تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸

پیام امروز رئیس‌جمهوری چه بود؟

پیام امروز رئیس‌جمهوری چه بود؟
تهران- در آستانه تحولی مهم در سیاستگذاری‌های کرونایی، بروز نشانه‌های بهبود اوضاع اقتصادی و تغییر شرایط بین‌المللی در خلاف جهت «دولت یاغی» آمریکا، رئیس جمهوری امروز توصیه‌های مهمی داشت برای مردم، دستگاه‌های اجرایی و دیگر قوا؛ پاسخ هوشمندانه‌ای داد به مخالفان تندروی داخلی و پبام مهمی به جهان مخابره کرد مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت ایران اسلامی.

«مرحله جدیدی از مسئولیت پذیری اجتماعی‌» محور مرکزی سخنان امروز (چهارشنبه ۲۸ آبان) رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت بود؛ در این بین، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی درباره تحولات چند روز اخیر در کشور و جهان، نکات مهمی را برشمرد.

۱. پیام امید، همکاری و دست دوستی
رئیس‌جمهوری به درستی قهرمان اصلی کشور را ملت ایران خواند و با برشمردن نشانه‌های روشن اقتصادی و تعبیر «انتظارات مثبت» در جامعه، بار دیگر تاکید کرد تحریم‌ها رفع خواهند شد.
او مانند همه ۷ سال گذشته، وظیفه امیدبخشی و تقویت روحیه و نشاط مردم را در سخت‌ترین شرایط فراموش نکرد و از همین زاویه با برشمردن تسهیلات و بسته‌های معیشتی جدید، افق آینده کشور را از منظر سیاسی و اقتصادی روشن ترسیم کرد و مردم را به ادامه پایداری در مقابل جنگ و تروریسم اقتصادی و مایوس‌سازی‌ها دعوت کرد.
این همان روشی است که رهبر معظم انقلاب در دشواری‌های بزرگ هرگز از آن غافل نشد و اینک رئیس جمهوری نیز آن را دنبال می‌کند. همانند این سیاست، روحانی بار دیگر دست دوستی به سمت همه قوا و همه ارکان کشور نشان داد و به دستگاه‌های دولتی توصیه کرد ضمن تشریح واقعیت‌ها و ابهام‌زدایی، از هرگونه حاشیه پرهیز کنند؛ رفتاری که از یک رئیس‌جمهوری مسئول انتظار می‌رود.

«مهم این است که امروز مردم واقعیت‌ها را به خوبی بدانند. از روز اول گفتیم دست دوستی به سمت همه قوا و همه ارکان کشور دراز می‌کنیم و این دست ما همچنان برای دوستی به جلو است. باز همین را می‌گوییم و باز هم دنبال این هستیم دست دوستی به همه بدهیم.»

۲. پرهیز از حاشیه، تسویه حساب و «خیانت ملی»
رئیس جمهوری نشان داده هرچقدر انتقادها نامنصفانه‌تر و هجمه‌ها ناجوانمردانه‌تر ‌شده، صبر بیشتری آشکار می‌شود؛ در هفته‌های اخیر سیلی از تهمت‌ها و تحریف‌ها از سوی یک جریان اقلیت و تندور روانه دولت و رئیس آن شده بود که برخی ناظران انتظار واکنش و رفتار تقابلی روحانی بودند. اما او نه تنها در وادی تخاصم و تقابل نیفتاد بلکه با هوشمندی، نقدها را پاسخ گفت و بار دیگر شرایط حساس کشور را یادآور شد.

«اکنون زمان تسویه حساب و ایجاد حاشیه نیست؛ در این هفته‌ها فضای مثبتی در جامعه ایجاد شده است. بگذاریم فضای مثبت در جامعه کار خود را انجام دهد و بتوانیم کاری کنیم تا انتظارات مثبتی که نسبت به آینده در ذهن مردم است، بتواند فضای کشور را متعادل و درست کند.»

