تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۸:۱۸

شهادت سرداردلها و یکسال دیپلماسی ایران برای افشای تروریسم دولتی آمریکا

شهادت سرداردلها و یکسال دیپلماسی ایران برای افشای تروریسم دولتی آمریکا
نیویورک- دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اعتراض و افشاگری علیه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان «دشمن شماره یک داعش»، در یک سال گذشته تلاش کرد تا ماهیت تروریستی دولت ترامپ قمارباز را به جامعه جهانی نشان داد.

به گزارش ایرنا، بامداد ۱۳ دی‌ماه، یک خبر به گستره جهانی در صدر اخبار قرار گرفت و آن ترور ژنرال ایرانی در فرودگاه بغداد بود. سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس ایران به همراه شهید ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق و تنی چند از همراهانشان، هدف شلیک پهپادهای آمریکایی قرار گرفته بودند.

این عملیات تروریستی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و با مشورت و اصرار تندروهای ضد ایرانی کابینه وی همچون مایک پمپئو که از دیرباز کینه سردار را در سینه داشت، انجام شد. همکاری اطلاعاتی و عملیاتی صهیونیستی، سعودی و حتی اروپایی هم در این ماجرا دخیل بوده است.

فردای روز شهادت این سردار محبوب دلها و قهرمان ایرانی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین رئیس وقت شورای امنیت، مراتب اعتراض به این اقدام تروریستی را اعلام کرد.

مجید تخت‌روانچی در ۱۴ دی‌ماه، طی نامه‌ای نوشت: اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهان وی، یک اقدام تروریستی جنایتکارانه و موجب مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا است.

وی افزود : در سال‌های اخیر و بر اساس تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی در کمک به مردم و دولت‌های برخی کشورهای منطقه، به درخواست آنها، در شکست دادن خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی چون داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: مقامات کشورهای مذکور نیز به طور گسترده و مکررا به این اقدامات شهید سلیمانی اذعان کرده بودند.
تخت روانچی با اشاره به اینکه این اقدام تروریستی بر اساس دستور مستقیم رییس جمهوری آمریکا صورت گرفته، تاکید کرد: این عمل یک اقدام جنایتکارانه و مصداق بارز تروریسم دولتی است و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل، به ویژه اصول مصرح در منشور سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکا است.
وی همچنین تاکید کرد: این اقدام غیر قانونی و در عین حال ماجراجویانه آمریکا توخالی بودن ادعای این کشور مبنی بر مبارزه اش با تروریسم را آشکار می‌سازد. در واقع، آمریکا در حال جنگ با کسانی است که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند.
نماینده ایران در سازمان ملل افزود: این سیاست ریاکارانه که مغایر با تعهدات بین‌المللی آمریکا در مبارزه با تروریسم از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت است، به طور جدی تلاش‌های منطقه ای و جهانی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی را تضعیف می‌کند.
روانچی در این نامه آورده است تعیین بخشی از نیروهای مسلح یک دولت به عنوان به اصطلاح «سازمان تروریستی خارجی» نقض اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل از جمله اصل برابری حاکمیت دولت‌ها بوده و به هیچ وجه نمی‌تواند مستمسکی برای تهدید و یا استفاده از زور علیه آنها، از جمله در قلمرو کشورهای دیگر باشد.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ضمن رد قاطعانه تمام استدلال‌های بی‌پایه مقامات آمریکائی برای توجیه ترور جنایتکارانه شهید سرلشکر قاسم سلیمانی و محکوم کردن این جنایت شنیع با شدیدترین لحن ممکن، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران تمام حقوق خود تحت حقوق بین‌الملل را برای اتخاذ اقدامات لازم در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع، محفوظ می‌دارد.
وی تصریح کرد این اقدام بسیار تحریک‌آمیز آمریکا با هدف افزایش تنش منطقه به سطح غیرقابل کنترل صورت گرفته و آشکار است که این کشور باید مسئولیت کامل تمام عواقب آن را نیز بپذیرد.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزوده است: در عین حال، شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کرده و با توجه به پیامدهای وخیم این ماجراجویی نظامی و خطرناک آمریکا بر صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام جنایتکارانه غیر قانونی را محکوم کند.
در نامه تخت‌روانچی آمده است: باید تاکید کنم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیوسته در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط‍‌گرایی در منطقه بوده‌اند، طبق حقوق و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مصمم هستند تا با قدرت تمام مسیر شهید سرلشکر قاسم سلیمانی در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را تا ریشه‌کنی کامل آنها ادامه دهند.

