تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

۶۴۱ هزار هکتار از گستره ایلام را جنگل ها تشکیل می دهد

۶۴۱ هزار هکتار از گستره ایلام را جنگل ها تشکیل می دهد
ایلام - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با بیان اینکه حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این استان ۲ میلیون هکتار است، گفت: ۶۴۱ هزار و ۶۶۷ هکتار یعنی ۳۲ درصد از این عرصه به جنگل ها اختصاص دارد.

رضا احمدی روز جمعه در کارگروه رسانه ای کرونا استان اظهار داشت: همچنین حدود یک میلیون و ۱۲۲ هزار هکتار معادل ۵۵ درصد از منابع طبیعی استان را مراتع تشکیل می دهد.

وی یادآور شد: ۴۲۴ هزار هکتار از مراتع ایلام ضعیف یا بیابانی است که این میزان حدود ۲۱ کل مراتع استان محسوب می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام سرانه جنگل کاری کشور و جهان را به ترتیب ۲ و ۶ هزار مربع ذکر کرد و گفت: این میزان در استان ایلام با ۱۱ هزار مترمربع قریب به ۲ برابر سرانه جنگل در جهان است.

احمدی با بیان اینکه با اهتمام مردم و مسوولان ایلام از افق جنگل کاری سال ۱۴۰۴ بعنوان یک سند بالا دستی جنگل کاری در کشور عبور کرده است، افزود: امسال نیز یک هزار و ۵۰۰ متر مربع سرانه جنگل با جنگل کاری دست کاشت در این استان افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به حوزه‌ های آبخیز استان گفت: ایلام دارای دو حوزه آبخیز کلان شامل رودخانه های مرزی و رودخانه کرخه است که بیشترین سهم متعلق به حوزه رودخانه کرخه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام تاکید کرد: ۱۵ رودخانه دایمی نیز در این استان دارای آورده ای معادل ۴.۵ میلیارد متر مکعب در زمان تر سالی و ۳.۶ میلیارد در زمان خشکسالی است.

احمدی افزود: مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان متولی ۸۸ درصد از منابع طبیعی و ملی کل سطح استان است که در راستا برای حفاظت از این میزان عرصه نیازمند مساعدت و همکاری همگانی مردم و اصحاب رسانه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام با بیان اینکه ایلام در حال حاضر یکی استان های مهم قطب های تولید نهال در کشور است، گفت: این نهال ها با مرغوب ترین کیفیت در اراضی ملی استان متناسب با هر اقلیم و شرایط جغرافیایی هر منطقه کاشت خواهند شد.

وی همچنین خواستار مشارکت و همکاری بیشتر رسانه های با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان شد و گفت: رسانه ها همواره در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در راستای حفاظت از منابع طبیعی استان بیشترین اهتمام را داشتند.

به گزارش ایرنا بلوط، بنه، کنار، زالزالک، اوکالیپتوس، بادام و تای از جمله مهمترین گونه های جنگلی استان ایلام هستند.

دره ارغوان، دالاب، ششدار، شلم و منجل نیز از مهمترین ذخیره گاه های جنگلی استان ایلام و زیستگاه های اصلی واریته های بلوط هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.