تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۰۷

حلقه محاصره کرونا در ایلام تنگ‌تر شد

حلقه محاصره کرونا در ایلام تنگ‌تر شد
ایلام- سفرهای آخرین روزهای تابستان و عروسی‌های پیش از رسیدن محرم، حالا نتایج خود را نشان داده است و روند ابتلا به کرونا به گفته مسوولان بهداشتی استان ایلام، افزایش خیره کننده‌ای دارد.

وضعیت هشدار یا قرمز برای برخی‌ها تفاوتی ندارد خود را رویین‌تن و مصون از ابتلا به کرونا می‌دانند و به هیچ شکلی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، همین سهل‌انگاری‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک در اماکن عمومی و فضاهای سربسته موجب شد بدترین روز کرونایی این استان از زمان شیوع تا کنون رقم بخورد و رسیدن تعداد بستری‌های کرونا به ۱۸۰ نفر، ظرفیت بیمارستان کرونای ایلام را در آستانه تکمیل شدن قرار دهد.

شرایط کرونا آنقدر بد است که از مجموع ۱۱ شهرستان استان ایلام هشت شهرستان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونا قرار گرفتند و به دستور استاندار ایلام مدارس، دانشگاه‌ها، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها در این شهرستان‌ها به مدت یک هفته تعطیل شد.

با این شرایطT محدودیت‌های کرونایی جدید در راه است و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، تعدادی از محدودیت‌ها که از قبل به کمیته امنیتی انتظامی وزارت کشور پیشنهاد شده و مورد موافقت قرار گرفته است از امروز شنبه ۱۲ مهرماه اعمال می‌شود.

همچنین با توجه به وضعیت قرمز استان بویژه اوضاع نامناسب شهر ایلام، ۱۴ محدودیت جدید دیگر نیز پیشنهاد شده و برای تایید به وزارت کشور ارسال شده است.

اکنون بیشترین قشر ناقلان کرونا نوجوانان هستند که شاید خود در صورت ابتلا خطری متوجه‌شان نباشد اما افراد دارای بیماری زمینه‌ای را مبتلا، بستری‌ها را افزایش و به تناسب آن فوتی‌ها را نیز افزایش می‌دهند.

ابتلای خانوادگی دیگر وجهه جدید کروناست و اکنون خانواده‌های بسیاری هستند که همه یا چند نفر آن‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند که نشان می‌دهد شرایط قرنطینه بیماران به درستی رعایت نمی‌شود.

حالا با این اوضاع روزهای سختی در انتظار ایلام است و مسوولان بهداشتی هشدار می‌دهند با این شکل رعایت پروتکل‌ها و همچنین همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در ادامه فصل پاییز و همچنین زمستان روزهای بدتری نیز پیش‌رو خواهد بود.

ابتلا به کرونا در بین کارمندان نیز افزایش چشمگیری داشته است و به گفته مسوولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، تاکنون سه هزار و هفت نفر از شاغلان ایلامی مبتلا شده‌اند که از این تعداد یک هزار و ۸۳۷ نفر مربوط به بانک‌ها و ادارات مختلف و مابقی نیز مربوط به پرسنل بهداشت و درمان است.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی ایلام، یک سوم مبتلایان کرونا در استان ایلام شاغلان هستند که نشان می‌دهد بر خلاف پرسنل بهداشت و درمان که با بیماران کرونایی سرو کار دارند، بخش زیادی از علت ابتلای کارکنان بانک‌ها و ادارات ناشی از بی‌احتیاطی و عدم رعایت نکات بهداشتی است.

مسوولان خواستار آن هستند که ادارات به عنوان کانون تجمعات حتما اصل دورکاری، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و مادران باردار را مورد توجه قرار دهند و پروتکل‌ها را با حساسیت بیشتری رعایت کنند.

ثبت بدترین روز کرونایی ایلام

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با افزایش بی‌سابقه بستری‌ها، بدترین روز کرونایی از زمان شیوع تا کنون در این استان رقم خورد.

دکتر جمیل صادقی‌فر افزود: روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه، آمار بستری‌های کرونا در استان به تعداد بی‌سابقه ۱۸۰ مورد افزایش یافت.

وی تاکید کرد: برای کنترل این وضعیت در مکان‌هایی که امکان تجمع وجود دارد اعم از ادارات، پاساژها، اماکن ورزشی و سایر اماکن باید حداقل دو هفته محدودیت اعمال تا وضعیت قابل کنترل شود.

