تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۲۱

سفر با کوله باری از کرونا

سفر با کوله باری از کرونا
ایلام - نوروز به عنوان کهن آیین ایرانیان علاوه بر سنت دیرینه چیدن هفت سین و دور آن نشستن و دعای تحویل سال خواندن، نو نورار شدن و عیدی دادن و عیدی گرفتن با دید و بازدید و سفر و گردش و تفریح همراه است.

فرصتی برای استراحت یکسال کار و تلاش و شروع سال جدید با دورهمی، جشن و شادی و گردش تا این ایام حدود دو هفته ای با خاطره ای خوش به پایان رسیده و شروع سالی توام با شادی برای همگان باشد.

اما از اسفندماه پارسال و در پی شیوع ویروس کرونا نوروز، این آیین ملی متاثر از کرونا دستخوش تغییر شد و مردم نورروز ۹۹ را متفاوت ترین نوروز زندگیشان را آغاز کردند.

آغاز سالی که همگی به جای دور هم بودن به دور از هم بودن دعوت شدیم، به خانه نشینی، عید دینی های مجازی، تاکید بر ماندن در خانه و پرهیز از سفر و گردش و تفریح های خارج از منزل.

نوروزی که آخرین روز تعطیلات آن که روز طبیعت بود شدیدترین محدودیت ها برای مردم اعمال شد تا با ماندن در خانه مانع گسترش بیش از پیش کرونا شوند.

اگرچه بسیاری از مردم نوروز را برای حفظ سلامت خود و اطرافیان با رعایت نکات و دستورالعمل های بهداشتی سپری کردند اما متاسفانه برخی مردم در این زمینه با بی توجهی موجب ایجاد حوادث تلخ و وقایع ناگواری شدند.

مردمی که علی رغم هشدارهای مسئولان برای پرهیز از مسافرت و عید دیدنی و دور همی اما با بی توجهی حوادث تلخ و جبران ناپذیری را ایجاد کردند.

یکی از تاسف بارترین این وقایع حادثه تلخی بود که برای یکی از اهالی شهرستان های استان رخ داد، خانواده ای که دختر بزرگشان در تهران سکونت دارد و برای تعطیلات عید به منزل پدری اش سفر می کند، او بعد از عزیمت به زادگاهش علایم ناخوشی جسمانی اش را به پای سرماخوردگی می گذارد ولی بعد از چند روز با وجود بهبودی اما خواهر کوچکترش که دارای بیماری زمینه ای است با همان علایم جسمی شبیه خودش فوت می کند.

ماجرا زمانی تلخ تر می شود که بعد از فوت او تست کرونای خواهرش مثبت اعلام و مشخص می شود که علت فوت خواهر کوچکتر کرونایی بوده که از طریق خواهر بزرگتر به او منتقل شده است.

جدا از اینکه این خانواده و اطرافیان آنها در نوروز و روزهای ابتدای سال عزادار شدند اما تلخ تر از همه عذاب وجدانی است که خواهر بزرگتر را آزار می دهد چراکه ناخواسته بیماری اش را به خواهر کوچکتر منتقل و پایان زندگی کوتاه خواهر کوچکتر را رقم زد.

نظیر این ماجرا برای بسیاری از خانواده های دیگر پیش آمد که بدون توجه به هشدارهای ستاد ملی کرونا و مراکز درمانی موجب شدند حوادث تلخی برایشان ایجاد شود.

مرگ های درون خانوادگی و چند نفری چهره ترسناک دیگری از کرونا بود، خانواده هایی که چند عضو خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند که مصداق آن یکی از خانواده های ایلام بود که پدر خانواده و فرزند بزرگ آنها و چند تن دیگر از اقوام آنها به فاصله کمتر از یک هفته چشم از دنیا بر بستند.

اما در این بین بسیاری از مردم مقابل کرونا ایستادند و با نه گفتن به تفریحات نوروز و توجه به دستورالعمل های بهداشتی موجب سالم ماندن و اعضای خانواده و اطرافیان شدند.

این روزها در آستانه تعطیلات نوروز قرار داریم، دو روز دیگر اسفند به پایان می رسد و سال نو و آخرین سال قرن آغاز می شود، با وجود همه تلاش های انجام شده ولی کرونا با سال جدید ۱۳ ماهه می شود و سرکش تر و با چهره های جدیدتر از گذشته در همه جا حضور دارد.

اگرچه کرونا و خانه نشینی و دور از هم بودن و عدم ارتباطات و تفریح در مدت یکسال گذشته تاکنون موجب مشکلات افسردگی برای عامه مردم شده ولی همه باید بدانیم که تمامی هشدارها تنها و تنها به منظور حفظ سلامتی ما، خانواده و اطرافیانمان است.