افشاگری در رسانه‌های آمریکایی

فعالیت ایران در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای آن هم در دل کشور متخاصم، بخش دیگری از تلاش برای افشای ماهیت تروریستی رژیم آمریکا بود که نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد آن را پیگیری کرد.

تخت‌روانچی در شامگاه ۱۴ دی‌ماه با شبکه خبری سی ان ان گفت‌وگو کرد و افزود: آمریکایی‌ها با یک اقدام نظامی، یکی از فرماندهان ارشد ایران را به شهادت رسانده‌اند.
وی ادامه داد: اینکه توسط چه کسانی، چه زمانی و در کجا این پاسخ داده خواهد شد، باید شاهد آن باشیم.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا نمادی از جنگ را می بینید، گفت: در واقع، آن یک اقدام جنگی از سوی آمریکا علیه مردم ایران بود. آمریکا یک جنگ اقتصادی را از ماه مه سال ۲۰۱۸ وقتی که ترامپ از برجام خارج شد، علیه مردم ایران آغاز کرده است.

تخت روانچی افزود: آنها سیاست فشار حداکثری را علیه مردم ایران آغاز و فشار زیاد اقتصادی را بر ایران وارد کردند و تا به امروز ادامه داده اند.

وی ادامه داد: شامگاه گذشته، آنها با ترور یک سردار محبوب ما، فصل جدیدی را گشودند. او نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه معروف بود. همانطور که گفتم این فصل جدید معادل گشودن یک جنگ علیه ایران است.

سفیر ایران در پاسخ به این سوال که ترامپ گفته این حمله برای جلوگیری از جنگ و نه شروع جنگ بوده است، اضافه کرد: باور ندارم که آمریکا اقدامی را برای متوقف کردن جنگی انجام بدهد.

تخت روانچی تاکید کرد: اگر پمپئو باید برای ادعای اینکه قرار بوده است حمله ای صورت گیرد، مدارک و شواهد ارائه دهد. مطمئنم که او هیچ سند محکمه پسندی در این زمینه ندارد.

وی در پاسخ به اینکه رهبر عالی انقلاب از “انتقام سخت در انتظار جنایتکاران” سخن گفته اند و آنها هم کسانی نخواهند بود، جز آمریکایی ها. آیا این به معنای اعلان جنگ نیست، گفت: آمریکایی ها مدت‌ها است که جنگ با ایران را آغاز کرده اند. نه تنها جنگ اقتصادی که با ترور فرمانده ارشد ایران را که نه تنها در کشور ما بلکه در منطقه محبوب بود، فراتر از آن رفته اند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: نمی توانیم چشمان خود را بر آنچه که شب گذشته اتفاق افتاد، ببندیم. یقینا انتقام گرفته خواهد شد و انتقام سختی خواهد بود. ایران بر اساس انتخاب خود اقدام خواهد کرد و اینکه چه زمانی رخ می دهد، به تصمیم ایران مربوط است.

تخت روانچی اظهار کرد: آمریکا از ماه مه سال ۲۰۱۸ جنگ اقتصادی را آغاز کرد و شامگاه گذشته، جنگ نظامی را با اقدام تروریستی علیه سردار ارشد ما شروع کرد. ما ساکت نخواهیم نشست و باید با چشمان باز اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: قطعا پاسخ یک اقدام نظامی، نظامی خواهد بود.

نامه دوم

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، دومین نامه خود را در اعتراض به ترور سردار سلیمانی و اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، هجدهم دی‌ماه برای گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین رئیس وقت شورای امنیت ارسال کرد.

تخت‌روانچی در این نامه با اشاره به این اقدام تروریستی آورد: این نامه برای توجه به اظهارات تحریک آمیز دیگر ایالات متحده در تهدید به استفاده از نیروی نظامی، بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد، پیام‌های توئیتری ترامپ مبنی بر آمادگی این کشور در حمله به اهداف دیگر در ایران را نمونه ای از این اظهارات تحریک آمیز دانست.

تخت روانچی با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به پیام ترامپ برای هدف قرار دادن ۵۲ نقطه در ایران از جمله اماکن فرهنگی که مصداق جنایت جنگی است، ادامه داد: وی پس از آن نیز در ۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ اظهار “ما اجازه نداریم سایت فرهنگی آنها را هدف قرار دهیم؟ اینگونه نمی شود.” در همان روز ، او دوباره با جدیت تهدید کرد که “آمریکا به سرعت و به طور کامل به ایران حمله خواهد کرد”.

