تاریخ انتشار : شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

کارشناس بین‌الملل: 

جامعه بین‌الملل باید به صراحت ترور شهید فخری‌زاده‌ را محکوم کند 

جامعه بین‌الملل باید به صراحت ترور شهید فخری‌زاده‌ را محکوم کند 
تهران - «مهدی ذاکریان» کارشناس سیاست خارجی و امور آمریکا و اسرائیل، از جامعه بین‌الملل به دلیل عدم محکومیت سریع و صریح ترور شهید فخری زاده انتقاد کرد و گفت: لازم است در زمینه دیپلماسی فعال‌تر عمل کرده و جامعه بین‌الملل را به پذیرش این نکته که عمل ترور محکوم است وادار کنیم.

این کارشناس حوزه بین‌الملل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه آسیای غربی ایرنا اظهار داشت: در ترور قبلی (سردار سلیمانی) و به دنبال آن، ترور شهید فخری‌زاده، جامعه جهانی باید صراحتا این اقدام‌ها را محکوم می‌کرد، چرا که در ترور سردار سلیمانی، یک مقام رسمی ایرانی به دعوت مقام رسمی دولت دیگر در خاک این کشور ترور شد، در حالی که مقامات رسمی دارای مصونیت هستند.

وی با بیان اینکه” این اقدام تروریستی، مصداق نقض آشکار حقوق بین‌الملل است”، گفت: در زمینه ترور شهید فخری‌زاده تاکنون هیچ کشوری، فرد یا گروهی مسوولیت آن را بر عهده نگرفته است، اما در وهله نخست لازم بود جامعه جهانی به صورت صریح این ترور را محکوم کند.

ذاکریان این را هم اضافه کرد که در این زمینه، ایران نیازمند فعالیت جدی و موثر برای اقناع جامعه جهانی برای محکومیت یک اقدام تروریستی است.

این کارشناس حوزه بین‌الملل همچنین درباره تلاش برای تخریب مسیر توافق احتمالی ایران و آمریکا در دوره بایدن و همچنین تحریک ایران به جنگ و کشاندن پای آمریکا به آن با ترور شهید فخری زاده گفت: آنهایی که چنین اظهار نظرهای می‌کنند، ساختار نظام سیاسی ایران را نشناخته‌اند.

وی افزود: به این دلیل که از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید تا به امروز برخی افراد چنین اظهار نظرهایی داشتند که ایران واکنش کهکشانی یا برخوردهای صریح و فوری در مقابل ترامپ انجام خواهد داد، اما وقتی ترامپ دستور بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را داد و اعلام کرد که از برجام خارج می‌شود، ایران با تدبیر و خیلی داعیانه اعلام کرد که ما در برجام می‌مانیم اما در مقابل، تقاضای ما این است که سایر اعضای برجام به تعهدات خود پایبند باشند ، در غیر این صورت ، توافق بی‌معنی خواهد بود.

ذاکریان افزود: فعالیت نزدیک به ۴ سال ایران در این دوره هم بر این مبنا بوده است؛ یعنی یک سیاست مدبرانه در مقابل ترامپ که مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مقام اعلام کردند که نه جنگ می‌شود و نه در مقابل عمل نادرست ترامپ ما رفتار فوری و واکنشی نشان می‌دهیم و نه این که مذاکره می‌کنیم و تسلیم خواسته ترامپ می‌شویم.

وی اظهار داشت: ترامپ دو هدف را دنبال می کرد: “یا نظام سیاسی ایران تغییر می کند یا این که پای میز توافق می آید، آن هم با ۱۲ شرطی که پمپئو گذاشته بود “

ذاکریان گفت: ترامپ دستوری صادر کرد که بازنده آن فرمان خودش بود. او رفت و ایران باقی ماند، ترامپ نه به جنگ و نه به مذاکره دست یافت، در حالی که ایران به خواسته‌های خود نزدیک شد و رژیم ترامپ را در یک انزوای بین‌المللی قرار داد ، تا جایی که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم پایان تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل رای نیاورد.

وی افزود: در عمل تحریم تسلیحاتی ایران به پایان رسید و شهید فخری زاده هم از آن لیست خارج شد. این یکی از اقدام‌های مثبت ایران بود.

ذاکریان تصریح کرد: این بار هم ایران هر واکنشی نشان دهد، ارزیابی من این است که بر مبنای خرد جمعی و محاسبه سیستماتیک خواهد بود.

روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در اطلاعیه‌ای از شهادت محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری این وزارتخانه در یک حمله تروریستی در روز جمعه خبر داد.

به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بعدازظهر جمعه عناصر تروریست مسلح، خودرو حامل فخری زاده را مورد حمله قرار دادند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.