با وجود اینکه مسئولان حوزه بهداشت و درمان تمام تلاش خود را برای ماندن مردم در خانه و پرهیز از سفر و دید و بازدید دارند اما متاسفانه بسیاری از مردم مهیای سفر شده اند.

از طرفی شلوغی بازارها و مراکز خرید دغدغه دیگری است که با وجود تاکید بر آن ولی بسیاری از مردم رو زبه روز به آن بی توجه تر شده و لحظه لحظه، غلغله جمعیت بیشتر و بیشتر می شود.

این در حالی است که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام روند ابتلا و بستری های کرونا در این استان صعودی بوده و از طرفی متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی مردم روند کاهشی به خود گرفته است.

کاهش رعایت پروتکل های کرونا در برخی مناطق ایلام به ۳۰ درصد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با ابراز نگرانی از وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی بین مردم و اصناف در سراسر استان، گفت: درصد رعایت پروتکل های کرونا در برخی مناطق استان به ۳۰ درصد کاهش یافته است که ادامه آن وضعیت استان ‌را خطرناک خواهد کرد.

دکتر جمیل صادقی فر به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی اماکن سطح استان روند کاهشی داشته و تداوم این اوضاع روزهای خطرناکی را برای استان رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: یکی از نکات اصلی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده از ماسک است که به عنوان نمونه درصد استفاده مردم از ماسک در ملکشاهی به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تجمع ها همچنان بیشترین دلیل ابتلا به کروناست، افزود: مجالس عروسی، محافل سوگواری، تجمع در آرامستان ها و برپایی سایر آیین ها در مناطق مختلف استان ادامه دارد.

صادقی فر به وضعیت رعایت پروتکل ها در اسفندماه اشاره کرد و گفت: کمترین میزان رعایت پروتکل ها در آرامستان ها در بدره با ۳۳ درصد ثبت شده است.

وی به کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سایر اماکن اشاره و بیان کرد: درصد رعایت پروتکل ها در رستوران ها در ملکشاهی ۴۰ درصد، داروخانه ها در ایلام ۴۰ درصد، دفاتر پیشخوان در آبدانان ۳۳ درصد، دفاتر خدمات بیمه در ایلام ۴۵ درصد و پایانه های برون شهری در ملکشاهی ۳۵ درصد، پایانه های درون شهری در ایلام ۴۵ درصد، نانوایی ها در ملکشاهی ۴۰ درصد و مطب ها در ایلام ۴۵ درصد که همه این وضعیت ها روند کاهشی دنبال کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام اظهار کرد: در مجموع میانگین درصد استفاده مردم استان از ماسک زیر ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: اگرچه وضعیت شهرستان های استان در زمینه رعایت پروتکل های مختلف متفاوت است، اما در مجموع با توجه به آمار مبتلایان و میزان بستری ها که صعودی است، تداوم این روند استان را بحرانی خواهد کرد.

افزایش شمار بستری های کرونا در ایلام

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام همچنین با ذکراینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ بستری جدید ناشی از کرونا که نتیجه شلوغی و تجمعات اخیر در استان بوده در مراکز درمانی بستری شده اند افزود: مجموع بستری های کرونایی استان به ۵۵ نفر افزایش یافت.

وی اظهار کرد: سه مورد از بستری ها مربوط به ایلام، سه مورد آبدانان، سه مورد دره شهر، سه مورد چرداول، یک مورد چوار و چهار مورد مربوط به دهلران است. وی با بیان اینکه شلوغی این روزها سبب بازگشت روزهای دلهره آور آبان خواهد شد، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۳ ابتلای جدید کرونا در استان ثبت شد و مجموع مبتلایان تاکنون به ۲۶ هزار و ۷۴۷ نفر افزایش یافت.

صادقی فر با تاکید بر رعایت حداکثری پروتکل ها توسط مردم گفت: شهرستان دهلران همچنان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند که سهل انگاری مردم شرایط را برای تغییر وضعیت استان به نارنجی یا قرمز فراهم می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون ۶۶۸ نفر است.

وی با بیان اینکه مجموع بهبود یافتگان کرونا در استان ۲۵ هزار و ۱۵۰ نفر است ، تاکید کرد: افراد دارای علائمی مانند سرفه خشک، بدن درد، سردرد و تب بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد.

وی تصریح کرد: بی احتیاطی برای افراد دارای بیماری های زمینه ای بخصوص فشار خون و دیابت، مادران باردار ممنوع است.

بر اساس آخرین وضعیت اعلام شده ۱۰ شهرستاناستان در وضعیت زرد و ت شهرستان دهلران در وضعی نارنجی قرار دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.