تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴

۲۰۲۰؛ مهم ترین تحولات منطقه و جهان

۲۰۲۰؛ کرونا و اقتصاد بیمار اروپا

۲۰۲۰؛ کرونا و اقتصاد بیمار اروپا
تهران- اروپایی‌ها سال ۲۰۲۰ را که با همه گیری ناگهانی ویروس کرونا آغاز شد، در حالی با غافلگیریاز نوع جهش یافته این ویروس به پایان می‌رسانند که شاخص های اقتصادی نشان از تاثیرات عمیق و طولانی مدت پیامدهای این همه‌گیری بر اقتصاد کشورها و زندگی عادی مردم قاره سبز دارد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان بر این باورند که بحران شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن در اتحادیه اروپا، شکاف‌های ناشی از بحران‌های پیشین این اتحادیه را عمیق‌تر کرده و چشم‌انداز موجودیت این نهاد اروپایی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. بحران و همه‌گیری بیماری کرونا که تا کنون بیش از ۷۷ میلیون نفر را در جهان مبتلا و بیش از یک میلیون و ۷۱۲ هزار نفر را به کام مرگ کشانده، موجب بیکاری دهها میلیون نفر در اروپا شده است.

در ماه ژوئن (۱۲ خرداد تا ۱۰ تیر) حدود ۱۵ میلیون و ۲۳ هزار نفر در سطح اتحادیه اروپا کار خود را از دست دادند که حدود ۱۲ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر از این افراد در کشورهای عضو منطقه یورو متشکل از ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند ساکن بودند.

اتحادیه اروپا متشکل از۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است. پیش از این نیز سازمان جهانی کار در گزارشی اعلام کرد: تاثیرات بیماری کرونا بر وضعیت اشتغال درجهان بسیار فراتر از آن است که پیش از این تصور می‌شد و نرخ بیکاری در جهان با رشدی ۱۴ درصدی رو به رو شده است. نرخ بیکاری همچنین در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی با رشد ۱۴ درصدی روبه‌رو شد که این رقم معادل ۴۰۰ میلیون شغل تمام وقت به شمار می‌آید.

 پیش از این تصور می‌شد که اتحادیه اروپا در موضوع «برگزیت» با بزرگترین بحران موجودیت خود روبرو شده، اما شیوع ناگهانی بیماری همه گیر کرونا با بر هم زدن معادلات، اتحادیه اروپا را با بحران‌های متعددی روبه رو کرده است که هنوز میزان وخامت آن‌ها قابل ارزیابی نیست. این گزارش نگاهی به مهمترین پیامدهای اقتصادی کرونا برای کشورهای اروپایی دارد.

شاخص های بازار سهام در اروپا نیز مثل دیگر کشورهای جهان به شدت روند نزولی به خود گرفت و باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه های خود را از بازار بورس خارج کنند.

پیدایش طبقه «نوفقیران» در ایتالیا

بحران همه گیری ویروس کرونا و افزایش شمار فقیران ایتالیا، برای نخستین بار عمق ناامنی اقتصادی این کشور را حتی در شهرهای ثروتمندی مانند میلان، پدیدار و منجر به پیدایش طبقه نوفقیران شده است.

اواخر آذر ماه خیریه کاریتاس امبروسیانا که بیش از پنج میلیون نفر را در شهر مرفه میلان و پایتخت اقتصادی ایتالیا زیر پوشش دارد، اعلام کرده که این همه گیری برای نخستین بار عمق ناامنی اقتصادی در منطقه لومباردی در شمال این کشور را نشان داده است که ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور عضو اتحادیه اروپا را تولید می کند.

فقر در هیچ جای ایتالیا آشکارتر و سخت تر از لومباردی نیست که در هر ۲ موج همه گیری، مرکز اصلی انتشار بیماری در این کشور و حتی سراسر قاره اروپا بوده است. ارزیابی کولدیرتی نهاد مشورتی کشاورزی بر اساس بررسی ها از ده ها سازمان و انجمن خیریه فعال در این منطقه، نشان می دهد که همه گیری کرونا حدود ۳۰۰ هزار به اصطلاح فقیر تازه به وجود آورده است.

