جمهوری ترامپ، شورای امنیت سازمان ملل با اجماع، تحریم جدیدی را به خاطر تداوم رفتارهای تهاجمی، بر کره شمالی وضع کرد.»

خاورمیانه و آفریقای شمالی

به نظر می‌رسد خاورمیانه محلی از اشتراکات و افتراقات میان ۲ رقیب انتخاباتی آمریکا است. مطابق مندرجات تارنمای ستاد انتخاباتی نامزد دموکرات‌ها؛ « بایدن به جنگ‌های ابدی در افغانستان و خاورمیانه پایان خواهد داد که هزینه گزاف جانی و مالی برای آمریکا در برداشته است. همانگونه که او از مدت‌ها استدلال کرده است، بایدن بخش بزرگی از نیروهای نظامی ما را از افغانستان به کشور بازخواهد گرداند و تمرکز ماموریت ما را بر القاعده و داعش شدت می‌بخشد.

همچنین او حمایت خود را از جنگ یمن به رهبری سعودی پایان خواهد داد. ماندن در درگیری‌های پیروزناشدنی، تنها توانایی ما را در هدایت دیگر موضوعات که به توجه ما نیاز دارند، هدر می‌دهد و جلوی ما را در بازسازی دیگر ابزار قدرت آمریکا می‌گیرد.»

ستاد انتخاباتی ترامپ هم درباره این بخش از سیاست خارجی وی اینگونه آورده است:

«رئیس جمهوری ترامپ به خاورمیانه و اروپا سفر کرد تا روابط با متحدانمان را در هر دو منطقه برای تعهدات و همکاری‌های بزرگتر و بیشتر استحکام بخشد.

در عربستان سعودی، رئیس جمهوری ترامپ برای مقابله با ایران، ائتلاف کشورها را به حرکت درآورد و در افتتاحیه مرکز جهانی مبارزه با ایدئولوژی افراطی شرکت کرد. این مرکز برای تقویت کشورهای عمدتا مسلمان در مقابله با رادیکالیسم ایجاد شد.

سفارت جدید آمریکا در اسرائیل هم به قدس منتقل شد و آمریکا جولان اشغالی سوریه را هم تحت حاکمیت رژیم اشغالگر به رسمیت شناخت. دولت ترامپ از یونسکو و شورای عالی حقوق بشر هم خارج شد تا نشان دهد در کنار تعصبات ضد اسرائیلی آن سازمان، نخواهد ایستاد.

ترامپ به وزارت خارجه دستور داد که کمک‌هایی را از طریق سازمان امداد آمریکا به مسیحیان و دیگر اقلیت‌های مواجه با نسل‌کشی در خاورمیانه ارسال سازند.»

آمریکای مرکزی و جنوبی

سیاست آمریکا در طول سال‌های گذشته علیه کشورهای نیمکره غربی، باعث شده است مردم این کشور در مشکلات جدی اقتصادی به سر برند.

سیاست تحریم و بایکوت، ابزار دیرینه آمریکا علیه کوبا به شمار می‌آید و همچنین به تازگی تیغ تیز تروریسم اقتصادی بر مردم ونزوئلا ضربت وارد ساخته است.

ترامپ که در ۲ سال گذشته سیاست تغییر رژیم را در ونزوئلا پیش گرفته است، هنوز ره به جایی جز دزدی دریایی نبرده است و در تلاش است تا با اعمال شدیدترین تحریم‌ها، مردم این کشور را به زانو درآورد تا آن کسی را که با حمایت او رئیس جمهوری خودخوانده شده است، به کرسی قدرت بنشاند.

مشابه این حرکت هم در بولیوی صورت گرفت و اوو مورالس رئیس جمهوری سابق، مجبور به ترک از کشور شد. با این وجود، ستاد انتخاباتی بایدن سیاست وی درباره این بخش از جهان را اینگونه برشمرده است: «بایدن یک تجدید نظر اساسی از بودجه گذاری در آمریکای مرکزی خواهد داشت تا مشخص کند چگونه می‌توانیم یک ابتکار عمل موفق از دولت اوباما- بایدن را برای تامین تعهدات مداوم رهبران السالوادور، گواتمالا و هندوراس در مقابله با فساد، خشونت و فقر بومی که موجب حرکت مهاجران می‌شود، به دست آوریم.»

از سوی دیگر در تشریح سیاست ترامپ در این منطقه از همان ادبیات همیشگی دولت فعلی آمریکا استفاده شده است: «رئیس جمهوری ترامپ تحریم‌هایی را علیه مادور دیکتاتور ونزوئلا وضع کرده است و رژیم آن، اشخاص حقیقی و حقوقی حامی دیکتاتوری مادورو را هدف می‌گیرد.

تحریم‌های مالی جدید، معامله با شرکت نفت فساد آن و بدهی جدید مردم ونزوئلا را منع می‌کند. رژیم بیش از این قادر نخواهد بود تا برای تامین بدهی‌های خود از بانک‌های آمریکایی استفاده کند. رئیس جمهوری بر تعهد خود برای بازگرداندن توافق بد دولت اوباما با کوبا که به نفع رژیم کوبا بود، استوار است تا آن را به نفع مردم این کشور بازگرداند»./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.