تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۵۸

گفتگو با سارا خاکی؛ رئیس شورای اسلامی شهر موسیان

موسیان؛ ثروتمندی فقیر

موسیان؛ ثروتمندی فقیر
.

نگاه اقتصاد – زینب خیراللهی – یکی از ثمرات بزرگ انقلاب شکوهمند ایران در دهه اخیر شکل گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده که توسط رأی مردم تعیین می شود در همین زمینه با انتخاب شوراها و اداره بخشی از امور اجرایی کشور با تکیه بر روند آزاد تبادل دانش، بینش، نظارت و آرای مردم گامی مهم در واگذاری امور به سازمان های محلی برداشته شد.

شوراهای شهری و روستایی تبلور حضور مردم، دیدگاه ها، افکار، خواسته ها، نیازها و تمایل مردم در صحنه ی برنامه ریزی می‌دانند و شورای شهر به عنوان یک عنصر از مدیریت شهری در اداره شهرها در سطح محلی نقش مهمی را بر عهده گرفته است.

نقش شوراهای اسلامی شهر در مدیریت شهری و نگرش مثبت مردم به شوراها که موجب تقویت پایه های آن می شود بررسی عملکرد و کاستی ها در قانون شوراهای شهر و جلب مردمی و میزان موفقیت شورای اسلامی شهر همچنین در مدیریت شهری و مشکلات و معظلات مربوطه مطالعه شده است و مشخص گردید که شروع فعالیت شوراهای شهر و روستا باعث افزایش میزان مشارکت مردمی در مدیریت شهری شده و نهادشورا برای موفقیت نیازمند اختیارات بیشتر قانونی قابل اجرا و اصلاح برخی بندها می باشد.

***

همواره در کنار شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر قرار دارند تا در کنار هم بتوانند راهکارهای مناسب را در جهت کمک به زیباسازی شهرها انجام دهند.

در شهر موسیان استان ایلام در طی گذشته و حال، اقدامات مؤثری در سطح شهر صورت گرفته است که این مهم نشان ‌دهنده‌ ی تلاش و کوشش اعضای شورای اسلامی و شهرداری می‌باشد.

سارا خاکی که هم اکنون ریاست شورای شهر موسیان را بر عهده دارد، دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی است. او فرماندهی پایگاه بسیج خواهران از سال ۹۵ تاکنون و فرماندهی جامعه زنان بخش موسیان را در رزومه خود دارد.

شرکت در اردوهای جهادی بسیج در مناطق محروم و دور افتاده ی مرزنشین، برگزاری کلاس و کارگاه های آسیب شناسی اجتماعی زنان، حجاب و عفاف، مسائل و بحران های بلوغ دختران نوجوان و مادران، مزایا و معایب فضای مجازی، بررسی زندگی زنان خانه دار به عنوان مربی و کارشناس از جمله فعالیت های بارز این بانوی پرتلاش موسیان است که نشانگر دلسوزی و اهتمام برای خدمت صادقانه و مسئولانه به مردم شریف شهر موسیان می باشد.

سارا خاکی در گفتگویی صمیمانه با خبرنگار نگاه اقتصاد با تبریک فرا رسیدن عید نوروز و آمدن فصل بهار، گفت: شوراهای اسلامی بعنوان یک نهاد اساسی خاص در اعمال حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران بیش از یک دهه از عمر آنها سپری می شود اما با این اوصاف در حوزه هایی دچار خلآ و مشکلاتی هستند که برای رفع ابهام و رساندن شوراها به جایگاه واقعی نیاز به صرف هزینه و کار کارشناسی می باشد.

خاکی تاکید کرد: برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان و یا استان با نظارت شورایی به نام شورای روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آنرا مردم همان محل انتخاب می کنند.

این مسئول به اصل ششم قانون اساسی مبنی بر این که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور، باید به اتکاء آرای عموم اداره شود از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین گردد، اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در طول فعالیت شورای دور پنجم همکاری مستمر و پایداری بین شورای شهر و سایر ادارات و دستگاههای دولتی در راستای فعالیتهای اجتماعی،فرهنگی، بهداشتی، رفع مشکلات مربوط به این حوزه ها و ارتقای سطح این فعالیتها صورت گرفته است که این امر در پیشبرد اهداف شورا تاثیر بسزایی داشته است.