طبقه نوفقیران ایتالیا افرادی هستند که پس از بحران مالی ۲۰۰۸میلادی، با کمک گرفتن از مشاغل غیررسمی در بازار خاکستری و دریافت کمک از دوستان و بستگانشان، زیر پوشش نهادها، سازمان ها و نظام رفاهی این کشور قرار نگرفته اند. اما در میان قرنطینه نسبتا کامل بهاری، قرنطینه بخشی در پی اوج گیری دوباره همه گیری در پائیز و تداوم تاثیر منفی آن بر اقتصاد ایتالیا، رشته های باریکی که به مردم امکان می داد اشتغال داشته باشند را از هم گسست.

کارگران بدون قراردادهای محکم اشتغال، بیشتر از دیگران از همه گیری آسیب دیده اند که بر اساس آمار رسمی تاکنون در این کشور بیش از ۶۸ هزار قربانی گرفته است که بالاترین شمار تلفات در قاره اروپا به شمار می رود.

افزایش ۳۲ درصدی نرخ بیکاری بلندمدت در اسپانیا

براساس داده های وزارت کار و تامین اجتماعی اسپانیا، نرخ بیکاری بلندمدت در این کشور شاهد افزایش ۳۲ درصدی بوده؛ به نحوی که با تعطیلی کسب و کارها با افزایش ۴۰۰ هزار نفری از ۱ میلیون و ۶۳ هزار نفری در ماه فوریه (بهمن_ اسفند ۹۸) به ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار نفر در ماه اکتبر (مهر_ آبان ۹۹) رسیده است.

طبق اطلاعات این وزارتخانه، هرچند در هر دو شاخص بیکاری و بیکاری بلندمدت شاهد روند صعودی بوده ایم اما این رشد در نرخ بیکاری بلندمدت محسوس تر بوده است. به این ترتیب نرخ بیکاری نیز در اسپانیا در بازه زمانی ماه فوریه تا اکتبر با (مهر و آبان) افزوده شدن ۷۸۰ هزار نفر، به مجموع سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود ضمن اشاره به اینکه اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۴.۴ درصد کوچکتر خواهد شد، اعلام کرد اسپانیا در سال جاری میلادی با کاهش ۱۲.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی، شدیدترین رکود اقتصادهای پیشرفته را متحمل خواهد شد. همچنین این کشور شاهد بیشترین افزایش نرخ بیکاری خواهد بود.

نشریه اکونومیستا پیشتر در گزارشی نوشت، اقتصاد اسپانیا در مقابله با یک شوک که میلیون‌ها نفر را مجبور به خانه نشینی طی چند هفته کرد، از تجهیزات لازم برخوردار نبود و ابزارهای کمتری نسبت به دیگر کشورهای هم پایه خود در این زمینه داشته است. علیرغم شبکه امنیت فوق العاده ای که برای حمایت از اشتغال با تعلیق شاغلین ایجاد شد، اسپانیا به دلیل تعداد بالای موقعیت های شغلی موقت، نتوانست از ضربه ناگهانی و عمیق به بازار کار اجتناب کند و همین موضوع نقش بسیار منفی در نرخ مصرف داشت.

براساس آخرین اطلاعات ارائه شده، اسپانیا با ثبت بیش از یک میلیون و ۶۹۹ هزار مورد ابتلا و افزون بر ۴۶ هزار مورد فوت در اثر ابتلا به ویروس کرونا، به لحاظ شمار مبتلایان در جایگاه هشتمین کشور درگیر در فهرست جهانی قرار دارد.

 افزایش شمار بیکاران در اتریش

اوایل آذر ماه وزیر کار اتریش گفت طی ماه های اخیر شمار افرادی که به دنبال شغل هستند از حدود ۵ هزار و ۳۰۰ نفر به ۴۴۸ هزار و ۷۹۲ نفر رسیده است. از بین این افراد ۳۸۲ هزار و ۱۳۵ نفر به عنوان بیکار ثبت نام کرده اند و بقیه در حال آموزش هستند.

