تاریخ انتشار : جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۱۵

یمن؛ ۶ سال مقاومت مردانه

یمن؛ ۶ سال مقاومت مردانه
تهران – مردم یمن در حالی امروز ششمین سال تجاوز ائتلاف عربی – غربی را پشت سر می گذارند که طی این سالها با مقاومت خود نه تنها اشعالگران را از کرده خود پشیمان کرده اند که گام های مهمی در راه توانمندی سیاسی ، نظامی و اقتصادی کشور خود برداشته و دنیا را شگفت زده کرده اند.

دولت عربستان که برای دهها سال مردم یمن را با وجود داشتن سه هزار سال تاریخ مکتوب به کارگران ساده خانه ها ، ادارات و سازمان های خود و سرزمین آنها را به محلی برای آموزش تروریست های القاعده تبدیل کرده بود ، اکنون با مردمی روبرو شده است که شش سال گذشته را با کمترین امکانات و با وجود محاصره کامل ، موفق شده اند ضمن کنترل بخش های عمده ای از کشور ، دشمنان خود را از مناطق اشغالی به عقب برانند و با ایجاد اتحاد و یکپارچگی بی سابقه در کشور ، امیدوار به روزهای بهتر برای میهن خود باشند.

کشور یمن علیرغم ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک با آب و دریا که می تواند این کشور را به یک اقتصاد پویا و پایدار تبدیل کند ، فقیرترین کشور عربی و اسلامی نام گرفته بود، این وضعیت نشان دهنده وجود دستهای استعمار در این کشور بود. چنانکه هنگام آغاز جنگ علیه ملت یمن، نزدیک به دو میلیون نفر از مردم این کشور با کمترین درآمد در عربستان پَست ترین کارها را در هتل ها ، رستوران ها و فرودگاه های این کشور انجام می دادند .

در حقیقت مجموعه مستخدمین سعودی ها در سطوح مختلف اداری و غیر اداری از یمنی ها بودند و اجازه داده نمی شد که این مردم از توانمندی های داخلی خود بهره برند.

سعودی ها طی دهه های گذشته نقش برادر بزرگتر را در قبال ملت یمن برای خود قائل بودند اما برغم همه سهمی که از منابع این کشور بر می داشتند، حاضر به اعطای هیچ امتیازی حتی حداقلی هم نبودند .

مردم یمن در ابتدای نهضت خود خواسته های حداقلی مانند تشکیل پارلمان و حضور در این نهاد مردمی را داشتند اما دولت های وابسته به این خواسته تن ندادند و ابتدا علی عبدالله صالح و سپس منصور هادی عبد ربه معاون او که به ریاست جمهوری رسیده بود هیچیک از وعده هایی را که داده بودند،عملی نکردند.

منصور هادی صراحتا اعلام کرد که حاضر به واگذاری قدرت نیست و انتخابات و پارلمان هم در کار نخواهد بود.

ائتلاف سعودی بیش از ۲۶۶ هزار بار یمن را بمباران کرده است
بعد از دو سال و نیم اهمال کاری دولت، مجموعه با نفوذ انصارالله که حالا دیگر گروه ها و جریانات مختلف به آن پیوسته بودند و قدرتمند تر از گذشته شده بود ، ادارات و سازمان های کشور را بدون خونریزی تسخیر کردند و دولت منصور هادی مجبور شد به ریاض فرار کند و به این ترتیب جنگ علیه مردم یمن آغاز شد.

۲۶۶ هزار بار بمباران مردم یمن

ائتلاف متجاوز که بیش از هفده کشور در آن شرکت داشتند در زمانی که نیروهای مسلح یمن برای مقابله با حمله خارجی در آمادگی نظامی نبودند، تجاوزات خود را علیه یمن از زمین، دریا و هوا آغاز کرد.

نیروهای ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان طی ۶ سال گذشته ۲۶۶ هزار و ۵۱۰ بار حمله هوایی علیه مردم یمن انجام داده اند که تنها حدود هزار بار آن از ابتدای سال میلادی انجام شده است .

بر اساس اعلام مقامات یمنی ، بیشتر این حملات ، روستاها ، خانه ها ، شهرها ، جاده ها ، مساجد ، اماکن خصوصی و عمومی را هدف قرار داده و منجر به کشته و زخمی شدن ده ها هزار یمنی، عمدتا زنان و کودکان شده است .

