تاریخ انتشار : شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

دولت و مردم دو اصل مهم در تحقق شعار امسال

دولت و مردم دو اصل مهم در تحقق شعار امسال
رشت - دولت و مردم هر کدام به نوعی در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نقش مهم و اساسی دارند.

از اوایل دهه ۸۰ عنوان و شعارهای مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای سالها با مفاهیم اقتصادی عجین شده است، به طوری که در سال ۸۰ اشتغال آفرینی، سال ۸۸ اصلاح الگوی مصرف، سال ۸۹ کار مضاعف، همت مضاعف و دهه ۹۰ هم سراسر با مفاهیم و عناوین اقتصادی نامگذاری شد.

سال ۹۰ شعار سال جهاد اقتصادی، ۹۱ تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سال ۹۵ و ۹۶ اقتصاد مقاومتی، ۹۷ حمایت از کالای ایرانی، ۹۸ رونق تولید، ۹۹ جهش تولید و امسال نیز تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شد، به این ترتیب عملا شعار سال ۱۴۰۰ در راستای نامگذاری حدود دو دهه اخیر به ویژه رونق تولید و جهش تولید است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی لحظاتی پس از تحویل سال از طریق رسانه ملی با تبریک سال نو فرمودند: شعار امسال این است؛ “تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” و ادامه دادند: بایستی تولید را محور کار قرار دهیم، حمایت های لازم را انجام دهیم و مانع ها را از سر راه تولید برداریم.

شعار امسال در راستای شعار سال گذشته با عنوان “جهش تولید” است، شعاری که رهبر معظم انقلاب اسلامی تحقق آن را قابل قبول نه در حد انتظار دانستند و فرمودند: در آنجاهایی که این شعار تحقق پیدا کرد در کارهای زیربنایی و سازندگی و قالبا امثال این ها بود، نتیجه آن در اقتصاد عمومی کشور و معیشت مردم مشهود نشد، یعنی این حرکت احساس نشد، در حالیکه انتظار ما این بود جهش تولید بتواند گشایش را در وضع مردم به وجود آورد.

رهبر معظم انقلاب در ادامه بیانات خود چند مثال برای حمایت از تولید بیان کرده و فرمودند: سرمایه گذاری در امر تولید به مشوق نیاز دارد و بایستی کسانی که می توانند سرمایه گذاری کنند، تشویق شوند به این کار، اوضاع کسب و کار در کشور به نحوی باشد که برای این ها تشویق کننده باشد تا به این کار وارد شوند یا هزینه تولید برای آنان افزایش پیدا نکند که متاسفانه این ها اتفاق نیافتاده یعنی ملاحظات لازم انجام نگرفته است.

اما در سال جدید که به عنوان “تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” نامگذاری شده، مسئولان باید بسترهای لازم را برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان فراهم کرده، پشتیبانی های لازم را انجام دهند و در این راستا موانع را بردارند.

جمعی از مردم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دولت و حاکمیت نقش مهمی در حمایت از تولید و تحقق شعار سال دارند، خاطر نشان کرد: البته مردم نیز باید در کنار دولت به تولید داخلی باور داشته باشند و در حمایت از تولید کنندگان از خرید تولیدات خارجی بپرهیزند.

مجید دادرس یکی از شهروندان گیلانی در این باره به خبرنگار ایرنا بیان داشت: دولت و مردم در حمایت از کالای ایرانی نقش مهمی دارند و تحقق شعار سال نیز در گروه همکاری همه در حمایت از تولید داخلی است.

وی با اشاره به نقش مهم قوای سه گانه در حمایت از تولید داخلی و پشتیبانی ها خاطر نشان کرد: هر یک از سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه باید با همکاری همدیگر از تولید داخلی پشتیبانی کرده و موانع بر سر راه تولید و تولیدکنندگان بردارند واین شعار فقط محدود به یک قوه نیست.

سهیل محمدی نیز با تاکید بر اینکه زمینه های لازم برای سرمایه گذاری در بخش تولید باید فراهم شود، اضافه کرد: سرمایه گذاران باید دغدغه ای برای سرمایه گذاری نداشته باشند تا از این طریق تولید در کشور ما رونق یابد و باید دستگاه قضا و قوه مقننه هم به کمک بیایند و راهکارهای رونق و تسهیل سرمایه گذاری را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه مردم نیز در کنار دولت در تحقق شعار سال نقش مهمی دارند، اضافه کرد: ما باید به تولیدات داخل کشور توجه کرده و در حمایت از تولید، محصولات خارجی را نخریده که البته این هم مستلزم ارتقا کیفیت داخل است.