اتریش طرح تست های جمعی از معلمان و نیروهای پلیس را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس اعلام دولت این کشور، این طرح بعد از پایان قرنطینه سراسری در تاریخ ۵ و ۶ دسامبر (۱۵ و ۱۶ آذر) اجرا شده است.

در آستانه سال نو میلادی، محدودیت های کرونایی در اتریش تشدید شده و مدارس تعطیل شده است. برخی آمارها حکایت از آن دارد در که در روزهای اخیر، اتریش به نسبت جمعیت بیشترین رشد آمار ابتلا به کووید ۱۹ را داشته است.

پیامدهای محدودیت‌های کرونایی برای اقتصاد انگلیس

نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که موج دوم محدودیت‌های کرونایی منجر به کاهش قابل توجه فعالیت شرکت‌های تجاری در این کشور شده است.

تحقیقات مرکز ‘مارکیت’ که روز سوم آذر منتشر شد بیان‌گر آن است که شاخص مدیران خرید در بخش تولید (پی ام آی) انگلیس با ۴.۷ واحد کاهش در ماه نوامبر به ۴۷.۴ واحد رسیده که این میزان پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته است.

این برای نخستین بار از ماه ژوئن است که شاخص مدیران خرید در بخش تولید انگلیس به زیر ۵۰ واحد می‌رسد. خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرده است که این شاخص در ماه‌های آینده به ۴۲.۵ واحد برسد.

شاخص مدیران خرید به‌ طور کلی مقیاسی برای میزان فعالیت اقتصادی در یک بخش خاص در طول یک دوره مشخص است که بالاتر بودن میزان شاخص از عدد ۵۰، مبین آن است که اقتصاد در حال پویایی است و پایین‌تر از ۵۰، مؤید کاهش فعالیت‌های اقتصادی و حرکت آن به‌سوی منقبض شدن است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد انگلیس در سه ماهه پایانی امسال کاهش عمیق‌تری را تجربه خواهد کرد. آمارها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس به دلیل بحران کرونا از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد. درآمد ملی کشور یا تولید ناخالص ملی در این مدت ۱۱.۵ درصد سقوط کرده است که بیشتر از آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آمریکاست.

نرخ افزایش بیکاری به دلیل بحران کرونا ثابت بوده و به دلیل عدم فعالیت اقتصادی میزان افراد بیکار در حال افزایش است. دفتر ملی آمار انگلیس همچنین در تازه‌ترین گزارش خود می گوید در میان افراد شاغل نیز ساعت کاری و دستمزد دریافتی کاهش یافته است. اکنون ۷.۵ میلیون انگلیسی بیکار هستند و معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

انگلیس تا کنون متحمل بیش از ۵۵ هزار و ۲۴ مرگ ناشی از کووید۱۹ شده و پیش بینی می شود تا پایان سال میلادی اقتصاد آن ۱۴ درصد کوچکتر شود. با پایان سال ۲۰۲۱ هم پیش‌بینی می شود که تولید ناخالص ملی نسبت به تمام بحران های ۱۰۰ سال گذشته (به استثنای جنگ‌ها)، شدیدترین کاهش را نشان دهد.

خسارت ۹۰ میلیارد یورویی کرونا به صنعت خودرو اروپا

بحران ویروس کرونا در نیمه نخست سال میلادی جاری، ۹۰ میلیارد یورو نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ به صنعت خودرو اروپا خسارت زده است.

روزنامه اقتصادی «لزکو» فرانسه روز ۲۸ مرداد نوشت: ویروس کرونا در مجموع ۶ تولیدکننده اصلی خودرو اروپایی را در نیمه نخست سال ۲۰۲۰میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ از ۹۰ میلیارد یورو درآمد محروم کرده است. با این وجود، اقدام‌های بیکاری موقت و صرفه‌جویی‌ها از خطرات عدم موفقیت مالی خودروسازهای اروپایی‌ها مانع شده است.

این در حالی بود که خطوط تولید خودروسازهای اروپایی به دلیل بحران بهداشتی ناشی از کرونا تقریبا دو ماه در قاره کهن متوقف شد. با این حال ورود گسترده و سریع دولت‌ها با اقدام‌های بیکاری موقت و یا وام‌های تضمین شده صنعت خودرو را از مرگ حتمی نجات داد.

