تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

گفتگو با زهرا قاسمیان؛ معلم توانای ابتدایی مدارس ایلام

معلم انسان ساز است و چه درسی بهتر از انسان سازی   * زینب خیراللهی

معلم انسان ساز است و چه درسی بهتر از انسان سازی   * زینب خیراللهی
نگاه اقتصاد

در دنیای پیچیده امروز و در میان تمام اعصار مهم‌ترین رکن هر جامعه تعلیم و تربیت و انسان سازی است و کسانی که این رسالت را به دوش مى‌کشند معلمان عزیز هستند، بر همین اساس است که پیامبران الهی را معلمان بشر خوانده‌اند.

همه‌ی پیشرفت‌های‌ معنوی و مادی بشر ریشه در تربیت افراد دارد که از منبع زلال ایمان، معرفت، تعهد و ایثار معلم سیراب می‌شوند، همه ما وامدار اساتیدی هستیم که بی‌منت خود را وقف جامعه بشریت ساخته‌اند، پیشرفت نوین علمی همه و همه مدیون شخصی به نام معلم است.

 

تاریخ پرافتخار کشور عزیزمان مرهون و مدیون معلمانی است که در حریم مقدس مدرسه و فضای آسمانی تعلیم و تربیت، زیباترین جلوه‌های عشق و ایثار را به تصویر کشیده‌اند.

امروز که ویروسی ذره بینی به نام کرونا دنیا را در نوردیده و انسانهای زیادی را به کام مرگ کشیده و حتی جدیدترین پیشرفت‌های علمی هم نتوانسته اند در مقابلش بیاستند، آموزش و تربیت دانش آموزان با مشکل جدی مواجه شده است وباعث شده مدارس تعطیل شوند و آموزش در فضای مجازی دنبال شود و در کشور عزیزمان نیز در قالب برنامه شاد به انجام برسد.

 

در این فضا نیز معلمان عزیز خوش درخشیدند و آموزش و پرورش دانش آموزان نه تنها متوقف نشد، بلکه با جدیت بیشتر هم دنبال شد.

این امر بهانه‌ای شد تا به سراغ یکی از معلمان عزیز استانمان برویم و با ایشان گفتگو نماییم.

زهرا قاسیمان از جمله آموزگاران جوان و خوشفکری ایلامی است که در طی حضور ۱۴ ساله در آموزش دانش آموزان مقاطع ابتدایی، همواره با نگاهی زیبا، دنیای زیباتری را در ذهن دانش آموزانش ترسیم نموده است.

ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ و کاردانی آموزش ابتدایی از دانشکده تربیت معلم سنندج است، توانمندی در ارائه آموزش جامع و صحیح به دانش آموزان، ایشان را در میان شاگردانش محبوب ساخته است.

 

* ابتدا مختصری از خودتان برایمان بگویید، چگونه شد که معلم شدید؟
من هم مثل همه‌ی بچه‌های هم دوره و هم سن خودم، که به خاطر شرایط خاص آن زمان و اهمیتی که به درس و معلم میدادیم، از کودکی علاقه‌مند به این شغل بودم، که البته به یاری پروردگار و تلاش بی وقفه در سال ۸۴ در کنکور سراسری تجربی، با کسب رتبه‌ی مناسب در این رقابت بزرگ، افتخار معلم شدن نصیبم شد و اکنون با عشق و علاقه در خدمت دانش آموزان عزیز و آینده سازان کشور هستم.

 

* از خاطرات دوران شیرین معلمی بگویید؟
همه‌ی خاطرات دوران آموزش، شیرین و به یاد ماندنی هستند، اما خاص‌ترین خاطره‌ی من به اولین روزهای حضورم در کلاس درس دوم دبستان در میان دختر و پسربچه‌های شیرین زبان در منطقه هلیلان برمی‌گردد که در یک مدرسه به صورت مختلط با هم درس می‌خواندند و بسیار درسخوان و منضبط بودند و الان بعد از سالها هر کدام از آن عزیزان تحصیلات عالیه دارند و چه بسا شاغلند و از این جا برای همه‌ی آنان ، آرزوی تندرستی و عاقبت به خیری دارم.