رئیس‌جمهوری همچنین در سخنان امروز خود، با تائید نقد و تضارب آرا نکته مهمی را خطاب به مخالفان جناحی گوشزد کرد: « به نام نقد دولت، آمریکا را تطهیر نکنیم.»
خطاب این سخن به مخالفانی بود که در رسانه‌ها و حتی از تریبون برخی مسندها، چشم بر«جنایت، تحریم، محاصره و جنگ اقتصادی دشمن» بسته‌اند و دولت آمریکا را «مجانی تبرئه» می‌کنند!

برخی که رقابت‌های تنگ جناحی و سیاسی‌شان سبب شده فشار حداکثری و به تعبیر روحانی محاصره اقتصادی آمریکا را نبینند و با حمله به جبهه خودی، نقش دولت نامتعادل ترامپ را کمرنگ معرفی می‌کنند. این افراد اعضای همان جریان سیاسی رسانه‌ای خاصی هستند که در اوج تحریم و کرونا، به تنها چیزی که می‌اندیشد، پایمالی تلاش‌های دولت و خیز برداشتن به سوی انتخابات ۱۴۰۰ بود.

روحانی، دلسوزانه آنها را به آرامش دعوت کرد و گفت: تا انتخابات ۱۴۰۰ هنوز مانده است، با ایجاد یاس در مردم در جامعه مرتکب «خیانت ملی» نشوید و به اسم نقد قواعد بازی سیاسی را به هم نزنید.
«بسیار مهم است که ما به اسم نقد قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم، به اسم نقد دولت، دنبال تطهیر آمریکا نباشیم، دنبال تبرئه دولت آمریکا نباشیم، این دولت جنایتکار است چرا می‌خواهید تبرئه کنید. عده‌ای مدام دولت آمریکا را تطهیر می‌کنند و مجانی هم این کار را انجام می‌دهند.»

۳. پیام عزت و مصلحت به جهان
بخش مهم دیگر سخنان امروز رئیس‌جمهوری، ناظر به اتفاق‌های جهان و شکست دولت جنایتکار و بی‌آبروی آمریکا در چهار عرصه سیاسی، اخلاقی، حقوقی و بین‌المللی بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی، ابتدا مصادیق یاغی‌گری دولت ترامپ را برشمرد، مقاومت ملت ایران را در برابر قلدری جهانی ستود و با اشاره به ناکامی تاریخی آمریکا، پیام عزت و مصلحت را به جهان مخابره کرد.
اشاره روحانی به بازگشت آمریکا به سمت «قواعد»، در واقع ترسیم قدرت نظامی است که با پایمردی ملت‌اش، فضای تهدید را به سمت فرصت برد و با هوشمندی دولت، بدون آنکه یک قدم از سیاست‌های حکیمانه رهبر معظم عقب‌نشینی کند، کارزار بزرگی از رسوایی و شکست را برای ترامپیسم به نتیجه رساند.

رئیس دولت در پاسخ به منتقدان این را هم گفت که دولت نه امروز، بلکه از همان سال ۹۷ و همزمان با شروع تروریسم اقتصادی آمریکا و قصد دشمن برای ایجاد قحطی و ناامنی داخلی «دنبال فرصت و رفع و دفع تحریم، کاهش فشار بر مردم» بود.
روحانی این پیروزی بزرگ ملت ایران را به رخ دنیا کشید و بار دیگر شکست‌های ترامپ و ایادی‌اش را در سازمان ملل و تحریم تسلیحاتی به همه طرف‌های برجام و غیربرجام یادآور شد و البته از تعامل سازنده با دنیا گفت.

خلاصه سخن رئیس‌جمهوری در این محور این جمله بود: «من مرتب می‌گفتم دولت آینده آمریکا هر که باشد ناچار است تحریم را کنار بگذارد و ناچار است در برابر ملت ایران تسلیم شود.»
همه کسانی که تحولات سه سال سخت گذشته به یاد دارند، معترف‌اند که رهبری و رئیس‌جمهوری بارها شکست آمریکا را در سیاست خصمانه جدیداش نوید می‌دادند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دولت‌های آمریکا می‌آیند و می‌روند اما این ملت ایران است که می‌ماند.

حالا نخستین نشانه‌های پیروزی اراده مردم ایران بر دولت یاغی آمریکا نمایان شده و با پایان زمستان، یکبار دیگر روسیاهی به زغال خواهد ماند./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.