تارنمای آلمانی «اشتاتیستا» که آمارهایی مبتنی بر داده‌های موسسه‌ها و شرکت‌ها و همچنین داده‌های بخش تجاری ارائه می‌کند نوشته است: در نیمه نخست سال میلادی جاری، گروه فولکس واگن آلمان با اختصاص ۲۵.۸ درصد از ثبت‌نام‌های جدید خودروهای مسافری بیشترین سهم از بازار اروپا را از آن خود کرد و گروه‌های فرانسوی «پی. اس. آ» پژو و رنو هم هر کدام بیش از ۱۰ درصد سهم این بازار را به خود اختصاص دادند.

بنا بر آمارهای رسمی میزان تقاضا برای خرید خودرو در اتحادیه اروپا در ماه ژوئن در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی با ۲۲.۳ درصد کاهش به ۹۴۹ هزار و ۷۲۲ خودرو رسیده است. همچنین این رقم در نیمه نخست سال جاری میلادی با ۵۲.۳ درصد کاهش روبرو بود.

کوچک شدن ۱۰ درصدی اقتصاد آلمان

هرچند گفته می شود اقتصاد آلمان نسبت به اقتصادهای بزرگ دیگر مانند آمریکا، از کرونا کمتر آسیب دیده اما آمار و اطلاعات رسمی در آلمان حکایت از آن دارد که همه‌گیری ویروس کرونا در شش ماهه گذشته به کوچک شدن شدید اقتصاد این کشور دامن زده است.

آژانس فدرال آمار در آلمان خبر داده که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اقتصاد این کشور ۱۰.۱ درصد کوچک‌تر شده است. این آژانس کاهش در تولید ناخالص داخلی آلمان را «تاریخی» توصیف کرده و می‌گوید که این سقوط حتی در دوره بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹میلادی نیز سابقه نداشته است.

این در حالی است که در این مدت، شمار بیکاران این کشور به دو میلیون و ۹۱۰ هزار نفر رسیده است. کارشناسان افزایش این میزان از بیکاری را بیشتر ناشی از کاهش اشتغال در ماه‌های تابستان می‌دانند.

موسسه تحقیقات اقتصادی «آی اف دبلیو» (IFW) پیش‌بینی کرده که آلمانی‌ها در اثر بحران کرونا صدها میلیارد یورو درآمدشان را از دست می‌دهند و تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی ۶.۸ درصد کاهش می‌یابد.

آن‌گونه که اقتصاددانان به نشریه اشپیگل گفته اند این به آن معناست که درآمد ملی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ با وجود یارانه‌های بسیار زیاد و بسته‌های کمکی دولت ۱۱۰ میلیارد یورو کاهش می‌یابد یعنی به‌طور متوسط هر شهروند آلمانی ۱۳۲۵ یورو کمتر در اختیار خواهد داشت.

همچنین شیوع کرونا در چین بعنوان اولین شریک تجاری آلمان، ضربه مهلک دیگری بر اقتصاد آلمان وارد کرده به گونه ای که انجمن صنایع این کشور از رکود اقتصادی برای آلمان در سال جاری خبر داده است. هر چند صادرات خودرو و قطعات بخش اعظمی از کل صادرات آلمان را تشکیل می دهد و چین بزرگترین بازار صادراتی خودروهای آلمانی است، اما شیوع کرونا در چین موجب کاهش شدید تقاضا در این بازار بزرگ شده و آثار تکان دهنده برای آلمان داشته است.

موسسه تحقیقاتی «آی اف او» (IFO) در شهر مونیخ پیش بینی کرده زیان بحران کرونا برای اقتصاد آلمان که ناشی از رکود تولید و بیکاری است می‌تواند به بیش از ۷۰۰ میلیارد یورو برسد و بودجه کشور را به شدت تحت فشار قرار دهد. «کلمنس فوست» رئیس این موسسه می‌گوید شیوع کرونا برای اقتصاد آلمان رکود، بیکاری و تبدیل بسیاری از مشاغل کامل به پاره وقت را به دنبال خواهد داشت و بودجه سالیانه را با مشکلات عظیمی مواجه می‌کند.