رئیس شورای شهر موسیان ضمن ابراز رضایت از عملکرد شورا، عوامل موثر در مدیریت توسعه شهر را فرهنگ جامعه، فراهم شدن زیر ساخت توسعه شهر، داشتن و توان خدمات دهی مطلوب، ایجاد محیط پاک و داشتن امنیت کافی برشمرد.

خاکی بزرگترین دغدغه اش را پیشرفت شهر موسیان وخروج از موقعیت کنونی عنوان کرد و افزود: منطقه موسیان از لحاظ منابع عظیم نفت و گاز و زمین های کشاورزی غنی می باشد و آب و هوای گرم منطقه و وجود منابع آب سطحی و زیر زمینی، امکان کاشت بسیاری از محصولات را فراهم آورده است.

این مسئول مهم‌ترین محصولات منطقه موسیان را شامل گندم، جو، ذرت، کنجد، صیفی جات، دانه‌های روغنی، سیب زمینی، پیاز، انواع سبزیجات، خرما و مرکبات عنوان کرد و افزود: متاسفانه این منطقه با وجود همه این ظرفیتهای عظیم از سوی مسئولین نادیده گرفته شده و همین بی توجهی به عدم امکانات شهری جهت رفاه حال مردم بسیار آزار دهنده است.

خاکی خاطر نشان کرد: برای پیشبرد اهداف زیباسازی در شهر و انجام اقدامات عمرانی و خدماتی اگر حقوق کارمندان شهرداری همانند سایر ادارات دولت پرداخت شود، انگیزه کارکنان شهرداری برای خدمات دهی مطلوب تربوده و درآمد حاصله از کارهای شهرداری صرف بسیاری از مشکلات و طرحها و پروژهای سطح شهر می گردد.

رئیس شورای شهر موسیان در ادامه به فعالیتهای شورای شهر در دوره پنجم اشاره کرد و افزود: پیگیری های مکرر شورا در خصوص ایجاد دادگاه بخش موسیان با همراهی نماینده ی وقت (آقای کاظم زاده)که خوشبختانه با حمایت دولت و مسولین به نتیجه رسید، احداث سینمای خانواده در فضای یادمان شهدای موسیان و برگزاری باشکوه جشن آزادسازی شهر موسیان در سالهای ۹۷ و ۹۸با حضور مسولین کشوری از جمله این فعالیتها محسوب می شوند.

خاکی افزود: احداث سیل بند در ورودی شهر، احداث استخر شنا ، برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی و جشن های متنوع به مناسبت اعیاد با حضور هنرمندان استانهای هم جوار، برگزاری مراسمات مذهبی، واگذاری زمین به شرکت پتروشیمی جهت ایجاد کمپ ویژه کارکنان شرکت، تعیین حدود اراضی شهر و بخش موسیان با همکاری موثر بخشداری محترم و ریش سفیدان و بزرگان شهر و تلاش فراوان در راستای شهرستان شدن شهر موسیان از دیگر اقدامات شورا در سال می باشد.

رئیس شورای شهر موسیان همدلی اعضای شورا برای پیشبرد اهداف شورا را حیاتی و الزامی برشمرد و افزود: عدم توجه به این مهم باعث ایجاد تنش بین اعضا، تزلزل جایگاه شورا در بین مردم و مسولین و همینطور دیدگاه منفی عموم جامعه به منزلت شورا می شود.

خاکی در پایان سخنان خود ضمن آرزوی موفقیت برای شورای دوره ششم، همکاری موثر و مداوم با بخشداری موسیان از نقاط قوت فعالیت خود عنوان کرد و افزود: از مردم فهیم و ارزشمند شهر موسیان که با اعتماد خود فرصتی برای خدمت و فعالیت در عرصه های مختلف برایم فراهم کردند، اعضای شورا و شهردار، بخشدار موسیان جناب آقای ایرج جامخانه، و سایر عزیزان که با وجود مشکلات فراوان کاری همیشه حامی و همراهم بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم./زینب خیراللهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.