عملیات موشکی و پهپادی

حملات تجاوزکارانه ائتلاف سعودی البته با پاسخ مناسب ارتش و کمیته های مردمی یمن مواجه شد. بر اساس اعلام سخنگوی ارتش و کمیته های مردمی یمن ، نیروی موشکی تحت هدایت انصارالله بیش از یک هزار و ۳۴۸ عملیات را انجام داده است که طی آن ۴۹۹ فروند موشک تاسیسات نظامی و حیاتی متعلق به دشمن سعودی و نیروهای وابسته به امارات را هدف قرار داده است.

نیروی موشکی یمن ۸۴۹ موشک بالستیک به محل تجمع، تاسیسات ، مقرها و مراکز دشمن و مزدوران وابسته به آن در داخل خاک یمن شلیک کرد و از این تعداد طی دو ماه گذشته ، ۵۴ موشک به سمت اهداف نظامی سعودی شلیک شد.

سرتیپ یحیی سریع خاطرنشان کرد که نیروی هوایی پهپادی یمن بیش از ۱۲ هزار و ۶۲۳ عملیات انجام داده است که یک هزار و ۱۳۰ مورد آن تهاجمی بود.

وی تعداد عملیات تهاجمی نیروی هوایی علیه اهداف دشمن در خارج از یمن را بیش از ۵۷۲ عملیات اعلام کرد و افزود: ۵۷۸ عملیات نیز دشمن را در داخل سرزمین های یمن هدف قرار داده است.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان در بقیق و خریص بزرگ ترین شوک را به بازار جهانی نفت وارد کرد
سخنگوی نیروهای مسلح و کمیته های مردمی یمن با اشاره به اینکه نیروی هوایی پهپادی این کشور از ابتدای سال جاری میلادی بیش از یک هزار و ۴۶۴ عملیات انجام داده است، افزود: از این تعداد یک هزار و ۳۴۰ عملیات شناسایی و ۱۲۴ مورد تهاجمی بوده است.

عملیات مشترک بین نیروی موشکی و نیروی پهپادی

سرتیپ یحیی سریع توضیح داد که در عملیات « وإن عدتم عدنا » ( اگر بر گردید، ما بر می گردیم ) که در دوم نوامبر ۲۰۱۳ میلادی انجام شد از ۹ موشک بالستیک و بیش از ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین استفاده شد.

وی اظهار داشت که عملیات نظامی البنیان المرصوص که علاوه بر پایگاههای نظامی وابسته به دشمن در بیش از یک منطقه ، تاسیسات حیاتی متعلق به عربستان هدف قرار گرفت ، عملیات مشترک بین نیروی موشکی و پهپادی بود.

سخنگوی نیروهای مسلح و کمیته های مردمی یمن افزود: نیروی موشکی به همراه نیروی هوایی پهپادی در جریان عملیات تهاجمی « فأمکن منهم » بیش از پنجاه عملیات انجام داد که پایگاه های نظامی و تأسیسات حیاتی دشمن سعودی را هدف قرار داد و بیشتر آنها اعلام نشد.

وی افزود: برجسته ترین عملیات مشترک بین نیروهای موشکی و هوایی پهپادی که به طور کامل فاش نشده بود در تاریخ ۱۲ مارس سال ۲۰۲۰ انجام شد و در جریان آن تعدادی از اهداف حساس نظامی در پایتخت عربستان سعودی با موشک های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار گرفت.

یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹ تاسیسات نفتی راس التنوره عربستان هدف حمله پهپادهای یمنی قرار گرفت
وی خاطرنشان کرد: عملیات قدرت بازدارندگی سوم در ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ ، و قدرت بازدارندگی چهارم در ۲ ژوئن ۲۰۲۰ و پنجمین آن در دوم فوریه و ششمین آن در ۲ مارس، عملیات مشترک بین نیروی هوایی پهپادی و موشکی یمن بود.

آمار عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن

سرتیپ یحیی سریع در ادامه تعداد کل عملیات نظامی نیروهای مسلح و کمیته های مردمی یمن طی ۶ سال را بیش از ۱۲ هزار و ۳۶۶ عملیات اعلام کرد و افزود : ۶ هزار و ۱۹۲ مورد از آن عملیات تهاجمی بوده است که ۱۶۷ مورد آنها طی دو ماه گذشته انجام شده است .

