تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

استقرار سرما و یخبندان در بیشتر نقاط کشور

استقرار سرما و یخبندان در بیشتر نقاط کشور
استان ها- برف و کولاک در دو روز گذشته سبب شده تا هموطنان در بیشتر نقاط کشور شب‌های زمستانی و زیر صفر درجه را تجربه کنند به طوری که امروز گزارش‌ها از یخبندان سطح جاده ها و معابر عمومی حکایت دارد.

به دلیل شرایط جوی و لغزنده بودن سطح جاده ها از مردم خواسته شده است که سفرهای غیرضرور به نقاط برف گیر و حادثه خیر را لغو کنند و همچنین به رانندگان وسایل نقلیه توصیه شده در هنگام تردد در جاده‌های پرخطر زنجیرچرخ، لباس گرم، سوخت کامل و مواد خوراکی فاسدنشدنی به همراه داشته باشند.

تمامی امکانات و ماشین آلات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نقاط برف گیر مستقر و مشغول باز کردن راه ها برای سهولت در تردد هستند و با وجود بارش برف سنگین اغلب محورهای مواصلاتی باز شده است.

برف حادثه ساز در تهران

تهرانی ها که روز جمعه پنجم دی ماه را پرحادثه به پایان برده بودند، نخستین روز هفته را با ۴ درجه زیر صفر آغاز کردند؛ دیروز به دلیل وزش باد شدید و خاموش کردن تله کابین توچال از سوی متصدیان ۱۰۰ نفر در ارتفاعات گرفتار شدند که پس از کاهش شدت وزش باد تله‌کابین روشن شد و همه این افراد به سلامت به سمت پایین کوه انتقال یافتند و این اتفاق مصدومی به همراه نداشت.

از دیگر اتفاقات برفی روز گذشته در پایتخت اینکه با وجود اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور مبنی بر بارش برف و وزش کولاک در آخر هفته و احتمال سقوط بهمن در برخی ارتفاعات، برخی از هموطنان تعطیلات آخر هفته خود را در ارتفاعات گذراندند که متاسفانه ۲ کشته و ۵ نفر مصدوم شدند و یک نفر نیز مفقود شده است‌.

 آخرین وضعیت بارش ها در نیمه غربی کشور

از آذربایجان غربی خبر رسیده که اکنون مسیر حدود ۵۰ روستا در پنج شهرستان این استان بسته است و تلاش راهداران برای بازگشایی آنها ادامه دارد؛ در ۲۴ ساعت گذشته با وجود بارش برف و یخبندان گسترده، مسیر ۵۰ روستای دیگر در آذربایجان غربی با تلاش راهداران بازگشایی شده بود.

بنابر اعلام مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی این مسیرها در روستاهای چالدران، خوی، تکاب، سلماس، چایپاره مسدود شده ولی روند بازگشایی آنها با تلاش مستمر راهداران ادامه دارد.

در استان اردبیل که دیشب فرودگاه اردبیل با ۲۷ درجه زیر صفر سردترین شبانه روز کشور را به خود اختصاص داد نیز وضعیت برفی و یخبندان است؛ بر اساس اعلام فرمانداری مشگین شهر جاده ارتباطی بیش از ۲۰۰ روستای این شهرستان مسدود شده بود که شب گذشته با تلاش راهداران بیش از ۹۰ درصد از این راهها بازگشایی شد.

در استان زنجان به عنوان دیگر استان برفگیر کشورمان، هیچ یک از مسیرهای اصلی و فرعی استان مسدود نیست تردد در مسیرهای کوهستانی که با مه ناپایدار نیز مواجه است، با زنجیرچرخ انجام می شود؛ براثر بارش برف و کولاک راه ۷۴ روستایی این استان مسدود شده بود که ۶۱ راه بازگشایی شده و ۱۳ راه در دست بازگشایی است.

دیشب شهر زنجان با دمای منفی ۱۵ درجه سردترین مرکز استان کشور ثبت شد و در بین شهرهای مختلف استان زنجان نیز سجاس با دمای منفی ۱۸ ایستگاه سرد ثبت شد و در کشور هم جز ۵ ایستگاه سرد کشور بود.