استقلال اقتصادی؛ نیازمند تلاش های همگانی است

اساتید دانشگاه و مسئولان گیلان نیز در این باره می گویند: به برکت خون شهدا بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب، استقلال و اقتدار سیاسی ایران اسلامی و ملت ایران محقق شد اما برای رسیدن به استقلال و اقتدار اقتصادی همچنان باید مجاهدت ها و تلاش های همگانی ادامه یابد.

آنان با تاکید بر اینکه دولتمردان باید از تولیدکنندگان کاملا پشتیبانی کنند، معتقدند: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی نیاز به پشتیبانی دارند لذا این مهم باید توسط دستگاه های دولتی و حاکمیتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاندار گیلان: رفع موانع تولید را با جدیت دنبال می کنیم

چنانکه استاندار گیلان در جلسه هماهنگی تحقق شعار سال جدید به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها، بر لزوم تداوم انسجام دستگاه های دولتی و همراهی با بخش خصوصی و عزم راسخ برای تداوم روند هدفگذاری کمک به بازگرداندن واحدهای تملیک شده بانک ها به مدار تولید تاکید کرد.

ارسلان زارع به تحقق عمده اهداف پیش بینی شده در ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: تحقق اشتغال فراتر از هدفگذاری، بازگشت ۴۵۰ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال به چرخه تولید و تقسیط بلند مدت بدهی های تولیدکنندگان به تأمین اجتماعی، مالیاتی و شرکت های خدمات رسان برمبنای همراهی، همدلی و انسجام دستگاه های دولتی و همکاری بخش خصوصی به ثمر نشسته است.

وی بر لزوم استمرار اقدامات مثبت سال ۹۹ در سال جاری با اهتمام و جدیت بیشتر همه دستگاه ها و نهادها به ویژه با افزایش تولید و تحقق شعار راهبردی امسال تأکید و تصریح کرد: معرفی بانک ملی گیلان جزء سه استان برتر کشور و جایگاه ممتاز شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سطح کشور از نقاط قوتی بود که باید در سال جاری استمرار داشته باشد.

استاندار گیلان به جذب کامل تسهیلات کرونایی و نیز جذب منابع سایر استان ها در برخی از شاخص ها اشاره و تصریح کرد: انتظار می رود که با استمرار این روندها و پشتیبانی قوای مختلف و رفع موانع، شاهد شکوفایی بیشتر اقتصادی به ویژه در بخش تولید باشیم.

وی ماهیت شعارهای سال طی سالیان اخیر را در حوزه اقتصادی و تولید عنوان و خاطرنشان کرد: تعیین عنوان های اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب به معنای قرارداشتن در جنگ اقتصادی و ضرورت برنامه ریزی حول محور اشتغال، اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی مردم است.

زارع با تأکید براینکه همدلی و همراهی ها بین دستگاه ها و بخش خصوصی باید منجر به گره گشایی از یک واحد تولیدی شود، گفت: امنیت روانی و اقتصادی سرمایه گذاران و افزایش حس اعتماد آنان می تواند نقطه قوتی برای پویایی این بخش باشد.

وی بر ضرورت رصد مشکلات واحدهای تولیدی قبل از ورود به مقطع بحرانی و برطرف کردن آنها تأکید و خاطرنشان کرد: بانک های عامل با تسریع در روند پرداخت تسهیلات طی روزهای آغازین سال جاری و همراهی در استمهال بدهی ها، نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی و سرمایه در گردش را تأمین کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی را از انتظارات سال جدید عنوان و خاطرنشان کرد: وجود طرح توسعه در واحدهای تولیدی نشانگر عزم جدی تولیدکنندگان در این مسیر است که باید با جدیت محقق شود.

وی بر لزوم استمرار روند هدفگذاری شده بازگشت تعدادی از واحدهای تملیک شده بانک ها در هر ماه تأکید و تصریح کرد: پیشگیری از واردات برخی کالاهای مشابه تولید داخل به ویژه محصولات تولیدی استان باید در دستور کار و جزء درخواست ها از سطوح ملی باشد.

زارع، استفاده بیشتر از ظرفیت منطقه آزاد انزلی با تقویت اسکله های بندر کاسپین و کشتی های رو – رو به ویژه اتصال کریدور شمال به جنوب با تکمیل راه آهن رشت-کاسپین را مورد تأکید قرار داد و افزود: با استفاده از فناوری روز و آموزش های لازم به منابع انسانی به ویژه در حوزه مشاوره های حقوقی به تولیدکنندگان باید میزان بازدهی و بهره وری افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مسیر تحقق شعار سال در جلسه هیأت دولت، حول محور ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی تعیین شده، گفت: رشد معنادار و اثربخش تولید محصولات کشاورزی گیلان با وجود تشدید تحریم‌ها مورد توجه مقامات ارشد ملی به ویژه ارزیابی نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت.