وی افزود: علاوه بر آن ، ۶ هزار و ۱۷۴ عملیات مقابله ( پاتک ) برای خنثی کردن حملات تهاجمی دشمن و خنثی کردن نفوذ آنها انجام داده ایم که ۱۱۲ عملیات طی دو ماه گذشته انجام شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح و کمیته های مردمی یمن از «نصر من الله»، «البنیان المرصوص»، «فامکن منهم»، «توازن الردع» و عملیات پاکسازی البیضاء از تروریست‌های تکفیری به عنوان برجسته ترین عملیات‌ تهاجمی این نیروها نام برد و افزود: ۱۰ عملیات هیچ وقت اطلاع‌رسانی نشد.

وی تاکید کرد که طی این عملیات سرزمینهای وسیعی که دشمن به آنها حمله کرده بود ، آزاد شد و خسارات جانی زیادی را به دشمن تحمیل کرد و صدها وسیله نقلیه زرهی و غیر زرهی آنها همچنین انبارهای اسلحه و مهمات آنها را از بین برد و مقادیر زیادی اسلحه به دست نیروهای مسلح یمن افتاد.

جنگ علیه ملت یمن با حمایت اروپا و آمریکا

نکته تاسف بار در ماجرای تجاوز سعودی ها به یمن ضعیف و فقیر آنجاست که تجاوز سعودی ها و اماراتی ها به یمن با یک حمایت همه جانبه از سوی غربی ها هم روبه رو شد.

هم تشکیل ائتلاف ضد یمن و هم حملات بسیار وحشیانه که می توان اسم آن را نسل کشی گذاشت، توسط و با حمایت مستقیم آمریکایی ها و کشورهای اروپایی ها صورت گرفته است.

در بحث های رسانه ای به حدی روی نقش عربستان تمرکز شده است که به نوعی حامیان فراموش شده اند. به عنوان مثال عربستان در طول شش سال گذشته دهها میلیارد دلار اسلحه برای ادامه تجاوزبه مردم یمن از کشورهای اروپایی و آمریکا خریداری کرده است . در حقیقت این کشورها شریک جنایت سعودی ها علیه مردم مظلوم این کشور هستند و حتی ژست های حقوق بشری اروپا و آمریکای دوران جو بایدن هم نتوانسته از بار این شراکت در جنایت بکاهد.

آمریکا سالیانه میلیاردها دلار اسلحه به عربستان می فروشد که بخش عمده ای از آن در جنگ یمن استفاده می شود
هر چند گمان می رفت سیاست های امریکا در دوران جو بایدن تفاوت های ماهوی با دولت دونالد ترامپ داشته باشد اما تمامی اقدامات آمریکا در حد حرف بوده و در عمل اتفاق خاصی روی نداده است .

امریکا در دوران بایدن فضای جنگ یمن را به سمت عملیات شناختی و روانی سوق داده است و تاکنون یک برنامه مشخص و روشن نه تنها برای یمن بلکه برای کل حوزه غرب آسیا ، ایران و پرونده هسته ای ارایه نکرده است و حتی شاید بتوان گفت که بایدن در همان ریلی حرکت می کند که قبلا ترامپ کار گذاشته بود.

در حقیقت اکنون تمام تلاش دولت جدید آمریکا این است که جنگ یمن پیروز نداشته باشد. واشنگتن در غرب آسیا دو سیاست را پیگیری می کند اینکه اولا بتواند به فروش سلاح های خود ادامه دهد و دوم با جریان مقاومت و در راس آن جمهوری اسلامی ایران بجنگد.

البته سعودی ها چه در دوران ترامپ و چه اکنون که دولت بایدن روی کار آمده است تمام تلاش خود را معطوف قانع کردن آمریکا برای پیروز شدن در جنگ کرده و خواهند کرد چرا که اگر ریاض با پیروزی از این جنگ خارج نشود با این سوال افکار عمومی مواجه خواهد شد که تکلیف همه هزینه ها ، آدم کشی ها و … چه می شود .

اما نباید فراموش کرد به همان میزانی که حمایت اروپا و آمریکا از تجاوز عربستان به یمن افزایش پیدا کرد مقاومت مردم یمن موجب شد ، تاثیرگذاری آنها هم در اجتماع داخلی هم در دیپلماسی بین المللی و هم در تقویت قدرت دفاعی افزایش یابد تا امروز که ارتش ملی یمن و کمیته های مردمی به رهبری انصارالله توانستند یک قدرت بازدارندگی کامل را در مقابل رژیم سعودی و حامیان آن ایجاد کنند.

حمله ارتش و کمیته های مردمی به مراکز نظامی ، اقتصادی و لجستیکی در اقصی نقاط کشور عربستان کاملا نشان داد که مجموعه تهاجمی و دفاعی آمریکایی ها مثل پاتریوت ها و غیره در مقابل سلاح های بومی یمنی ها کمترین خاصیت را ندارد و به عبارتی در طول شش سال گذشته توانمندی، انگیزه و نفوذ مقاومت در حوزه های سیاسی اجتماعی رو به گسترش بوده است.

