تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷

دورهمی شب یلدا تهدیدی برای شهرهای نارنجی کرونایی

دورهمی شب یلدا تهدیدی برای شهرهای نارنجی کرونایی
ساری – در حالی که آمار بیماران جدید کرونایی مازندران روند کاهشی را دنبال کرده و رفته رفته از وضعیت قرمز خود فاصله می گیرد، نگرانی از بزرگ‌ترین شب‌نشینی سال باعث نگرانی و احتمال بازگشت استان به شرایط قرمز شده است.

به گزارش ایرنا، مازندران همانند استان های دیگر کشور بیش از ۱۰ ماه میزبان مهمانی ناخوانده است ؛ ویروس کرونا که تمامی مراسم دینی ، جشن هایی آئینی، سنت های بومی و محلی و همچنین رفتارهای فرهنگی و اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار داده و سایه سنگین خود را بر تمامی ابعاد اجتماعی و فرهنگی مردم مازندران انداخته است.

تاکنون از ایام نوروز تا عید فطر، عید سعید قربان و روزها و شب های محرم تا قدر رمضان همگی به نوعی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند و اگرچه مردم مازندران این ایام را مجازی به شادی و سوگ نشستند، اما همواره سایه برگزاری تجمع و دورهمی که زیربنای آئین های سنتی است ، بار سنگینی بر مازندران به رنگ قرمز کرونایی بود.

مازندران به دلایلی که کارشناسان اصلی‌ترین آن را برگزاری مراسم تجمعی و دورهمی های خانوادگی می دانند ۲ موج همه گیری کرونا را پشت سر گذاشته است به طوری که آمار بستری های کرونایی بیمارستان ها حتی به مرز ۲ هزار نفر نیز نیز رسید ، اما بتازگی توانست با اجرای بموقع محدودیت های مختلف که در قالب طرح جامع از سوی ستاد ملی کرونا اتخاذ شد ، از گرفتار شدن در گرداب موج سوم نجات یابد.

البته کاهشی شدن آمار مبتلایان کرونایی بستری در بیمارستان ها نتوانست وضعیت قرمز مازندران را تغییر دهد ، اما حالا با فرا رسیدن طولانی‌ترین شب سال موجی از نگرانی را برای مدیریت کرونا در استان ایجاد کرده است. شب یلدایی که در مازندران به دلیل فرهنگی، اقتصادی و همچنین به دلیل درهم تنیدگی جغرافیای فرهنگی همواره پورشورتر از دیگر مناطق کشور برگزار شده است، اکنون به عنوان یک محرک اصلی گسترش ویروس کرونا تبدیل شده است.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که متهم ردیف اول شیوع ویروس کرونا در مازندران همواره برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بود که حتی در دوران موج کرونا نیز بیش از ۵۰ درصد بیماران کرونایی در همین تجمعات خانوادگی مبتلا شدند.

همچنین با وجود اینکه اکنون تنها پنج شهرستان از ۲۲ شهرستان استان قرمز و بقیه به رنگ نارنجی کرونایی هستند ، این نگرانی وجود دارد دورهمی های یلدایی باقی مناطق استان را نیز وارد شرایط قرمز کند.

محدودیت یلدایی علاج قبل از بیماری

نگرانی از تجمعات یلدایی در مازندران حتی شنبه گذشته جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا را تحت الشعاع قرار داد که به اتخاذ تصمیمات و محدودیت های سختگیرانه‌تر برای این شب انجامید.

قائم مقام ستاد مقابله با کرونا مازندران در جلسه دیروز اعلام کرد که در راستای تشدید محدودیت های کرونایی برای شب یلدا طی روزهای شنبه ۲۹ و یکشنبه ۳۰ آذر تمامی واحدهای صنفی در شهرستان های استان با هر وضعیت کرونایی ساعت ۱۸ تعطیل و تردد داخل شهری هم از ساعت ۲۱ ممنوع می شود.

حسین حسن نژاد به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر چه بر اساس مصوبه ستاد ملی محدودیت کرونایی تردد برای شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با وضعیت قرمز و نارنجی وجود ندارد، ولی به دلیل بالا بودن آمار تردد بین شهری در مازندران این محدودیت یلدایی اعمال خواهد شد.

وی همچنین هدف اصلی از تشدید محدودیت های کرونایی شب یلدا را جلوگیری از دورهمی های خانوادگی به عنوان مهم ترین عامل در انتقال و ابتلا به ویروس کرونا دانست.

