تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۹:۵۹

رسد آدمی به جایی که به جزخدا نبیند

رسد آدمی به جایی که به جزخدا نبیند
رسد آدمی به جایی که به جزخدا نبیند/بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت 
نگاه اقتصاد- سودابه خانی – خانواده به عنوان اولین جایی که کودک درآن رشد می کند نقش اساسی در تربیت دینی دارد.
هرچه دراین نهاد حس مذهبی رشد کند امنیت درونی ودرک لذت واقعی اززندگی واستحکام خانواده بیشتر می شود.چراکه دین خط فکری وعملی روشنی به افراد می دهد که مشکلات ،اورا دچار ناامیدی نمی کند.
عبادت ونماز خواندن ، برای نمازگزار آرامش روانی بوجود می آورد وبه او احساس امنیت می دهد.چنان که پیامبر( ص) فرموده انسانی که نمازهای پنجگانه را به جای می آورد، مانند آن است که در رودی پنج بار شناکرده واز آلودگی ها به در آمده است.بنابراین نماز از ابتلا به آلودگی وگناهان جلوگیری می نماید وبار گناهان را سبک می کند.
هرگاه همه ی اعضای خانواده نمازگزار باشند، آرامش وتعادل روانی در خانه حکمرفاست ودر پناه آن با موفقیت زندگی می کنند.
در دنیای امروز که بزهکاری بخصوص درنوجوانان درسراسر دنیا، ذهن همه را درگیر کرده است اگر بتوانیم فرهنگ خواندن نماز را گسترش دهیم مانع بروز بزهکاری ها شده وآن را کاهش می دهد.
همانطور که در قرآن نماز به عنوان بازدارنده از منکرات معرفی شده با توجه وارتباط قلبی باخدا، اضطراب های ناشی از آسیب ها دور می شوند ونقش مهمی در سلامت جامعه دارد.
نماز وتواضع درمقابل پروردگار رسیدن به کمال آدمی است که منجر به سلامت روحی و روانی وافزایش اعتماد به نفس می گردد.برهمین اساس زندگی معنا پیدا می کند وشخص نمازگزار خود را تسلیم مرگ وخودکشی نمی کند واز  جرایم نیز دور می ماند.
نماز اگرچه به معنای بندگی وشکرگزاری دربرابر خالق است اما دل  آدمی را به سوی محبت به مخلوق می کشاند وخانواده ای صمیمی را بوجود می آورد که نمیتوانند نسبت به مخلوق خدا شاکر وقدردان نباشند چرا که ( من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق ) درخانه ای که سپاسگزاری وتشکر از یکدیگر وجود داشته باشد ناپایداری ودلسردی وجود ندارد.
نماز درکاستن استرس وفشارهای روحی تاثیری مطلوب دارد وهمچنین وسیله ای محکم برای ایجاد نظم وانضباط شخصی درزندگی برای  خواندن نماز درساعات معینی در روز ویک تمرین منظم بودن انسان است که نظافت وپاکی را به همراه دارد.
نماز باعث صبر واستقامت است وانسان را آماده ی پذیرش شرایط ومسائل مختلف می کند.
با بررسی وتفکر در قرآن چنین نتیجه ای استنباط می شود که تقوی مهم ترین‌دستاورد نماز ومهم ترین عامل تربیت بشر وتحکیم بنیان خانواده است.
هرکس عظمت خدا وحقارت دنیا را بشناسد همتش والا می شود وخدا را بزرگ‌می داردنتیجه این معرفت ، حالتی چون خشوع ، حضوب قلب وشرم از خدا است که در نماز وجود دارد.
امیداست بتوانیم با خضوع وحضور قلب وطمانینه وآرامش در پیشگاه الهی از نمازگزاران واقعی باشیم.
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است در جریده عالم دوام ما

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.