استاندار گیلان افزایش تولید با حفظ اراضی موجود کشاورزی و تقویت و توسعه کشت گلخانه‌ای در سال ۱۴۰۰ را مورد تأکید قرار داد و افزود: مدیران دستگاه‌ها آسیب ها و موانع پیش‌رو و پیشنهادات عملیاتی را در قالب برنامه‌های کمی و کیفی برمبنای برش ملی و استانی تهیه و ارائه کنند.

وی استمرار حمایت های رسانه ای و انعکاس برنامه های مدیران استان و اقدامات و فعالیت‌های بخش خصوصی را مایه دلگرمی آنان در بهبود روند دانست و گفت: سرعت عمل در پاسخگویی به مراجعان و فعالان اقتصادی با الکترونیکی شدن فرآیند ارائه خدمات و استفاده بخش خصوصی از سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای انعکاس مشکلات، حائز اهمیت است.

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت هم با بیان اینکه دولتمردان باید از تولیدکنندگان پشتیبانی کنند، عنوان کرد: به ویژه دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید این حمایت همه جانبه را داشته باشند، علاوه بر پشتیبانی های گوناگون باید مساله رفع موانع و مانع زدایی ها هم به طور جدی انجام شود.

آیت الله رسول فلاحتی با بیان اینکه تولید کننده هم به حمایت و هم به هدایت نیاز دارد، خاطر نشان کرد: حمایت در اینکه بتواند تولید را به سرانجام برساند و هدایت از آن رو که چگونه عرضه کند و تقاضای داخلی و خارجی برای تولید کننده فراهم شود.

وی ادامه داد : این نامگذاری انجام شد تا مایه قوت و اقتدار نظام اسلامی در عرصه اقتصاد شود، افزود: امروز اقتصاد جهانی بیمار است، حتی در داخل کشور به لحاظ وجود کرونا بیمارهایی گریبان اقتصاد را گرفته که امیدواریم با حمایت دولت فعلی و دولت بعدی از این طریق و با عمل به مطالبات رهبری بتوانیم شاهد کشوری با اقتصاد قوی باشیم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد و حسابداری دانشگاه گیلان نیز با بیان اینکه امروز در جنگ اقتصادی هستیم، اضافه کرد: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی نیاز به پشتیبانی دارند لذا این مهم باید توسط دستگاه های دولتی و حاکمیتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکترغلامرضا محفوظی با اشاره به شعار امسال با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری با انتخاب این شعار سال، دغدغه ها را مشخص تر و ریزتر بیان کردند، لذا باید از این شعار درس گرفته و چاره اندیشی اساسی شود.

وی عنوان کرد : زمانی که رهبرمعظم انقلاب از پشتیبانی ها و مانع زدایی ها صحبت می کنند یعنی احتمالا مانعی وجود دارد که باید مرتفع شود و پشتیبانی ها هم باید صورت گیرد که احتمالا اکنون این پشتیبانی ها کامل نیست.

وی با بیان اینکه نمایندگان مقام معظم رهبری در استان ها و شهرستان ها هم باید به دغدغه معظم له “از بیش از یک دهه گذشته تاکنون” توجه بیشتری داشته باشند و از تریبون ها و امکانات برای تحقق شعارها استفاده کنند، خاطر نشان کرد: ما دانشگاهیان نیز باید گام هایی را در این ارتباط برداریم تا با همکاری و مشارکت با تمامی دست اندرکاران شعار سال محقق شود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی گیلان نیز با بیان اینکه یکی از پایه های مهم قدرت و استقلال اقتصادی، رفاه اجتماعی و مناسب شدن وضعیت معیشت آحاد مردم ایران اسلامی توجه به تولید، پشتیبانی از آن و مانع زدایی از این امر مهم است، اظهار داشت: به برکت خون شهدا بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب، استقلال و اقتدار سیاسی ایران اسلامی و ملت ایران محقق شد اما برای رسیدن به استقلال و اقتدار اقتصادی همچنان باید مجاهدت ها و تلاش های همگانی ادامه یابد.

حجت الاسلام سعید مهدوی بیان داشت: به همین منظور در سال های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای جهت گیری مردم و مسئولان شعارهایی را با مضامین اقتصادی طرح کرده اند تا مردم و مسئولان برای رسیدن به موقعیت مهم و ضروری نسبت به برنامه ریزی، اقدام و عمل همت نمایند.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با انتخاب این شعار در واقع همه بخش ها به ویژه دولتمردان و متولیان امر را به سمت و سوی حمایت و پشتیبانی تولید ایرانی هدایت نموده اند و آنکه در این مسیر از هر مانعی که موجب صدمه و آسیب رساندن به تولید می شود، اجتناب گردد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی گیلان ابراز امیدواری کرد : شعار امسال و جهت دهی خیرخواهانه رهبر معظم انقلاب مورد اهتمام جدی/ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.