تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

فرصتها و تهدیدهای خرید آنلاین در دوران شیوع کرونا

فرصتها و تهدیدهای خرید آنلاین در دوران شیوع کرونا
شهرکرد- خرید آنلاین و توسعه فروشگاههای اینترنتی با گسترش زیرساخت‌های کسب و کار فضای مجازی، یک گام در جهت افزایش رفاه عمومی و دسترسی به خرید آسان و راحت است که با شیوع ویروس کرونا این نوع خرید از سوی برخی از مردم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

خرید اینترنتی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، تنوع محصول و نداشتن محدودیت در انتخاب کالا یک فرصت برای خریداران و کاربران اینترنتی است.

کسب و کار اینترنتی تغییر جدید در سبک خرید مردم

یک کارشناس تجارت الکترونیک با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم در ایام شیوع کرونا و توسعه فرهنگ استفاده از اینترنت، گفت: سبک خرید مردم نیز تغییر پیدا کرده است و دیگر خرید به شیوه سنتی مانند سال‌های گذشته از سوی برخی از خانواده‌ها دنبال نمی‌شود.

فاطمه فرجزاده افزود: امروزه برخی از مردم ترجیح می‌دهند که به صورت اینترنتی و آنلاین خریدهای خود را به دلیل راحتی و آسان بودن، انجام دهند، به گونه‌ای که در این دوران شیوع کرونا که برخی از مردم در خانه هستند، عادت کردند در فروشگاه‌های اینترنتی چرخ بزنند و با مقایسه قیمت‌ها و اجناس فروشگاه‌های اینترنتی مختلف، جنس مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنند.

به گفته وی، خرید اینترنتی زمینه انتخاب و جست و جوی جنس مورد نظر را در فروشگاه‌های مختلف راحت‌تر کرده است تا فرد خریدار کالای مطابق میل، نظر و پول خود خریداری کنند.

فرجزاده اظهار داشت: اکنون خرید اینترنتی همه روزه امکان‌پذیر است در صورتی که خرید سنتی در روزهای تعطیل و همه روزه امکان‌پذیر نبود.

وی به بالا بودن تنوع محصول در فروشگاه‌های اینترنتی به عنوان دیگر مزایای خرید اینترنتی اشاره کرد و گفت: خریدار برای یک خرید در بازار سنتی علاه برهزینه برای رفت و آمد از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر، وقت زیادی را صرف کند، در حالی که در خرید اینترنتی، بدون صرف هزینه و در کمترین زمان می‌تواند در فروشگاه‌های آنلاین، جنس مورد نظر را پیدا و انتخاب کند.

وی به کاهش چانه‌زنی خرید در هنگام خرید اینترنتی با فروشنده اشاره کرد و افزود: در خرید اینترنتی از سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلف که دارای تخفیف‌های فصلی و یا جشنواره‌ای هستند، می‌توان خرید کرد و نیاز به چانه زنی قیمت وجود ندارد.

فرجزاده، باب میل نبودن و یا متفاوت بودن جنس خریداری شده با کالای تحویلی، به عنوان عیب خرید آنلاین دانست و گفت: در بازار سنتی برای خرید لباس و یا کفش، کالا از سوی خریدار امتحان می‌شود و چنانچه باب میل خریدار باشد خرید می‌شود، اما در خرید اینترنتی، این امکان برای خریدار وجود ندارد.

وی به برخی مشکلات دیگر در خرید اینترنتی از جمله قطع شدن سیستم در هنگام پردازش و یا ثبت سفارش کالا اشاره کرد و گفت: این نقض در برخی زمانها باعث می‌شود فرد بدون اینکه خریدی ثبت داشته باشد، پول از حسابش کم ‌شود و باید صبر کند تا پول او بازگشت داده شود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، افزایش تعداد خرید محصولات در هنگام انتخاب کالا، به عنوان یکی دیگر از معایب خرید آنلاین عنوان کرد و گفت: به دلیل پرداخت هزینه پستی، خریدار تعداد محصول بیشتری را خرید می‌کند که این امر هزینه و بار مالی زیادتری را در بر خواهد داشت.

