تاریخ انتشار : جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵

مهاجرت به اروپا؛ سال دشوار کرونایی برای پناهجویان

مهاجرت به اروپا؛ سال دشوار کرونایی برای پناهجویان
تهران - همه‌گیری کرونا که در طول بیش از یک سال گذشته تمامی بخش‌ها را متاثر کرده، شمار پناهجویان به اروپا را هم به دلایلی از جمله کاهش سرعت رسیدگی به تقاضاها، به یک سوم کاهش داده است؛ سالی که دشواری‌های بسیاری برای پناهجویان به دنبال داشت.

اداره آمار اتحادیه اروپا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که تعداد متقاضیان پناهندگی در آلمان و در کل اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ یک سوم کاهش داشته است. طبق این گزارش، از ماه ‌ژانویه تا پایان ماه نوامبر سال میلادی جاری در آلمان ۹۳ هزار و ۷۱۰ نفر تقاضای پناهندگی‌شان را برای اولین بار ثبت کرده‌اند.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته(۲۰۱۹) از مجموع پناهجویان به اروپا، ۲۴.۳ درصد مربوط به آلمان بوده است؛ پس از آلمان هم اسپانیا با ۲۲.۸ درصد دارای بیشترین میزان ثبت تقاضاهای پناهندگی در اروپا بوده است.

مجموعه رسانه‌ای فونکه آلمان به نقل از اداره آمار اتحادیه اروپا گزارش کرد: در مجموع این دو کشور به همراه فرانسه، دو سوم نخستین تقاضاهای پناهندگی در کل اروپا در میان ۲۷ کشور را ثبت کرده‌اند و کمترین میزان هم مربوط به مجارستان با ثبت تنها ۷۰ مورد تقاضای پناهندگی بوده است.

بر اساس این گزارش، شیوع همه‌گیری کرونا دلیل اصلی کاهش شمار پناهجویان به اروپا بوده است و از سوی دیگر پروسه طولانی مدت رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان و کاهش سرعت بررسی‌ تقاضاها مزید بر علت بوده است.

 دویچه وله می‌نویسد: از زمان ثبت اولین تقاضای پناهندگی تا اعلام نظر نهایی مراکز موسوم به آنکر ( اقامتگاه‌های ویژه برای پناهجویان) در آلمان به طور متوسط هشت و نیم ماه طول می‌کشد.

حقوقی کمتر از حیوانات برای پناهجویان

یکی دیگر از مسائل مبتلابه پناهجویان در دوران شیوع کرونا، وضعیت نابسامان آنها در کمپ‌ها و اردوگاه‌هاست؛ به نقل از روزنامه فرانسوی زبان «لوریان لوژور»، سازمان مهاجران به تازگی در نامه‌ای سرگشاده به شهروندان اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون اروپا نوشت: پناهجویانی که در اردوگاه «لسوس» بزرگترین اردوگاه پناهجویان یونان که در ماه سپتامبر طعمه حریق شد، به سر می‌برند، حقوق کمتری نسبت به حیوانات دارند.

طبق این گزارش، در بسیاری از موارد اوضاع به نوعی حتی از قبل آتش سوزی اردوگاه هم بدتر است.

در این پیوند همچنین روزنامه فرانسوی زبان «لوکوریه دولتلس» نوشت: انجمن‌های غیردولتی و اتحادیه‌های اروپایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توجه به حقوق اساسی پناهجویان، خواستار انعقاد پیمان سیاست پناهندگی و مهاجرت شده‌اند.

بر این اساس، ۴۳ سازمان غیر دولتی جامعه مدنی اروپا در بیانیه‌ای تاکید کردند که پناهندگی یک حقوق اساسی است. این سازمان‌ها تاکید کردند: با وجود میلیون‌ها یورو کمک، پناهجویان از امکاناتی چون دوش آب گرم ، امکانات گرمایشی و روشنایی کافی برخوردار نیستند.

مهاجرانی که دستگیر می‌شوند

ترکیه نیز از جمله کشورهایی است که با بحران مهاجرت مواجه است؛ البته بحرانی از نوع متفاوت و مهاجرانی که توسط پلیس ترکیه دستگیر می‌شوند. مقامات این کشور پیش‌بینی کرده بودند که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی را در این کشور دستگیر خواهند کرد اما وزارت کشور ترکیه می‌گوید به دلیل شیوع ویروس کرونا این رقم کاهش یافته و حدود ۱۱۳ هزار مهاجر غیرقانونی دستگیر شده‌اند.

حدود ۴ میلیون مهاجر سوری در ترکیه زندگی می‌کنند و به این ترتیب این کشور میزبان بزرگترین رقم مهاجران در جهان به شمار می‌رود.

بخش زیادی از مهاجران آسیایی از جمله مهاجران افغان از ترکیه به عنوان یک کشور ترانزیت به مقصد اروپا استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰، همه‌گیری کرونا به پناهجویان رحم نکرده است. در فرانسه، اینها اغلب در اردوگاه‌های موقت به حال خود رها شده‌اند. همچنین در کمپ موریا یونان پس از آتش‌سوزی برای پناهجویان یک سال وحشتناک بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.