اکنون این یک حقیقت است که انسان امروزی یمنی که در حال مقاومت و مبارزه است قطعا با ۱۰ سال گذشته خود بسیار متفاوت شده است. این انسان قطعا برای سال های آینده اش هم اندیشه کرده و توانسته است از توانمندی های موجود به خوبی استفاده کند.

جنگ سرنوشت ساز در مارب

اهمیت نظامی و ژئوپولتیک خاک یمن، باب المندب و دریای سرخ است که به نوعی نقطه تکمیلی تنگه هرمز، باب المندب است و نقطه تکمیلی دیگر آن تنگه بسفر است، بنابراین هر کسی بر این تنگه ها حاکم باشد قطعا و یقینا در دراز مدت می تواند به انرژی دنیا در آبراهه ها تسلط داشته باشد.

نکته بعدی وجود ذخایر نفت ، گاز و اورانیوم استحصال نشده در یمن و به ویژه در مارب – منطقه ای که الان درگیری در آن جریان دارد – است که بسیاری از وجود آن بی اطلاع هستند.

با تسخیر مارب توسط انصارالله جنگ نظامی در این کشور از خاصیت می افتد
مارب محل عبور لوله های نفت است ، شاهراههای بزرگ و وجود پادگان هایی مانند ماس به اهمیت این منطقه افزوده است . در حقیقت هر کس این منطقه را در اختیار بگیرد توازن قوای نظامی در یمن در اختیار او خواهد بود.

به عبارتی بعد از اتمام جنگ در مارب توسط انصارالله قطعا و یقینا جنگ نظامی در این کشور از خاصیت خواهد افتاد. البته این به معنی پایان کار نیست زیرا چنانکه قبلا هم گفته شد دولت آمریکا به دنبال آن است تا این جنگ پیروز نداشته باشد.

به پیش بینی کارشناسان حتی بعد از فتح مارب ، جنگ تمام نمی شود، عربستان بعد از فتح مارب توسط انصارالله هم تسلیم نخواهد شد ولی جنایت های آن ادامه خواهد یافت، مانند روزهای گذشته که مناطق غیر نظامی یمن آماج حملات بمب افکن های سعودی بوده است.

به همین دلیل اکنون همه جبهه ها در یک منطقه به نام مارب شکل گرفته است . علاوه بر القاعده و داعش ، ارتش و کمیته های مردمی یمن با ارتش منصور هادی و مزدوران آن هم در مارب در جدال هستند. ارتش منصور هادی علاوه بر مزدورانی از جنوب یمن ، افرادی را از کشورهای مانند جیبوتی ، سودان و چاد را به استخدام خود در آورده و با انصارالله می جنگند.

پیروزی های درخشان ارتش و کمیته های مردمی در مارب چنان اعتماد به نفسی به رزمندگان این کشور داده است که اخیرا وعده دادند بعد از آزادسازی مارب ، آزادی استان های شبوه و حضر موت در دستور کار قرار خواهد گرفت .

«سلطان السامعی» عضو شورای سیاسی یمن در همین زمینه گفت: استان‌های شبوه و حضرموت مقصد بعدی نیروهای مسلح یمن پس از آزادسازی استان مأرب خواهند بود.

السامعی افزود: تصمیم برای آزادسازی مأرب از صنعاء گرفته شد و پس از آزادسازی این منطقه، به سمت استان های دیگری که در اشغال متجاوزان است پیشروی خواهیم کرد.

راست و دروغ کمک ایران به یمن

بسیاری از غربی ها در طول جنگ نابرابر و ظالمانه علیه ملت یمن همه تاکتیک های جنگی یمنی ها را به ایران نسبت دادند، هربار موشکی شلیک شد یا پهپادی اهداف عربستان را هدف قرار داد، بدون به حساب آوردن هوش سرشار مردم یمن، ادعا کردند کار ایران است.

درباره کمک های ایران به یمن و میزان آن روایات زیادی وجود دارد، یک روایت داخلی داریم و کلی روایت خارجی که بعضا آنقدر غلوآمیز است که می توان تخیل کرد ایرانی ها از تهران تا صنعاء تونل زده اند. این ادعاها در حالی است که با توجه به محاصره ۳۶۰ درجه ای یمن ، اساسا امکان ارسال تجهیزات نظامی به یمن از سوی هیچ کشوری مقدور نیست .