افزایش ۲۰ درصدی کلاهبرداری‌های اینترنتی به دلیل افزایش خرید آنلاین

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش خریدهای آنلاین به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: تعداد پرونده‌های کلاهبرداری اینترنتی در استان در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ مرتضی عسگری افزود: در ایام شیوع کرونا مردم به خرید اینترنتی تشویق می‌شوند، اما برخی مشکلات برای این خریداران اینترنتی وجود دارد که موجب نارضایتی مردم شده است.

به گفته وی، نبود فروشگاه‌های محلی برای راحت‌تر شدن خرید به خصوص خریدهای سوپر مارکتی یک مشکل است و در سطح کشور تنها چند فروشگاه کلان و بزرگ فعال است، که از سوی دستگاههای متولی برای توسعه فروشگاه‌های محلی در استان با چند فعال فضای مجازی رایزنی شده است که این فروشگاه‌ها راه‌اندازی و فعال شوند.

وی اظهار داشت: با فعال شدن این فروشگاه‌های محلی و با نصب یک اپلیکیشن ،تمام خرید مردم آسانتر خواهد شد تا افراد حتی خریدهای خُرد خود را نیز انجام دهند و پیک موتوری خرید را برای آنها به درب منزل ببرد.

عسگری، به افزایش کلاهبرداری اینترنتی در استان اشاره کرد و گفت: برای خرید باید افراد فروشگاه و سایت‌های معتبر را انتخاب کنند و به دنبال فروشگاه باشند نه اینکه برای خرید به دنبال جنس باشند.

وی افزود:کاربران و خریداران هنگام خرید یک کالا به جست و جو قیمت‌ها در انواع سایتها اقدام می‌کنند و این مساله باعث شده که در برخی مواقع در سایت‌های نامعتبر و یا از افراد کلاهبردار خرید کالا داشته باشند.

وی اظهار داشت: افرادی که از یک فروشگاه معتبر جنس را خریداری کنند در صورتی که کالا دارای مشکل باشد، فروشگاه اینترنتی متعهد است رضایت مشتری را جلب کند، اما خرید از گروه‌ها و سایت‌های نامعتبر باعث میشود دسترسی برای جبران خسارت و پیگیری موضوع را سخت خواهد کرد.

رییس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری به مردم توصیه کرد، قبل از رویت و تحویل گرفتن کالای خریداری شده، پول را واریز نکنند و برای پرداخت هزینه نیز از درگاه‌های مطمئن استفاده کنند.

وی گفت: درگاه پرداخت اینترنتی باید shaparak.ir باشد و بعد از ir. مطلب و یا عنوان خاص درج نشده باشد.

فروشگاه‌های اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند

 مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به شیوع ویروس کرونا و افزایش خرید کالا از فروشگاه‌های آنلاین و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی گفت: خریداران مراقب باشند که فروشگاه‌های اینترنتی، باید نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند.

محمدرضا عمرون افزود: خریدار باید برای اطمینان از خرید مجازی، به داشتن پروانه کسب فروشگاه از اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی و نماد اعتماد الکترونیک در این فروشگاه اطمینان داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ تخلفی در خصوص خرید آنلاین و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در تعزیرات حکومتی استان ثبت نشده است، گفت: مصرف‌کننده باید اعتماد داشته باشد که فروشگاه اینترنتی پروانه کسب معتبر دارد و این امر را با استعلام گرفتن در خصوص صلاحیت فروشگاه قبل از اقدام به خرید با وارد شدن به سایت اتحادیه به نشانی www.ecunion قابل بررسی است.

به گفته وی، مصرف‌کننده با وارد شدن به سایت فروشگاه آنلاین، در انتهای صفحه بخش استعلام مجوز، کلیک کند تا دامنه سایت مورد نظر نمایش داده شود، که این اطلاعات به معنای عضویت فروشگاه در اتحادیه است و فعالیت این کسب و کار قانونمند است.

وی اظهار داشت:مصرفکنندگان باید فاکتور یا صورت‌حساب جزییات خرید را ذخیره کنند تا در صورت بروز مشکل بعد از خرید و تحویل کالا، بتوانند با ارائه فاکتور و جزییات خرید خود نسبت به پیگیری خرید اقدام کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بازه زمانی ارسال و تحویل کالا در فروشگاه‌های مختلف از ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت خواهد بود، گفت: چنانچه کالا معیوب باشد، تا هفت روز کاری پس از دریافت کالا در صورتی که مورد استفاده‌ قرار نگرفته باشد، قابل بازگشت به فروشنده است.

