تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷

تک روی ترامپ در مشارکت جهانی برای مقابله با کرونا

تک روی ترامپ در مشارکت جهانی برای مقابله با کرونا
تهران- برخی از تحلیلگران رسانه‌های عربی معتقدند، همکاری بین‌المللی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، راهی برای شکست این ویروس است . این تحلیلگران، نگرش‌های تنگ‌ نظرانه دولت آمریکا در این زمینه را بیانگر شکست آمریکا در آزمون همکاری بین‌ المللی علیه کرونا عنوان کردند.

ویروس کرونا که در ماه‌های نوامبر و دسامبر (آذر- دی) در استان «ووهان» چین شیوع یافت در کمتر از سه ماه تقریبا سراسر جهان را فتح کرد. با توجه به کشتار و چالشی که این جهان‌گشای میکروسکوپی به راه انداخته است؛ همکاری و همگرایی‌های تمامی بازیگران بین‌الملل برای مهار بحران از اهمیت بالایی برخودار است. در این زمینه «تدروس آدهانوم» رئیس سازمان بهداشت جهانی می گوید:«هیچ کشوری نباید تصور کند از آن مصون است. این تصور نه‌ فقط اشتباه است، بلکه جبران‌ناپذیر خواهد بود. این ویروس به مرزهای بین‌المللی احترام نمی‌گذارد».

لزوم همکاری بین‌المللی برای مقابله با کرونا

سراسر جهان اکنون با دشمن مشترکی به نام ویروس کرونا روبرو است. این ویروس مرز جغرافیایی و مذهبی و ملی نمی‌شناسد و بدون استثنا همه را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی لازم است که همه کشورها، ملت‌ها، پزشکان و … برای غلبه بر این ویروس متحد شوند.

به نوشته تارنمای اندیشکده آمریکایی «بروکینگز»، شیوع فزاینده ویروس کرونا و افزایش رو به رشد شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس، جهان را با خطر روبرو کرده است. برای مقابله با این ویروس نیاز به همگرایی انسانی و به کار بستن علوم مدرن و عقلانیت و تصمیم سیاسی سرنوشت‌ساز از سوی همه کشورها است. همگرایی میان انسان‌ها تنها راه مقابله با پیامدهای بهداشتی، روانی، اقتصاد و اجتماعی این ویروس است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماندن در منزل و بسته شدن مدارس، دانشگاه‌ها و مغازه‌ها و لغو تجمعات از اقداماتی است که می‌تواند در قطع زنجیره انتشار این ویروس نقش‌ آفرین باشد.همگرایی میان انسان‌ها تنها راه مقابله با پیامدهای بهداشتی، روانی، اقتصادی و اجتماعی این ویروس است.

روزنامه «الوطن» عمان در گزارشی با عنوان «کرونا و ضرورت همکاری سازنده بین‌المللی» نوشت: با ادامه افزایش مبتلایان به ویروس کوید ۱۹ و شمار قربانیان این ویروس در سراسر جهان، همکاری سازنده برای مقابله با این ویروس ضروری است و تحت هیچ شرایطی گریزی از این همکاری نیست. این ویروس جدید نیاز به پژوهش و مطالعات عملی دارد تا واکسن و راه‌های درمان آن پیدا شود. این موضوع در شرایطی تحقق خواهد یافت که همه کشورها در عرصه بین‌الملل با هم همکاری کنند و مطالعات و تحقیقات خود را در سایه سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل تکمیل کنند. در پیش گرفتن سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و ادامه غرور و همکاری نکردن با دیگر کشورها برای مقابله با این ویروس و درک نکردن اهمیت نابودی و رهایی از این ویروس به انسانیت، علم و اقتصاد جهانی کمک نخواهد کرد، بلکه این موضوع و ادامه سیاست‌های ناشی از غرور تنها زورگویی و قلدرمابی را در عرصه بین‌المللی تقویت خواهد کرد. مصیبت‌های اقتصادی، اجتماعی و خطرهای فراگیر این ویروس برای سلامت انسان‌ها نیاز به رویکرد جدیدی دارد. باید این موضوع را درک کرد که جهان کنونی به دهکده‌ای تبدیل شده است و همه از یکدیگر تاثیر خواهند پذیرفت. منافع و روابط سیاسی و اقتصادی و تجاری کشورها به هم گروه خورده است. از این رو، همه کشورها و قدرت‌های بین‌المللی باید در محاسبات خود بازنگری کنند و صلح و آرامش جهانی را در نظر داشته باشند و با هدف رسیدن به یک راه ایده‌ال برای شکست ویروس کرونا تلاش کنند.

به نوشته روزنامه «العین» امارات، همکاری و اقدام مشترک و کارآمد کشورها در همه سطوح بهداشتی، اقتصادی، علمی و … در کنترل شیوع ویروس کرونا ضمانت خوبی است. عقل و منطق حکم می‌کند کشورها برای مقابله با این دشمن مشترک، اختلاف‌ها را کنار گذارند. همکاری برای وضع راهبردهایی با هدف ایجاد توازن اقتصادی و بهداشتی و اولویت دادن به بهداشت و سلامتی انسان نیز در این زمینه تاثیرگذار است. کشورهای ثروتمند باید به کمک کشورهای فقیر که از نظام بهداشتی ضعیف رنج می‌برند، بشتابند و توان این کشورها را برای مقابله با کرونا تقویت سازند. خطر افتادن هر یک از کشورها در چنگال کرونا سراسر جهان را تهدید خواهد کرد و خسارت‌های انسانی به بار خواهد آورد. همکاری علمی بین‌المللی بین دانشمندان، کارشناشان، پژوهشگران، اندیشکده‌های علمی و شرکت‌های داروسازی با هدف تولید داروی کرونا و تبادل علمی و تکنولوژی و رقابت خلاق و مثبت در شرایط کنونی موضوع مهمی است و در دستیابی زودتر به واکسن این ویروس مهلک نقش‌آفرین خواهد بود.