 

* با توجه به همه گیری ویروس کرونا ارزیابی شما از آشنایی دانش آموزان با فضای مجازی و برنامه شاد چیست؟
شرایط به وجود آمده به خاطر ویروس کرونا جهانی است و مختص کشور ما یا منطقه ی به خصوصی نیست، البته این شرایط یکباره و ناگهانی به کشور ما تحمیل شد که نیاز به تصمیم گیری سریع در تمام زمینه‌ها داشت، و آموزش هم به عنوان یکی از بنیادی ترین و مهم‌ترین پایه‌های جامعه، با شیوع این بیماری درگیر شد و چون سلامتی آینده سازان در این شرایط حساس بسیار مهم و حیاتی بود، مدارس ناچارآ تعطیل شدند، اما امر آموزش تعطیل بردار نیست! و با توجه به نیاز به یک تصمیم اساسی و سریع برای ادامه‌ی آموزش، این تصمیم در قالب نرم افزاری به نام شاد گرفته شد که در چنین بحرانی، کارآمد و حلال مشکلات معلمین و دانش‌آموزان شد.

از نظر من فضای مجازی برای فراگیر توصیه شده نیست اما در قالب برنامه‌ای کنترل شده و استاندارد و برای پیگیری اهداف بلند آموزشی می‌تواند مفید و چه بسا مثمر ثمر هم باشد و قطعاٌ با تلاش معلمان و پیگیری دانش آموزان و همکاری اولیا، روند آموزش را مانند سابق، به پیش می‌برد.

 

* نقاط قوت شما در تدریس چه خصوصیاتی است؟
علاقه‌ای که به یاددادن و آموزش دارم خیلی کمکم کرده و سعی‌ام همیشه این بوده که اطلاعاتم را به روز نگه دارم و با نگاه محبت آمیز و عشق به بچه‌ها و جدیت و مسئولیت پذیری کارم را ادامه دهم. دوست دارم از تمام دانش اندکم مایه بگذارم و همه‌ی توانم را برای بهترین و رضایت بخش‌ترین نتیجه، به کار بگیرم.

 

* اگر به گذشته باز گردید باز هم معلم می شوید؟

بله با کمال میل و با عشق و علاقه و تجربه‌ی بیشتر، شغل شریف معلمی را انتخاب خواهم کرد. وقتی که یک کلمه به کسی یاد می‌دهی، انگار که تمام دنیا را به تو داده‌اند و این ذهنیت همیشه در من بوده و هست و امیدوارم خداوند بزرگ در این راه همواره کمکم کند تا بهتر بتوانم در مسیر آموزش و پروش آینده سازان مملکتم موفق باشم.

۶_دانش آموزانی که از لحاظ درسی ضعیف هستند، چگونه آنها را تشویق می کنید؟
ضعف هر دانش آموزی علتی دارد که باید بررسی و حل شود و همه‌ی دانش آموزان مشابه نیستند ، شخصیت‌ها ، علاقه‌ مندی ها و استعدادهای متفاوتی دارند، ضعف دانش آموزانم را سعی می‌کنم علت یابی کنم و باکمک خوددانش آموز رفع مشکل نمایم.

 

۷_ به نظر شما چه عواملی می تواند مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان باشد؟
خیلی چیزها دخیلند، شرایط نامناسب خانوادگی، شرایط بد اقتصادی، ضعف فرهنگی که البته با شناسایی این دانش آموزان، همواره سعی در رفع مشکلشان بوده و هست.

 

۸_یک معلم خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
معلم انسان ساز است و چه درسی مهمتر از انسان سازی و باید سعی کنیم ارزش های والای اخلاقی و معنوی را در خودمان تقویت کنیم که بتوانیم به دانش آموز هم منتقل نماییم؛ چون معلم همیشه الگویی برای دانش آموز، بخصوص مقطع حساس دبستان میباشد، چه خوب است که معلم الگوی مناسبی دراین مسیر باشد.

 

۹_چه توصیه ای برای همکارنتان در تدریس با نرم افزار شاد و فضای مجازی دارید؟
همکاران من واقعا از هیچ تلاشی مضایقه نکردند و نمی کنند ، توصیه ای نیست فقط امیدوارم همه دست به دست هم بدهیم تا از این شرایط سخت، سربلند بیرون بیاییم.

 

۱۰_ درپایان اگر مطلبی دارید بیان کنید….
چرخ گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت
دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

به یاری پروردگار و با تلاش همه، انشاله که از شرایط نامناسب عبور می کنیم و عافیت نصیب همه میشود، آرزوی سلامتی برای همه ملت عزیزمان و بویژه دانش آموزان و همکاران عزیزم دارم./مصاحبه از: زینب خیراللهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.