وی افزود: فروشگاه اینترنتی باید دارای شماره تماس ثابت، آدرس پستی و نشان پست الکترونیک و اصالت قیمت داشته باشد و برای بررسی اصالت قیمت باید مشخصات محصول و قیمت را در وب سایت‌های معتبر اعلام شود.

وی گفت:در صورت بروز مشکل در خرید و مغایرت کالا از حیث کمی و کیفی و یا نداشتن همکاری فروشگاه نسبت به تعویض و یا بازگشت کالا، خریدار می تواند شکایت خود را به اتحادیه صنف مربوطه، سازمان تعزیرات حکومتی با شماره تماس ۱۳۵ و یا ورود به سامانه ۱۳۵ir و یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۳۵ و یا اتحادیه کسب و کار مجازی به نشانی info@ecunion.ir اعلام و پیگیری این مساله باشد.

۷۰ فروشگاه اینترنتی فعال در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد

 مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۷۰ فروشگاه اینترنتی فعال در استان وجود دارد، گفت: ۳۸ فروشگاه از این تعداد در سالجاری با اداره پست استان قرارداد همکاری منعقد کردند.

عبدالله درگاهی افزود: پنج فروشگاه از این تعداد فروشگاه‌هایی هستند که تمام اجناس مورد نیاز خریدار را دارند، اما مابقی به صورت تک محصولی و یا چند محصولی هستند.

وی اظهار داشت:تعداد بسته‌های خرید اینترنتی از طریق پست در نیمه نخست امسال وارده ۵۰ هزار و ۵۸۸ بسته بود، که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۳۷ هزار و ۸۲۳ بسته بود و افزایش ۳۳ درصدی داشت.

درگاهی افزود: تعداد بسته‌های صادر شده خرید اینترنتی از استان ۱۲ هزار و ۷۱۹ بسته بود، که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد چهار هزار و ۵۵۰ بسته بود و افزایش ۱۷۹ درصدی داشت.

وی به فعال شدن پنل فروش برای هر فروشنده و یا تولیدکننده متقاضی فروش اینترنتی در پست استان اشاره کرد و گفت: این پنل به عنوان یک باجه پستی است.

درگاهی، تعداد واحدهای پستی فعال در سطح استان را بیش از ۲۹۳ واحد پستی عنوان کرد و گفت: از این تعداد حدود ۱۳۳ واحد شهری و مابقی روستایی است.

۱۰ فروشگاه اینترنتی فعال در چهارمحال و بختیاری مجوز فعالیت دارند

کارشناس مسوول صنوف تولیدی و فضای مجازی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به افزایش خرید اینترنتی و فعالیت فروشگاههای اینترنتی گفت: تنها ۱۰ فروشگاه اینترنتی استان دارای مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی هستند.

علی بهداروند افزود: صدور مجوز برای فعالیت این فروشگاهها به صورت کشوری است و در استان و شهرستان مجوز فعالیت برای این فروشگاهها صادر نمی‌شود.

وی، به فعالیت ۲۴ شرکت بازاریابی در سطح کشور نیز اشاره کرد و گفت: از این تعداد نیز سه شرکت در استان شعبه فعالیت دارند.

بهداروند به بررسی دوره‌ای از سایت فروشگاه‌ها و همچنین دفتر فروش آنها از سوی کارشناسان صنعت، معدن و تجارت و پلیس فتا اشاره کرد و گفت: در صورت داشتن تخلف، تذکر داده می‌شود و اگر تخلف تکرار شود برخورد قانونی انجامی می‌شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و افزایش خرید اینترنتی افزود: فروشگاههای بزرگ و عمده فروشی‌های استان نیز در اپلیکیشن ” همه کارا ” در استان ثبت شدند تا افراد بتوانند با ورود به این اپلیکیشن اجناس مورد نیاز را خریداری کنند.

کارشناس مسوول صنوف تولیدی و فضای مجازی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: استقبال مردم از خرید اینترنتی در این ایام گسترش پیدا کرده است و این امر زمینه‌ای شده که تمام فروشگاهها و عمده و خرده فروشی‌های استان به این اپلیکیشن متصل شوند و نظارت بر فعالیت این فروشگاه‌ها نیز افزایش یابد.

به گزارش ایرنا،ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.