طبق سناریوهای مختلف، اقتصاد آلمان بر اثر بحران کرونا ۷.۲ تا ۲۰.۶ درصد کوچکتر می شود و هزینه آن بین ۲۵۵ تا ۷۲۹ میلیارد یورو خواهد بود و احتمال می رود هزینه بحران کرونا از تمام زیان‌های شناخته شده که در دهه‌های اخیر بخاطر بحران‌های اقتصادی و سوانح طبیعی بر اقتصاد آلمان وارده شده بیشتر باشد.

شرکت‌های هواپیمایی که از کرونا آسیب دیدند

شرکت‌های بزرگ هواپیمایی جهان از ابتدای شیوع همه گیری کرونا تاکنون متحمل خسارت‌های جبران ناپذیری شده‌اند. طی یک سال اخیر افت ناگهانی و بی‌سابقه مسافرت‌ها، صنعت تولید و بازار جهانی فروش هواپیما را با بحرانی بی‌سابقه مواجه ساخت و شرکت‌های حمل و نقل هوایی ناچار به اخراج هزاران نفر از کارکنان خود شدند.

در این میان چندین شرکت مانند فلای‌بی (Flybe) انگلیس یا نمایندگی‌های اتریش و فرانسه شرکت هواپیمایی لول (Level) از بحران خارج شدند و برخی دیگر به قیمت کاهش شدید نیروی کار خود توانستند از ورشکستگی نجات یابند. لوفت‌هانزای آلمانی با ۲۲ هزار نفر، ایرویز(Airways) انگلیس با ۱۲ هزار نفر، ایزی جت با ۴۵۰۰ نفر، ویرجین آتلانتیک Virgin Atlantic) ۱۵۰۳)، ایرفرانس با ۷هزار و ۵۰۰، هواپیمایی اسکاندیناوی با ۵ هزار نفر، رایان‌ایربا ۳ هزار و ۲۵۰ نفر، ایر لینگاس (Aer Lingus) ایرلند با ۹۰۰ نفر، ایسلند ایر(Icelandair) با ۲ هزار نفر، بروکسل ایرلاینز(Brussels Airlines )با حدود یک هزار نفر و ویز ایر(Wizz Air) مجارستان با همین میزان، از جمله این شرکت های هوایی بودند که تن به تعدیل نیرو دادند.

 شرکت ایرباس نیز اواخر تیر ماه اعلام کرد که قصد دارد ۱۵ هزار شغل خود را بکاهد در حالی که رولزرویس و ام. تی. یو (MTU ) آلمان گفتند به ترتیب ۹ هزار و بیش از یک هزار شغل خود را کاهش می‌دهند. همچنین گروه Swissport در خدمات هوایی از تعدیل بیش از ۴ هزار نیروی خود در انگلیس خبر داد.

برای کاستن از میزان خسارات وارد آمده به این شرکت ها، آلمان به کمک لوفت‌هانزا و فرانسه و هلند به کمک ایرفرانس – ک. ال. ام شتافتند. ایتالیا و پرتغال هم تصمیم به ملی شدن شرکت‌های هواپیمایی آلیتالیا (Alitalia) و تی. ای. پی(TAP) گرفتند.

 خسارت‌های کرونا به بخش گردشگری

صنعت گردشگری اروپا که ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و همچنین ۱۵ درصد فرصت‌های شغلی کشورهای عضو این اتحادیه را به خود اختصاص می‌دهد، به دنبال شیوع کرونا متحمل خسارت‌های بسیاری شده و دست کم ۷۵ میلیون شغل در آستانه نابودی قرار گرفته است.

اقتصادهای وابسته به صنعت توریسم از جمله ایتالیا و اسپانیا و به میزان کمتر فرانسه، شدیدترین لطمه را از بحران کرونا خورده اند. یونان نیز که اقتصاد آن پیش از این به علت بحران بدهی ها، آسیب زیادی دیده بود و به شدت به گردشگری وابسته است، در مکان بالای فهرست زیان دیدگان اقتصادی از همه گیری کرونا قرار گرفته است.