اما هشدارهای یلدایی ویروس کرونا از هفته پیش به صدا درآمد. روز چهارشنبه در جلسه فوق‌العاده ستاد مقابله با کرونا استان که در آمل به دلیل وضعیت حاد این شهرستان برگزار شد ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر از وضعیت کنونی استان نگرانی اصلی این روزهای مجموعه درمانی مازندران دورهمی‌های شب یلدا است که می تواند بار دیگر استان را در آستانه موج سوم قرار دهد.

دکتر تورج اسدی با بیان اینکه بیشتر مرگ و میر این بیماری متعلق به گروه میان سال و افراد پیر است ، افزود : نگرانی ما در این است که در شب یلدا همه به دیدار بزرگانشان می روند و افراد جوان که ممکن است ناقل بی علامت باشند می توانند این ویروس را به افراد سالخورده منتقل کنند.

وی برگزاری مراسم شب یلدا را زمینه ساز احتمالی افزایش آمار مبتلایان و مرگ میر کرونایی عنوان کرد و گفت : با وجود اینکه کادر درمانی به دنبال خدشه وارد کردن به مراسم فرهنگی و آئینی نیست، اما لازم است دوری از تجمعات به یک فرهنگ تبدیل شود زیرا بستن کامل شهرها و گذاشتن مامور در تمام نقاط شهر ممکن نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مارندران با بیان اینکه درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و تنها کنترل تجمع سبب کاهش مراجعه به بیمارستان و مرگ و میر خواهد شد ، افزود : در حال حاضر هیچ راه درمان قطعی و واکسنی در کشور موجود نیست و تنها راه کنترل این بیماری پیشگیری است.

نگرانی کادر درمانی از دورهمی های شب یلدا

یکی از اعضای کادر درمانی بیمارستان آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : مازندران از وضعیت خوبی از لحاظ شیوع کرونا نیست و همه مردم استان نیز از این مساله با خبر هستند و نباید در این مورد کوتاهی انجام شود.

این پرستار که خودش را فاطمه معرفی کرد ، نگرانی از برگزاری دورهمی در شب یلدا را یکی از نگرانی بزرگ و غصه اصلی کادر درمانی و بیمارستانی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تمامی مجموعه بیمارستانی در آمل فقط نگران رفتار مردم در شب یلدا هستند و تمامی حرف هایی که در میان ما رد و بدل می شود مربوط به شب یلدا است.

وی با بیان اینکه خانواده های مازندرانی پرتعداد بوده و همه اعضای فامیل از شهرهای مختلف در شب یلدا دورهم جمع خواهند شد ، گفت : فقط کافیست در یکی از این جمع ها یک نفر ناقل باشد و با توجه به دوران ۱۰ تا ۱۵ روزه خفتگی ویروس می توان تصور کرد ده ها نفر مبتلا خواهند شد.

این پرستار با اشاره به اینکه تفاوت تعداد مبتلایان در شهرهای نارنجی با قرمز بسیار کم است، ادامه داد : ابتلای فقط اعضای ۲ خانواده به بیماری کووید -۱۹ به راحتی وضعیت یک شهر به خصوص شهرهای کوچک تر را قرمز خواهد کرد.

وی گفت : با توجه به آگاهی و شناخت پرستاران از شهروندان به خصوص در شهرهایی همچون آمل اخیراً تعداد مبتلایات خانوادگی بشدت در حال افزایش است و این وضعیت از مراجعه اعضای خانواده به راحتی قابل تشخیص بوده که ناشی از برگزاری دورهمی ها است.

او تاکید کرد : اگر چنین اتفاقی در شب یلدا نیز تکرار شود با توجه به حجم بالای مهمانی ها فاجعه آفرین خواهد بود زیرا هم اکنون نیز آمل و شهرهای اطراف آن با ترافیک بیماران کرونایی مواجه هستند.

وی همچنین گفت: در ماههای اخیر شهرستان آمل و بیمارستان های آن کانون مبتلایان به ویروس کرونا بودند و در این شرایط نه تنها باید به شهروندان آمل خدمات دهند بلکه میزبان مبتلایان شهرهای همجوار نیز هستند. این وضعیت بار خدماتی کادر درمانی و پرستاری را سنگین کرده است و اکنون مجموعه بیمارستانی شهرستان آمل کاملاً خسته هستند.

گرفتاری بازار بین خوشی و ناخوشی یلدایی

برخلاف کادر درمانی و مسئولان مدیریت ویروس کرونا در استان، بازاریان مازندانی نیز بین برگزاری شب یلدا و امتناع از این آئین دودل هستند. بازاریان که هفته های اخیر به دلیل شرایط قرمز تقریباً کسب و کار کسادی داشتند، در مواجهه با شب یلدا نه راه پس را برمی گزینند و نه راه پیش را .