همچنین براساس اعلام پلیس راه و راهداری استان همدان، هیچ یک از مسیرهای اصلی و فرعی استان مسدود نیست و تردد در تمامی محورها جریان دارد و روان است. تنها محور کوهستانی و برف گیر گنجنامه _ تویسرکان همانند هر سال از ابتدای فصل زمستان تا پایان سال مسدود است.

امروز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان اعلام کرد هیچ راه مسدود شده ای در این استان وجود ندارد و همه راه های اصلی و فرعی استان باز و تردد خودروها برقرار است و در برخی از مسیرهای استان نیز مه صبحگاهی مشاهده می شود.

 آخرین وضعیت بارش ها در نیمه شرقی کشور

بنا بر اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اکنون همه راه های استان باز ولی لغزنده است؛ ۲ محور عشق آباد – بردسکن و بیرجند – قاین که دیشب در پی بارش برف برای مدت کوتاهی بسته بود، بار دیگر بازگشایی شده است و در مجموع ۲۳۵ تیم امدادی و عملیاتی در این استان آماده باش هستند.

همچنین جاده‌های اصلی مشهد – کلات و قوچان – درگز در شمال و شمال شرق خراسان رضوی دیشب به دلیل کولاک برف و یخ زدگی سطح جاده بسته شده بود و صبح امروز شنبه بازگشایی شد با این وجود هنوز جاده فرعی و کوهستانی درگز- کلات در شمال شرق خراسان رضوی همچنان بسته است.
رفت و آمد خودروها در مسیرهای کوهستانی درگز- قوچان در شمال، سبزوار- بردسکن در جنوب غربی و باغچه – نیشابور در مرکز خراسان رضوی هم‌اینک فقط با استفاده از زنجیرچرخ امکانپذیر است. پدیده جوی مه نیز در محدوده گردنه گوجکی واقع در جاده مشهد – کلات موجب کاهش دید افقی رانندگان شده است. اینک سطح همه جاده‌های خراسان رضوی پوشیده از برف و لغزنده بوده و بارش پراکنده برف در برخی از راه های خراسان رضوی ادامه دارد.

بنا بر اعلام اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اسفراین در خراسان شمالی بارش برف که از ظهر جمعه در این شهرستان آغاز شده است تردد وسایل نقلیه در محور اسفراین _ بجنورد و اسفراین – جوین را مختل و رفت و آمد در ۱۵ محور روستایی این شهرستان را نیز با محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

اکنون محور بجنورد _ اسفراین و نیز اسفراین به جوین در خراسان رضوی به علت بارش برف لغزنده است و تردد در این محورها تنها با زنجیر چرخ امکانپذیر است؛ روستاهای شور، اردغان، بیدواز، کریم آباد علیا و کریم آباد سفلی، سرخ قلعه، درپرچین، قلعه سفید به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی، دهستان میلانلو در بخش مرکزی و روستاهای آق قلعه، فتح اباد، کلاته بام و قارضی در بخش بام صفی آباد از جمله راه های روستایی است که خودروها بدون زنجیر چرخ در آن امکان تردد ندارند.

روز گذشته به دلیل بارش برف و لغزندگی سطح جاده‌ها در ۶ حادثه رانندگی در محورهای ارتباطی شهرستان اسفراین، ۱۵ نفر مصدوم شدند؛ از دیگر اتفاقات روز گذشته شهرستان اسفراین در روزهای برفی این بود که ۱۰ کوهنورد گمشده در ارتفاعات شاه‌جهان در شمال این شهرستان پیدا شده و نجات یافتند.

همچنین بنا بر اعلام رییس پلیس راه بجنورد گردنه اسدلی در محور بجنورد – اسفراین با وجود بازگشایی ممنوعیت تردد برای کِشنده‌ها و اتوبوس ها در این محدوده اعمال شده است.