یونان که سه بسته کمک بین المللی پرداختی به آن در سال ۲۰۱۸ پایان یافت، در پی بحران ۱۰ ساله بدهی ها که موجب کوچک شدن اقتصادش به میزان ۲۵ درصد شد، در مسیر بهبود قرار داشت و اقتصادش در سال گذشته عمدتا به علت درآمدهای ناشی از شکوفایی بخش گردشگری ۱.۹ درصد رشد کرد، اما در سال جاری به دنبال تعطیلی های گسترده و توقف ورود گردشگران به این کشور، آسیب بسیاری دید. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که اقتصاد یونان در سال جاری تا ۱۰ درصد کوچک شود و نسبت بیکاری در آن از ۱۶.۴ درصد در ژانویه به ۲۲.۳ درصد افزایش یابد.

با این حال کارشناسان می گویند این صنعت با وجود اینکه بیشترین آسیب را از کرونا دیده، می تواند موتور محرک اقتصاد اروپا در دوران پسا کرونا نیز باشد. به گفته گلوریا گوارا مدیرعامل سازمان جهانی گردشگری، براساس تحلیل‌ها، بخش توریسم و جهانگردی در تقویت اقتصاد اتحادیه اروپا، ایجاد مشاغل جدید و بازگرداندن بازدیدکنندگان، در سراسر این قاره از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

سایه بحران کرونا بر سال ۲۰۲۱

در حالی که اروپا وارد هفته پایانی قبل از کریسمس شده، تعدادی از کشورهای این قاره خود را آماده تبعات ناشی از شیوع ویروس در دوران بعد از جشن های سال نو می کنند. در همین راستا برخی از کشورها مقررات را تشدید کرده اند و برخی دیگر مانند ایرلند شمالی و ولز از هم اکنون قرنطینه را بلافاصله بعد از روز کریسمس اعلام کرده اند.

طی هفته های اخیر موارد ابتلا در اروپا افزایش یافته و در حال حاضر برخی از رهبران این قاره به ویژه بعد از تست مثبت آزمایش کرونای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به قرنطینه رفته اند. مکرون چند روز بعد از شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل به کرونا مبتلا شد و ایگور ماتوویچ نخست وزیر اسلواکی که در این اجلاس شرکت کرده هم روز جمعه اعلام کرد که تست کرونایش مثبت شده است.

در سوئد مقررات سراسری شامل درخواست از شهروندان این کشور برای کار از منزل و کاهش گردهمایی در اماکن عمومی از آغاز هفته بعدی است. در این کشور اسکاندیناوی مشاغل بسته نمی شوند و قرنطینه کامل اجرا نمی شود و برعکس از شهروندان خواسته شده به مسئولیت خود را برای کنترل شیوع ویروس عمل کنند.

دولت سوئیس نیز به رستوران ها و مراکز فرهنگی و ورزشی دستور داده هفته آینده را تعطیل کنند. این دستور بخشی از تلاش دولت سوئیس برای مهار افزایش شمار مبتلایان به کرونا است. براساس بیانیه دولت سوئیس تعطیلی ها تا روز ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) ادامه می یابد زیرا کادر بیمارستانی و مراکز بهداشتی در چند هفته گذشته تحت فشار زیادی بوده اند و ایام تعطیلات و جشن های سال نو و کریسمس خطر افزایش مبتلایان را دارد.

در همین حال دولت آلمان می گوید این کشور با ماه های سختی در آینده مواجه است هر چند که واکسن کرونا تولید شده است. از چهارشنبه گذشته محدودیت های شدید در سراسر آلمان در حال اجرا است. بیشتر مغازه ها تعطیل هستند. مدارس و مراکز مراقبت های روزانه نیز تا حد زیادی تعطیل شدند. این اقدامات تا ۱۰ ژانویه (۲۱ دی ماه) در نظر گرفته شده است.

حالا که با کشف چند نوع واکسن ویروس کرونا، مردم جهان اندکی نسبت به رهایی از بحران مرگبار کووید ۱۹ در ماه ها یا در سال آینده امیدوار شده اند، دولت ها نیز به فکر راه هایی هستند تا اقتصادهای آسیب پذیرشان را در برابر بحران های احتمالی آتی واکسینه کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.