یکی از بازاریان شهرستان محمودآباد که بتازگی از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده ، به خبرنگار ایرنا گفت : چند هفته اخیر با توجه به فصل سرما و کم شدن مسافر و همچنین جلوگیری از مشتریان شهرستان های اطراف به دلیل محدودیت های کرونایی کاملاً درآمد خود را از دست داده ایم.

وی که فروشنده خشکبار است ، افزود : معمولاً مراسمی همچون شب یلدا به عنوان اصلی ترین ایام درآمدی ما محسوب می شود ، اما اکنون نمی دانیم خوشحال باشیم یا نگران زیرا اگر مردم دورهمی بگیرند و برای این دورهمی خرید کنند شاید بار دیگر شهرستان قرمز شود و ما هم بازارمان را برای چندین هفته از دست بدهیم. از طرف دیگر اگر دورهمی برگزار نکنند نیز فشار سنگینی بر ما وارد می شود که به خاطر خریدهای خود بدهکاری سنگینی داریم.

این فروشنده ادامه داد : برای هیچکس چیزی مهم تر از سلامتی نیست و ما هم برای مردم سلامتی را آرزو داریم ، اما واقعاً هم من و هم دیگر کسبه محمودآباد و شهرهای دیگر مازندران از نظر مالی تحت فشار هستیم.

یکی دیگر از بازاریان که از فروشندگان لباس در آمل است ، گفت: همه ما می دانیم مراسم شب یلدا برای مازندرانی ها بسیار مهم است و در روستاها حتی زنان از چندین روز قبل مشغول پخت شیرینی های سنتی برای این شب می شوند ولی امسال اوضاع متفاوت است و باید استثنا باشد.

وی ادامه داد: ترجیح من این است که مغازه ام باز شود و کمتر مشتری داشته باشم تا اینکه بخواهد به خاطر یک شب چندین هفته فروشگاهم را تعطیل کنم. اگر وضعیت کرونایی آمل ادامه دار شود و وضعیت شهر قرمز بماند حتی ممکن است شغلم را از دست بدهم.

این فروشنده لباس گفت : همه می دانیم معیشت مردم در گرو بازار است و به اندازه ی کافی با وجود تعطیلی های اخیر و محدودیت ها به بازار و معیشیت مردم لطمه وارد شده است نباید به خاطر دورهمی یک شب، کل بازار را برای چندین هفته دیگر تعطیل کنیم.

اکبری ، یک فروشنده لباس در محمودآباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری مهمانی شب یلدا در شرایطی که کسب و کار مردم به خطر بیفتد منطقی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه به دلیل وضعیت قرمز کرونایی محمودآباد یک هفته مجبور به پایین کشیدن کرکره مغازه اش شد ، افزود : من و خانواده ام تصمیم گرفتیم در هیچ دورهمی شرکت نکنیم چون می دانیم وضعیت نارنجی محمودآباد شکننده است و امکان دارد به قرمز تبدیل شود و قرمز شدن شهر یعنی خداحافظی با کسب و کار.

وضعیت نارنجی کرونایی شکننده است

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان محمودآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پایداری وضعیت کرونایی در شهرستان ها به رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم بستگی دارد ، گفت: وضعیت نارنجی بسیار شکننده است و در صورت عدم رعایت مردم وضعیت شهرهای نارنجی، به قرمز تبدیل خواهد شد.

عباس توان با اشاره به اینکه علت اصلی قرمز شدن شهرستان محمودآباد برگزاری تجمعات و مهمانی های خانوادگی بوده است ، افزود: محمودآباد جز اولین شهرستان های کشور بود که وضعیت کرونایی آن پس از موج اول در اواسط بهار امسال سفید شده بود ، ولی متاسفانه بعد از عادی انگاری به نارنجی و بعد قرمز تبدیل شد که این تغییر رنگ ها خود نشان از عدم پایداری و شکننده بودن وضعیت کرونایی دارد.

وی ضمن بیان اینکه در حال حاضر نگرانی اصلی برای همه دورهمی شب یلدا است ، گفت : اگر مردم بخواهند همانند سال های قبل چله نشینی داشته باشند وضعیت شهرهای نارنجی استان، قرمز خواهد شد و حتی ممکن است از قرمز نیز فراتر برود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان محمودآباد ادامه داد: مردم به خاطر خودشان هم که شده است باید امسال شب چله متفاوتی به دور از تجمع برگزار کنند زیرا قرمز شدن شهرستان ها سبب تعطیلی مجدد کسب و کار ها و همچنین التهاب جامعه خواهد شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.