تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

نقش شهرداری در فضا سازی فرهنگی و ارتقا جایگاه شهروندی    *سیدخلیل سجادی اسدآبادی

نقش شهرداری در فضا سازی فرهنگی و ارتقا جایگاه شهروندی    *سیدخلیل سجادی اسدآبادی
نگاه اقتصاد - بدون شک یکی از مولفه‌های هم زیستی، بهره‌مندی از فرهنگ مدارا و نوع پذیری است که می‌تواند در فضایی مناسب تحت عنوان شهرنشینی صورت گیرد.

اگر تمامی ایام سال را در نظر بگیریم و در آن اندکی اندیشه نماییم، به خوبی در می‌یابیم که قدری از گذشته فاصله گرفته‌ایم. البته در شرایط کنونی با وجود حاکم بودن شرایط کرونایی در جامعه، این فاصله گرفتن‌ها در راستای رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های لازم در جهت حفظ سلامت شهروندان و عدم سرایت ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت است.

 

در این شرایط در پارک‌ها و فضاهای سبز، حضور خانواده‌ها در نزدیکترین فاصله از هم بدون هیچ دغدغه نگران کننده است و با رعایت موازین بهداشتی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله می‌توان از فضای سبز بهره برد.

 

در اینجا نباید نقش محوری خدمات شهری شهرداری‌ها در توسعه فضاهای سبز و پارک‌ها در تمامی سطوح شهر از جمله محلات را فراموش کرد. خوشبختانه در گذشته نه چندان دور با توسعه فضای شهر تفرجگاه‌های شهری و بین‌شهری، دیدگاه مردم به جریان زندگی نیز اندکی متفاوت تر از گذشته شده است. به عنوان مثال احداث پارک تفریحی چغاسبز و پارک خطی بلوار پژوهش (به عنوان بام ایلام) و… از اقداماتی بوده‌اند که توانسته مردم را از فضای چهار دیواری منازل بیرون بکشاند و در فضایی شاد و آرام بخش آنان را در کنار هم بدون هیچگونه مشکل و چالشی در شادی شریک کند. در سایه این گونه خدمات شهری است که فرهنگ شهرنشینی نیز رشد می کند و بسیاری از چالش‌ها به فرصت تبدیل می‌گردد. همین پارک خطی به پژوهش را که مثال می‌زنیم در تمام ساعات شبانه‌روز پذیرایی مردمی است که برای گذران لحظاتی جذاب و خاطره انگیز در کنار هم و به دور از تعصبات قومی، قبیله‌ای، تقابل‌ها و رفتارهای غیرمنطقی جمع می‌شوند که البته بعد از پیدایش ویروس منحوس کرونا کم رنگ شده است.

اگر ایلام امروز را با چند سال اخیر مقایسه کنیم، به خوبی در می‌یابیم که شهروندان در آن زمان تنها انتخابی که داشتند گذراندن ایام تعطیلات آخر هفته و مناسبت ها در کنج خانه و یا سفر اطراف شهر تا کیلومترها دورتر بود که خالی از خطر و چالش نیز نبوده است. یک بُعد دیگر احداث این زیرساخت‌های خدمات شهری، ایجاد روحیه نشاط و طراوت در بین شهروندان است که حاصل آن جلوگیری از بروز و وقوع آسیب‌های اجتماعی در ابعاد گوناگون می‌شود. به عنوان مثال اگر کودکی در حال حاضر با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های خدمات شهری همچون پارک‌ها از خدمات شهری همچون فضای سبز و پارک‌ها، از گذران دوران کودکی خود لذت ببرد، قطعاً راه رشد و بالندگی خود را از همان دوران آغاز کرده است. وقتی یک کودک لحظات شیرین این سن را در جمع همسالان در پارک محله ای خود سپری می‌کند، تربیت و پرورش وی بسیار راحت تر از کودکی است که از این خدمات بی‌بهره بوده است. زیرا بخش اعظمی از شخصیت وی در همین محیط‌ها و در قالب بازی و همزیستی سالم و منطقی همراه با شادی‌ها و طراوت کودکانه با همسالان در جهت مثبت و سازنده شکل می‌گیرد.

از این رو نقش نهادی همچون شهرداری در افق دوردست را اگر بنگریم، به خوبی تاثیر خدمات آن را در زندگی جامعه و شهروندان آن درک خواهیم کرد و به خوبی در می‌یابیم که امکانات و زیرساخت‌های خدمات شهری چه منفعتی بی حدو حصری در زندگی اجتماعی و شکل گیری فرهنگ شهرنشینی خواهد داشت.

مع الوصف ضمن ارج نهادن به خدمات شهرداری ایلام و اهمیت دادن مسئولان مربوطه به ارتقاء سطح خدمات شهری، ان‌شاالله در آینده نیز شاهد رشد روزافزون این خدمات در جهت ایجاد روحیه شاد و شکل گیری رفاه اجتماعی و همچنین ترویج فرهنگ صحیح و اصولی شهرنشینی باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.