 شرایط حاکم بر استان‌های شمالی

مدیریت بحران استان گیلان امروز اعلام کرد به جز محور پونل- خلخال که به دلیل ایمنی تردد کنندگان همچون سال های گذشته در زمستان بسته است ، تمامی راه های اصلی و فرعی استان باز و تردد در آنها در جریان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز از امداد رسانی به ۸۷ دستگاه خودروی گرفتار در برف از روز گذشته تا کنون خبر داد و عمده مشکل این خودروها را مربوط به نبستن و همراه نداشتن زنجیرچرخ عنوان کرد.

فریبرز مرادی افزود: راهداران گیلانی با تلاش بی وقفه و شبانه روزی ۷۸۷ کیلومتر با حجم حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب برف را از روز گذشته تا کنون در راه های استان برف روبی کردند.

در استان گلستان جاده گرگان – شاهرود از محور توسکستان و جاده آزادشهر – شاهرود از محور خوش ییلاق همچنان بسته است و تلاش برای بازگشایی ادامه دارد. سایر محورها از جمله پارک ملی گلستان تردد جریان دارد.

پلیس راه استان سمنان نیز درباره وضعیت راه های این استان گفته که محورهای️ سمنان به فیروزکوه و چشمه‌علی دامغان به کیاسر که از عصر دیروز بر اثر بارش برف و کولاک مسدود شده بود، اکنون بازگشایی شده است.

محورهای شهمیرزاد به کیاسر، شاهرود به توسکستان(گرگان)، شاهرود به آزادشهر به دلیل بارش برف و کولاک هم اکنون مسدود است و دیگر جاده‌های استان سمنان به علت بارش برف و کولاک شدید، یخ زده و تردد در آنها فقط با زنجیر چرخ مجاز است.

آموزش و پرورش مازندران هم اعلام کرد که به علت بارش برف سنگین و پیش‌بینی یخبندان صبحگاهی ، تمامی مدارس منطقه چهاردانگه امروز ۶ دی ماه به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی ، برودت هوا و بارش برف تعطیل است و حتی برای رفع اشکال درسی و امور جاری هم باز نخواهند بود.

همچنین بارش برف سنگین موجب مسدود شدن راه دسترسی بعضی از روستاهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران شد که با تلاش راهداری اکنون بسیاری از راه ها باز شده است. جمعیت هلال احمر عباس‌آباد نیز از زمین‌گیر شدن ۴۶ دستگاه خودرو در برف سنگین مسیر کوهستانی منتهی به کلاردشت و رهاسازی آنها توسط نجاتگران این جمعیت خبر داد.

وضعیت آب و هوایی در سایر نقاط کشور

از اصفهان خبر رسیده که به دلیل بارش برف محور سی سخت – پادنا بدلیل بارش شدید برف از سمت استان کهگیلویه و بویراحمد مسدود است و رانندگان باید از سفرهای غیر ضروری در محورهای کوهستانی و برف گیر خودداری کنند.

در کهگیلویه و بویراحمد کاهش دما به حدی بود که دمای هوا در ایستگاه شهر گرمسیری دوگنبدان بامداد امروز به صفر درجه سانتیگراد رسید.

در چهارمحال و بختیاری نیز راه ارتباطی ۳۰ روستا همچنان مسدود است و راهداران در تلاش برای بازگشایی هستند؛ البته تردد در سایر محورهای ارتباطی اصلی و فرعی برقرار است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد؛ با این حال به گفته مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، با استقرار توده هوای سرد در استان دما در کوهرنگ به ۲۲ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسیده است.

بنا به گفته مسوولان راهداری استان فارس برف و باران در محورهای این استان به حدی نبود که مشکلی در زمینه انسداد محورها و نیاز به امداد رسانی ایجاد کند.

اداره کل هواشناسی یزد هم اعلام کرده است که مردم ندوشن بامداد امروز (شنبه ) دمای منفی ۹ درجه زیرصفر را برای نخستین بار به عنوان سردترین نقطه استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون تجربه کرده اند و دمای امروز هوای شهر یزد منفی ۲ تا ۹ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.