وی تاکید کرد: در تنها در سه روز، رئیس جمهوری ایالات متحده ، با اظهارات بسیار تحریک آمیز و خشن ، پنج بار تهدید کرده است که علیه یکی از بنیانگذاران سازمان ملل متحد، اقدام نظامی خواهد کرد. تکرار عمومی چنین اظهارات تحریک آمیز و تهدیدهای غیرقانونی بدون شک یک فراخوانی آشکار برای بی قانونی، هرج و مرج و بی نظمی در سطح بین المللی است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: چنین تهدیدهای بی وقفه رئیس جمهوری آمریکا بدون تردید نقض فاحش ضوابط عرفی حقوق بین الملل و همچنین اصول بسیار اساسی مندرج در منشور ملل متحد به ویژه ماده ۲ آن است را که به وضوح تهدید یا استفاده از زور را منع می کند.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت آتش افروزی این اظهارات و تهدیدات و همچنین پیامدهای گسترده و منفی حمله ماجراجویانه ایالات متحده بر صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی، کاملاً روشن است که این کشور مسئولیت تمام عواقب را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: تهدید برای هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایرانی به طور قطع نقض آشکار هنجارها و اصول اساسی حقوق بین الملل است و هرگونه حمله علیه این سایت ها جنایتی جنگی خواهد بود. علاوه بر این ، باید در نظر داشت که “آسیب رساندن به دارایی‌های فرهنگی متعلق به هر قوم به معنای آسیب رساندن به میراث فرهنگی همه بشریت است”.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: همچنین اعزام سربازان بیشتر و “تجهیزات جدید زیبا” به این منطقه بی ثبات، در واقع وضعیت پیچیده فعلی را پیچیده تر می کند.

تخت روانچی با تاکید بر اینکه موارد گفته شده تنها گوشه‌ای از سیاست های خصمانه، اقدامات غیرقانونی و همچنین تهدیدات و توطئه های ایالات متحده علیه ایران در طول ۴۰ سال گذشته است، خاطرنشان کرد: در حالی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ نیست، اما به طور جدی نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه خود هشدار می دهد. ایران مصمم است تا به شدت از مردم خود حمایت کند و به شدت از اقتدار و تمامیت ارضی خود دفاع و منافع ملی خود را به طور کامل تامین کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس، ایران مطابق با حقوق بین الملل و در استفاده از حق ذاتی در دفاع از خود، تمام اقدامات متناسب لازم را در برابر هرگونه تهدید یا استفاده از زور اتخاذ خواهد کرد. این مطابق با حق ذاتی ایران طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است و ایران در صورت لزوم از اجرای آن دریغ نخواهد کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: سیاست های غیرمسئولانه و اقدامات غیرقانونی ایالات متحده نه تنها مبانی نظام و نظم بین المللی را به خطر می اندازد بلکه تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می رود. جامعه بین الملل نباید این شرایط را چشم پوشی یا تحمل کند و باید از ایالات متحده بخواهد تا اقدامات غیرقانونی و بی ثبات کننده خود را در منطقه ای بی ثبات چون خاورمیانه به ویژه با عقب نشینی همه نیروهای خود از منطقه پایان دهد.

تخت روانچی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تهدیدهای غیرقانونی و سیاست‌های مداوم آمریکا را به سخت ترین وجه ممکن محکوم کند و همچنین آن را در قبال همه اقدامات غلط و اعمال غیرقانونی خود در حالی که آن را وادار به رعایت اصول و قوانین حقوق بین الملل پاسخگو نگهدارد.

 دفتر یاد بود

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد علاوه بر گشایش دفتر یادبود سردار دلها در دفتر نمایندگی ایران که در نیویورک واقع شده است، یاد و خاطر این شهید بزرگوار را در کشوری برپا کرد که مقامات آن، دستور ترور را صادر کرده بودند.

این اقدام که با استقبال سفرا به ویژه حامیان جبهه مقاومت ربرو شد، پیام روشنی به تروریست‌های کاخ سفید داشت که محبوبیت این شهید، فراتر از مرزها است.

دیدار با دبیرکل سازمان ملل

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد علاوه بر ارسال ۲ نامه پس از شهادت سردار سلیمانی، به صورت حضوری هم به دیدار گوترش دبیرکل این سازمان رفت و پاسخ ایران به اقدام تروریستی آمریکا را متناسب و قدرتمند دانست و خواستار فعال‌تر شدن این نهاد بین المللی برای کاهش تنش در منطقه شد.

مجید تخت روانچی عصر ۱۹ دی‌ماه در این دیدار به تشریح اقدامات و مواضع ایران در مقابل اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ترور بزدلانه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت.