چگونه وقتی تمام بنادر یمن در دست یا محاصره سعودی ها است و حتی کانتینر های گندم و سایر مواد غذایی هم اسکن می شود کشوری می تواند تجهیزات نظامی برای رزمندگان یمنی ارسال کند. بنابر این باید به یقین گفت که مطالبی که در رسانه های بیگانه منتشر می شود یک دروغ کاملا روشن است .

ریاض با حمایت دولت ترامپ تلاش وسیعی برای انتساب حملات انصارالله به ایران به عمل آورد اما هر بار ناکام ماند
باید پذیرفت ساخت پهپادهایی که امروز با برد بسیار طولانی به عمق خاک سعودی نفوذ می کنند و می توانند روی قیمت جهانی نفت و بورس سعودی تاثیر داشته باشند ، آرامکو را مورد حمله قرار دهند ، فرودگاه های عربستان را به تعطیلی بکشانند و مناطق با فاصله طولانی مانند راس تنوره را هدف قرار دهند تنها بر اساس نیازی است که در میان مردم یمن احساس شده است و ارتش و کمیته های مردمی به سمت ساخت این تجهیزات حرکت کرده اند و از قضا موفق هم شده اند.

روایت غربی از نقش ایران در جنگ یمن، اینگونه القا می‌کند که اگر ایران بخواهد خواست خود را تحمیل کند، انصارالله دربست قبول خواهد کرد و یا اینکه ایران انصارالله را وجه المصالحه روابط خارجی خود قرار داده است.

در پاسخ به این روایت غربی از نقش ایران در یمن باید گفت که هر چند نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه را نمی توان انکار کرد اما واقعیت این است که ملت یمن اکنون به چنان درجه ای از رشد و قدرت دست یافته اند که درباره آینده خود به تنهایی تصمیم می گیرند. البته نباید این حقیقت را هم فراموش کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران در برخورد با جریان های مقاومت تحمیل عقیده و نظر خود به آنها نیست.

به عبارتی بها دادن به ملت یمن و ارزشگذاری به ارزش های یمنی امروز به جایی رسیده که ملت یمن و نمایندگان آن کاملا مستقل تصمیم گیری می کنند.

از همین رو جمهوری اسلامی ایران نیز قطعا انصارالله را به عنوان یک وجه المصالحه برای موضوعات روابط و سیاست خارجی خود قرار نخواهد داد چون جایگاه و شان و شخصیت این ملت و مجموعه هایی که توانستند شش سال در مقابل نسل کشی، قحطی کامل و انواع و اقسام بیماری ها مقاومت کنند، بالاست و برازندگی، شخصیت و هویت آنها خیلی بالاتر از آن است که کسی بتواند با نام آنها معامله کند.

چرا ابتکار صلح سعودی ها در یمن جواب نمی دهد؟

دولت سعودی که در تلاش است تا جای شاکی و متهم را در جنگ یمن عوض کند ، دوشنبه دوم فروردین ماه جاری از طرح آتش بسی سخن گفت که برای پایان دادن به این جنگ تهیه کرده است .

بر اساس این طرح که دو روز بعد از حمله نیروهای یمنی با استفاده از ۶ پهپاد به تاسیسات نفتی آرامکو در ریاض انجام شد ، فرودگاه صنعا برای انجام برخی پروازهای منطقه ای و بین المللی بازگشایی می شود و محاصره فرودگاه الحدیده کاهش خواهد یافت .

همچنین در این طرح مذاکرات سیاسی برای پایان بحران آغاز خواهد شد و در صورت موافقت انصارالله این آتش بس زیر نظر سازمان ملل متحد اجرایی می شود.

ادعای عربستان در این باره درحالی است که چند ساعات پس از اعلام طرح یاد شده، جنگنده‌های ائتلاف سعودی چندین نقطه در صنعا از جمله فرودگاه بین‌المللی این شهر را هدف حملات هوایی قرار دادند.

اما انصارالله یمن در واکنش به این طرح به اصطلاح صلح اعلام کرد : ما منتظر اعلام آتش بس و شکسته شدن محاصره از سوی عربستان و آمریکا بودیم نه اعلام “طرح ابتکاری” ریاض.

وزیر خارجه عربستان دوم فروردین طرح صلح این کشور برای یمن را اعلام کرد
“محمد علی الحوثی” عضو شورای عالی سیاسی یمن دوشنبه شب در توییتر نوشت: عربستان و آمریکا پیش از “اعلام طرح ابتکاری” باید جدیت خود را برای برقراری صلح با ورود کشتی‌هایی دارای مجوز به بندر الحدیده نشان می‌دادند.