هشت شهرستان ایلام در وضعیت قرمز و نارنجی کرونا

وی همچنین در خصوص وضعیت شهرستان‌های استان گفت: اکنون هلیلان، بدره، آبدانان، ایلام، ایوان و دره شهر در وضعیت قرمز، چرداول و دهلران نارنجی و نیزرملکشاهی، سیروان و مهران در وضعیت زرد قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی از عموم مردم خواست: با اقداماتی نظیر زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در قطع زنجیره کرونا مشارکت کنند.

روزهای بد کرونایی با این شکل رعایت پروتکل‌ها در انتظار ایلام است

دکتر صادقی‌فر افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های گذشته چنانچه روال رعایت پروتکل‌ها به همین شکل ادامه یابد و بهتر نشود در ماه آینده روزهای بسیار بدتر کرونایی را تجربه خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: موج جدیدی از کرونا در کشور آغاز شده است و با اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایلام از ۲ ماه پیش نگرانی خود را از شروع فصل پاییز اعلام کرده بود، هشدارها برای مردم بی‌اهمیت شده است.

بیمارستان‌ها در حال تکمیل ظرفیت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: وضعیت مبتلایان و بستری‌ها در ایلام بسیار خطرناک و نگران کننده بوده و در حال نزدیک شدن به وضعیتی هستیم‌که ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل و جایی برای بستری کردن بیماران نداشته باشیم.

دکتر صادقی‌فر با بیان اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در استان روز به روز در حال افزایش است، افزود: طی ۲ هفته گذشته آمار بستری‌های ناشی از کرونا در استان تا ۶۰ نفر کاهش یافت اما اکنون این آمار به ۱۴۵ نفر رسیده است.

فراز و نشیب در رعایت پروتکل‌ها

صادقی‌فر یادآور شد: در نگاهمان نسبت به رعایت پروتکل‌ها فراز و نشیب داشتیم و هر جا مردم بهتر پروتکل‌ها را رعایت کردند بیماری تحت کنترل درآمده و هر جا نیز با بی‌تفاوتی و ساده انگاری برخورد کردیم وضعیت بدتر شده است.

وی با بیان اینکه ستادهای استانی مبارزه با کرونا در همه استان‌ها مانند هم هستند، اظهار داشت: بدلیل اینکه بیماری واگیردار بوده، براحتی منتشر می‌شود و قدرت سرایت آن نیز افزایش یافته است، کنترل آن نیازمند یک همت جمعی و رعایت تک‌تک افراد جامعه است و تا زمانی که روی این موضوع با هر مصوبه و هر تعداد جلسه هدفگذاری نکنیم، موفق نخواهیم شد.

نوجوانان، بزرگ‌ترین گروه ناقلان کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هم‌اکنون گروه نوجوانان بزرگترین گروه ناقلان کرونا هستند و ضروری است چند هدف را دنبال کنیم و رسانه‌ها به این موضوعات بپردازند.

صادقی‌فر با بیان اینکه در چند روز اخیر عمده فوتی‌ها دارای ناراحتی‌های قلبی بوده‌اند، یادآور شد: افرادی با سنین بالا و ناراحتی قلبی، فشار خون، دیابت، ناراحتی‌های مزمن ریوی و سرطان کمتر از خانه خارج شوند و در صورت ضرورت ماسک بزنند و از ورود به تجمعات خودداری کنند.

روند نگران‌کننده بستری و فوتی‌های کرونا در روزهای آغازین پاییز

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با بیان اینکه کرونا در این استان روند افزایش کم‌سابقه‌ای به لحاظ ابتلا، بستری و فوتی دارد، گفت: روند بستری و فوت ناشی از کرونا در استان در روزهای آغازین فصل پاییز به صورت نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: با افزایش این روند به طور قطع شاهد روزهای بسیار سخت و نفس‌گیر برای استان به لحاظ میزان ابتلا، بستری و فوتی خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: نباید اجازه دهیم روزهای سخت کرونایی استان در آینده‌ای نزدیک رقم بخورد و اگر برای جان خودمان، عزیزان و اطرافیانمان ارزش قائل هستیم، همه بیشتر از گذشته اصول پیشگیرانه، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

دکتر کریمیان یادآور شد: تنها راهی که می‌توان از طریق آن بر بیماری غلبه و از ابتلای به آن جلوگیری کرد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصول پیشگیرانه است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.