شکست آمریکا در آزمون کرونا و رهبری جهان

در این میان برخی کشورها بودند که به این بحران به عنوان یک مشکل داخلی نگاه کردند و با اتهام دیگران گفتمان پوپولیستی خود را پیش بردند و منافع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دیگر کشورها و مردم آنها را در نظر نگرفتند.

روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی با عنوان «بحران کرونا؛ ترامپ همکاری بین‌المللی را تضعیف می‌کند» نوشت: با وجود مخاطرات جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تهدیدهای ناشی از این ویروس برای بهداشت و اقتصاد جهانی، «ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هنوز هم در روابط خارجی مسیر تنش را در پیش گرفته است. در حالی که سازمان‌های جهانی تنها مراکز برای کمک به کشورهای فقیر در شرایط بحرانی هستند ترامپ در چنین شرایطی جام خشم خود را بر روی سازمان بهداشت جهانی خالی کرد و این سازمان را به حمایت از چین در شرایط کرونا متهم کرد. او در شرایطی که کرونا جهان را در نوردیده تهدید کرده است که کمک مالی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را تعلیق خواهد کرد. این نخستین بار نیست که ترامپ همکاری‌های بین‌المللی را به تمسخر گرفته است. او پیش از این هم از توافق آب‌وهوایی پاریس و توافق هسته‌ای ایران خارج شده است و کمک به آژانس پناهندگان فلسطینی را متوقف کرده است. او با این اقدامات خود میخ دیگری را در تابوت نظام جهانی وارد می‌کند که پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شده است و سازمان ملل متحد ستون فقرات آن را تشکیل می‌دهد. او با این تهدیدها می‌خواهد آثار شکست دولت خود در مبارزه با کرونا را از بین ببرد.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «محمود البازی» تحلیلگر مسائل سیاسی با عنوان «جنگ غیر اخلاقی آمریکا علیه ایران» نوشت: در شرایطی که مردم ایران در نتیجه ویروس کرونا با درد و رنج‌هایی روبرو هستند دولت آمریکا با برداشتن تحریم‌های ظالمانه ضد ایرانی مخالفت می‌کند. مقامات دولت آمریکا هنوز هم به سیاست «فشار حداکثری» خود علیه ایران در این شرایط سخت ادامه می‌دهند و ادعای پوچ و باطل می‌کنند که این تحریم‌ها شامل دارو و تجهیزات انسانی نمی‌شود. زمان آن رسیده است که به دولت آمریکا که در حال ادامه دادن جنگ غیراخلاقی علیه ایران است و در این مسیر همه معیارهای اخلاقی را نادیده می‌گیرد گفته شود آنچه اکنون جهان در نتیجه شیوع کرونا با آن روبرو است خطری است که همه بشریت را تهدید می‌کند و تنها با همکاری و هماهنگی می‌توان بر این ویروس پیروز شد. ادعای ترامپ مبنی بر آمادگی برای رفع تحریم‌ها فریبی بیش نیست. در شرایطی که کرونا جهان را فراگرفته است باید به تحریم همه کشورها و از جمله ایران پایان داده شد و دولت آمریکا باید از این جنگ کثیف چشم پوشی کند و به صدای وجدان انسانی و اخلاقی گوش فرا دهد.ترامپ بارها همکاری‌های بین‌المللی را به تمسخر گرفته است. او از توافق آب‌وهوایی پاریس و توافق هسته‌ای ایران خارج شده است و کمک به آژانس پناهندگان فلسطینی را هم متوقف کرده است.

اندیشکده «المصری» نوشت پدیده دزدی مواد پزشکی در میان کشورهای همپیمانان در شرایط کرونا هم موضوعی بود که در تاریخ جدید روابط بین‌الملل سابقه‌ای نداشت. آمریکا با مصادره میلیون‌ها ماسک که از طریق کشتی‌ها به کشورهای اروپایی روانه بود آلمان و فرانسه را عصبانی کرد. وزیر امور خارجه آلمان این موضوع را به عنوان یک دزدی دریایی به شمار آورد و آن را مخالف عرف بین‌الملل دانست.

همچنین ماسک‌هایی که با یک هواپیما از چین به فرانسه راهی شده بود توسط آمریکا به طور نقدی خریداری شد و هواپیما به جای فرود آمدن در فرانسه در آمریکا فرود آمد. این اقدامات نشان داد که دزدی مواد پزشکی در هنگام شیوع کرونا در واقع جنگی پنهان میان کشورهایی است که با هدف باقی ماندن خود همه قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نادیده گرفتند. این اقدامات در مسیر همکاری بین‌المللی سنگ‌اندازی کرد و در تضاد با همکاری و همدردی در عرصه بین‌المللی است.

روزنامه «القبس» کویت در گزارشی از قول «کوری شاک» تحلیلگر اندیشکده راهبردی «واشنگتن» آورد پس از بحران کرونا به دلیل اینکه دولت آمریکا منافع تنگ‌نظرانه خود را بر دیگر مسائل ترجیح داد دیگر به آمریکا به عنوان رهبر عرصه بین‌المللی نگاه نخواهد شد. ویروس کرونا نشان داد که آمریکا در آزمون رهبری جهان شکست خورده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.