وی شرط موافقت انصارالله با آتش بس [در مأرب] را نیز موافقت ائتلاف و آمریکا با جزییاتی دانست که از سوی یمن برای چشم‌انداز راه حل صلح جامع در این کشور ارائه شده است.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله هم در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: تمایل و جدیت ما به برقراری صلح نه از امروز که از روز نخست تجاوزگری ائتلاف بود.ما همچنین آمادگی خود را برای اجرای ابتکار عمل‌های جدی که توقف همه جانبه و دائمی جنگ را شامل می‌شود، اعلام کردیم.

عبدالسلام خاطرنشان کرد: ما تأکید داشتیم که نباید مسائل بشردوستانه با مسائل نظامی و سیاسی آمیخته شود به همین خاطر این مسائل را از یکدیگر جدا کردیم.

وی افزود: از عربستان انتظار داشتیم پایان محاصره بنادر و فرودگاه‌ها و نیز رفع توقیف ۱۴ نفتکش یمنی را به عنوان یک مسأله بشردوستانه نه به عنوان یک اهرم فشار اعلام کند و با این اقدام دولت ریاض که در واقع نادیده گرفتن شرایط انسانی دردناک یمن است، غافلگیر شدیم.

عبدالسلام اظهار کرد: ما تمایل خود را برای برقراری صلح در یمن اعلام کردیم و خواستار بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر یمنی به عنوان یک حق انسانی هستیم به طوری که این مسأله نباید هیچ ارتباطی با هیچ مسئله دیگری داشته باشد. همچنان که ما خواهان توقف حملات به یمن و سپس انتقال به روند سیاسی در فضایی هستیم که اجازه این امر را بدهد.

طرح صلح عربستان در حالی مطرح شده است که تمام آتش بس ها در طول ۶ سال گذشته که تعدادشان از عدد ۵۰ هم فراتر رفته، توسط سعودی ها شکسته شده است . دقیقا به دلیل همین بدعهدی و عدم اعتمادی که ایجاد شده است انصارالله با طرح های سعودی ها مخالفت می کند.

به عقیده انصارالله تنها آتش بسی مورد تایید است که بر اساس آن حملات به طور کامل متوقف شود.

به گفته کارشناسان طرح آتش بس ادعایی عربستان هیچ پشتیبان و حامی واقعی ندارد، از طرفی سازمان ملل هم واکنش قابل توجهی به آن نشان نداده بنابراین دچار خلل‌های فراوان است.

معلوم نبودن نحوه بازسازی یمن، تعیین نشدن خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌ها و مشخص نشدن متجاوز و نحوه بازسازی توسط ائتلاف ضد یمن از نقاط ضعف طرح ادعایی عربستان است.

در این طرح به چگونگی حکومت آینده یمن و جایگاه و نقش مردم این کشور در حاکمیت اشاره نشده است؛ در حقیقت این طرح مقاومت مردمی برای استقلال و نقش آفرینی مردم در سرنوشت خود را که مهم‌ترین خواسته ملت در ۶ سال گذشته بود، آشکارا نادیده گرفته شده است.

نامشخص بودن محدوده جغرافیایی آتش بس، نامعلوم بودن وضعیت مهم‌ترین منطقه اقتصادی یعنی بندر الحدیده، نامعلوم بودن چگونگی حل و فصل مشکلات مردم آسیب دیده یمن به ویژه کودکان، زنان و سالخوردگان در این طرح را از دیگر موارد مبهم آن به شمار می رود.

طرح ادعایی که در واقع برای نجات دولت وابسته به منصور هادی، تنفس عربستان و حامیانش بوده، یکجانبه و ناقص است.بنابراین رد کردن طرح عربستان از طرف دولت نجات ملی کاملا منطقی و عادلانه است.

حمایت نکردن نماینده سازمان ملل در امور یمن در ۳ سال گذشته برای احقاق حق ملت یمن در شرایطی که وی وظیفه دارد با بررسی همه‌جانبه این جنگ نابرابر وظایف مصرح در منشور این سازمان را به منظور اتمام عادلانه جنگ اجرا و به گزارش‌های سازمان‌ها و موسسات وابسته به سازمان ملل در مورد فجایع انسانی، محاصره همه جانبه و غیره توجه خاص کند، حتما باید مورد دقت قرار گیرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.