وی همچنین با اشاره به نقش شاخص سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم و شکست داعش، وی را یک قهرمان بی نظیر در ایران و منطقه خواند و مراسم تشییع پنج میلیونی وی در تهران و سایر شهرهای ایران و عراق را نشانه اشتباه محاسباتی آمریکا در این اقدام تروریستی دانست.

افشاگری ماهیت تروریستی دولت آمریکا متوقف نشد

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در ارتباط با این ترور، ۲ نامه دیگر هم به دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال کرد و در طول یکسال گذشته در مناسبت‌های مختلف، یاد سردار مبارزه با تروریسم را در این نهاد بین‌المللی زنده نگهداشت.

یکی از این نشست‌ها، نشست دوم بهمن‌ماه شورای امنیت با موضوع فلسطین بود که تخت‌روانچی، ترور سردار سلیمانی را اقدامی بزدلانه دانست که مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین الملل بود و گفت: این حرکت، توطئه از پیش طراحی شده برای افزایش تنش در منطقه بود.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: آمریکا در حمایت از اسرائیل، ۴۴ بار از حق وتو استفاده کرده است که این رژیم را در ارتکاب جنایات افزونتر و با خشونت بیشتر و در مصونیت کامل گستاخ تر کرده است.

وی با بیان اینکه اینها تنها فعالیت‌های بی ثبات کننده آمریکا در منطقه ما نیست، اظهار کرد: این کشور در تعقیب دشمنی ذاتی خود نسبت به کشورهای مسلمان به ویژه در خاورمیانه، همچنان به ماجراجویی نظامی در منطقه ما ادامه می دهد که آخرین نمونه آن، ترور هولناک شهید قاسم سلیمانی و همراهان وی در فرودگاه بین المللی بغداد است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این ترور بزدلانه مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین الملل بود و موجب مسؤولیت بین المللی آمریکاست.

تخت روانچی تأکید کرد: ما قاطعانه تمام ادعاهای ساختگی آمریکا برای توجیه این جنایت شنیع، از جمله ادعاهای دروغین که سلیمانی قصد برنامه ریزی برای هدف قرار دادن منافع آمریکا در منطقه را داشته است، رد می کنیم.

وی افزود: خود آمریکا بخوبی می داند که علاوه بر نقش قاطع خود در مبارزه با داعش در عراق و سوریه، سلیمانی یک سیاستمدار بسیار تاثیرگذار و مورد احترام در منطقه نیز بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه “این حرکت بسیار تحریک آمیز یک توطئه از پیش طراحی شده با هدف افزایش تنش در منطقه ما بود”، اظهار کرد: این ترور، ادعاهای آمریکا را که با تروریسم مبارزه می‌کند، کاملاً افشا کرد و نشان داد که این کشور در واقع با کسانی که با تروریست ها مبارزه می کنند، می جنگد نه با تروریست ها.

تخت روانچی ادامه داد: به این دلیل، شهادت سردار سلیمانی هدیه ای بزرگ از آمریکا به داعش و دیگر گروه های تروریستی منطقه بود.

وی اضافه کرد: تظاهرات عظیم در منطقه در بزرگداشت نقش شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم و محکومیت ترور او و همچنین مشارکت میلیون ها نفر در تشییع جنازه او که آن را به دومین تشیع جنازه بزرگ در تاریخ ملت ما و کل منطقه تبدیل کرد، نشان داد که او تا چه اندازه در کشور و منطقه ما محبوب بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: یکی از پیامدهای این ترور بزدلانه، این است که منطقه امن تر و با ثبات تر از گذشته نیست. در نتیجه، موثرترین راه برای تضمین صلح و امنیت منطقه، خروج نیروهای آمریکاست که حضورشان همواره منشاء بی ثباتی در منطقه ما بوده است.

افشاگری ظریف در شورای امنیت

از دیگر نشست‌هایی که در شورای امنیت برگزار شد و این بار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به صورت مجازی در آن حضور یافت، نشست ۳۰ مهرماه با موضوع بررسی جامع وضعیت منطقه خلیج فارس بود که به ابتکار روسیه برگزار شد.

وی در بخشی از اظهارات خود گفت: مدت زیادی است که نیروهای خارجی برای برجسته کردن قدرت خود نه برای محافظت از مردم ما به منطقه ما آمده‌اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: حضور نامشروع ایالات متحده – هفت هزار و ۶۰۰ مایل دورتر از سواحل آن، در ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی، دشمن شماره ۱ داعش توسط ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اوج خود رسید./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.